Imię i nazwisko nauczyciela: Lidia Tylak Przedszkole nr 25 w Koninie
Temat zajęcia: „Matematyczne wyzwania Kapitana Haka”
Badana umiejętność: Dzieci poprawnie wykonują działania na zbiorach i liczbach.
Cele:
– dziecko posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1-5,
– dziecko słucha i rozumie objaśnienia i polecenia nauczycielki,
– dziecko porównuje liczebność elementów,
– dziecko prawidłowo reaguje ruchem na słuchaną muzykę,
– dziecko klasyfikuje przedmioty wg wybranych cech,
– dziecko posługuje się liczebnikami głównymi
– dziecko rozumie pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni i stronności swojego ciała,
– dziecko odwzorowuje kształty figur i nazywa je,
– dziecko wycina i nakleja dowolne kształty lub tnie po krzywej o nieskomplikowanych kształtach,
– dziecko uczy się współdziałać w zespole,
– dziecko uczy się pokonywać trudności i nie zrażać się porażkami,
– dziecko rozróżnia podstawowe kolory.
Metody i formy pracy:
– słowna : objaśnienia, instrukcje, rozmowa, personifikacja
– czynna: pedagogika zabawy KLANZA, zadań stawianych dzieciom do wykonania,
– oglądowe: wizualne środki dydaktyczne, pokaz,
– elementy metody czytania Ireny Majchrzak.
Forma pracy:
Z całą grupą, w zespołach, parach, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
– emblematy z rybkami dla każdego dziecka ( w różnych kolorach),
– koperta dla każdego dziecka z naklejonym imieniem,
– wycięte z kolorowego kartonu muszle z naklejonymi imionami,
– pudło „skrzynia skarbów”,
– namalowana sylwetka Kapitana Haka,
– sznurki różnej długości,
– wycięte figury geometryczne,
– nożyczki,
– klej,
– pastele,
– kaseta z nagraniami szumu fal morskich,
– płyta CD „W co się bawić z dziećmi” cz. II , „Piosenki do zabawy: ciało i przestrzeń” – opracowanie Marty Bogdanowicz,
– gipsowe figurki dotyczące morza lub muszelki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
LP | Wskaźnik | Zabawy lub ćwiczenia |
1.
2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. |
– próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi (dzieci 4-letnie),
– prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1-5 (dzieci 5-letnie) – dziecko prawidłowo reaguje ruchem na słyszaną muzykę, – dziecko potrafi współdziałać w małym zespole. – dziecko słucha i rozumie polecenia nauczycielki – dziecko klasyfikuje przedmioty wg jednej cechy (wielkości) – 4-latki, – dziecko klasyfikuje przedmioty wg dwóch cech (wielkości i koloru) – dziecko porównuje liczebność elementów zbioru: mniej, więcej, równo ( dzieci 4-letnie), – dziecko porównuje elementów zbioru z tymi, które mają o 1-2 elementy mniej /więcej ( dzieci 5- letnie), – dziecko rozróżnia kolory. – dzieci posługują się liczebnikami głównymi (dzieci 4-letnie – do czterech, dzieci 5-letnie – do sześciu) – dzieci odwzorowują kształt figur. – dziecko rozumie pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni: przed siebie, za siebie, w bok ( dzieci 4-letnie) – dzieci próbują prawidłowo stosować określenia dotyczące stronności własnego ciała (prawa noga, ręka, ucho). – dzieci wycinają i naklejają dowolne formy (4-latki), – dzieci tną po prostej lub krzywej , o nieskomplikowanych kształtach , naklejają (5-latki). |
Zabawa „Liczenie paluszków”
Zabawa integrująca „Morskie fale” Zabawa ruchowa „Zagubione rybki” Zabawa dydaktyczna „Muszelki” Zabawa „Uwaga rekin!” Zabawa „Ukryte skarby” Zabawa ze sznurkami Ozdabianie swoich skrzyń skar |