Gdy porozmawiamy, lepiej się poznamy – kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.

Propozycja zajęć w grupie 6 – latków z zakresu kształtowania podstawowych umiejętności życiowych.

Temat: Gdy porozmawiamy, lepiej się poznamy – kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.

Cele:

poznawcze:

– zapoznanie dzieci ze znaczeniem słowa „dialog”,

– utrwalenie zwrotów grzecznościowych,

– zwrócenie uwagi na słowa, które podtrzymują rozmowę,

kształcące:

– kształtowanie odpowiednich nawyków komunikacyjnych,

– zwrócenie uwagi na inne formy rozmowy z rówieśnikami, rodziną i osobami starszymi,

wychowawcze:

– tworzenie warunków do nawiązywania dialogu w grupie,

– rozwijanie potrzeby komunikowania się,

Metody pracy:

– burza mózgów, rozmowa kierowana, dyskusja, praca z obrazkiem, drama.

Formy pracy:

indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

arkusz do burzy mózgów, opowiadanie autorskie, obrazki ilustrujące dialog, obrazki sytuacyjne, materiały do dowolnej techniki plastycznej.

Przebieg zajęć.

1. Burza mózgów : CO TO JEST ROZMOWA?

2. Bajka „O Kaziu, który nie lubił rozmawiać”.

W pewnym miasteczku mieszkał mały Kazio. Kazio potrafił już bardzo dobrze mówić, znał wiele słów, ale nie lubił rozmawiać. Zapytany o coś przez rodziców, czy kolegów zawsze odpowiadał krótko – tak lub nie, ale sam nigdy o nic nie pytał, nie interesował się innymi ludźmi. Początkowo jego koledzy i koleżanki zachęcali go do rozmawiania, pytali o różne rzeczy, ale Kazio nadal nie lubił mówić, ani o nic nie pytał. W końcu wszyscy przestali się do niego odzywać. Inne dzieci bawiły się razem, wymyślały wspólne zajęcia, znały swoje imiona, ulubione zabawki, książki, bajki, a Kazio nie wiedział nic. Nic też nie wiadomo było o Kaziu. W końcu chłopiec zaczął czuć się samotny, ale nawet nie wiedział, jak zacząć rozmowę. Pewnego dnia Kazio usłyszał, że jedna z koleżanek ma urodziny i robi przyjęcie dla dzieci. Mimo, iż nie został zaproszony, Kazio postanowił, że na nie pójdzie, kupi piękny prezent i wszystko się zmieni. Kazio poszedł do sklepu, ale nie wiedział zupełnie, czym interesuje się koleżanka, bo nigdy jej o to nie pytał. Nie potrafił też poprosić o radę Pani w sklepie z zabawkami, bo nigdy nikogo o nic nie prosił. Kupił więc jedną z wielu lalek siedzących na półce i poszedł na przyjęcie. Zapukał do drzwi, ale nie wiedział, co powiedzieć, bo nigdy nikogo nie odwiedzał, nie wiedział, jak się przywitać z rodzicami, jak z dziećmi, czuł się zagubiony. Podszedł w końcu do solenizantki i po prostu dał jej lalkę, nie wiedział, jak złożyć życzenia. Dziewczynka uśmiechnęła się i powiedziała : Witaj Kaziu, bardzo mi miło, że przyszedłeś. Dziękuję za piękną lalkę. Kazio nadal nic nie mówił, tylko obserwował dzieci dookoła. Zaczął słuchać o czym mówią i jak mówią, żeby samemu się trochę nauczyć. Poczęstuj się tortem – powiedziała dziewczynka. Dziękuję – odpowiedział Kazio, bo usłyszał, że inne dzieci tak robiły. Później zaczął poznawać imiona kolegów i koleżanek i rozmawiał z nimi. Tyle nowych rzeczy się dowiedział! Wszyscy byli mili, uśmiechali się. Jak to cudownie rozmawiać – pomyślał Kazio, wiem już tak dużo o moich kolegach, spojrzał na półkę w pokoju solenizantki i zobaczył, że siedzi na niej taka sama lalka, jaką kupił jej na urodziny. Och, pomyślał Kazio, jakbym porozmawiał z nią wcześniej, wiedziałbym, jakie ma zabawki i kupiłbym coś innego… Ale dzisiaj największym prezentem dla wszystkich były wspólne rozmowy z Kaziem.

Sylwia Kustosz

3. Rozmowa kierowana w oparciu o bajkę :

– Czy warto rozmawiać z ludźmi? Dlaczego?

– Czego możemy dowiedzieć się z rozmowy?

– Jakich rad udzieliłbyś Kaziowi?

4. Zabawa w parach – w ciągu 5 minut dowiedz się jak najwięcej o partnerze.

5. Rozmowa w oparciu o obrazki – co jest potrzebne do dialogu? Wskazywanie, która sytuacja to dialog, która nie.


6. Przypomnienie zwrotów grzecznościowych w oparciu o obrazki:

– proszę, dziękuję, cześć, dzień dobry, do widzenia, do zobaczenia, przepraszam.

7. Komunikowanie się w różnych sytuacjach:

– rozmowa telefoniczna z babcią,

– spotkanie z koleżanką na dworze,

– wywiad z Twoim ulubionym bohaterem.

8. Praca plastyczna : wykonanie plakatów z hasłem „Warto rozmawiać!”.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: