Propozycja zajęć w grupie 6 – latków z zakresu kształtowania podstawowych umiejętności życiowych.
Temat: Gdy porozmawiamy, lepiej się poznamy – kształtowanie umiejętności komunikacyjnych.
Cele:
poznawcze:
– zapoznanie dzieci ze znaczeniem słowa „dialog”,
– utrwalenie zwrotów grzecznościowych,
– zwrócenie uwagi na słowa, które podtrzymują rozmowę,
kształcące:
– kształtowanie odpowiednich nawyków komunikacyjnych,
– zwrócenie uwagi na inne formy rozmowy z rówieśnikami, rodziną i osobami starszymi,
wychowawcze:
– tworzenie warunków do nawiązywania dialogu w grupie,
– rozwijanie potrzeby komunikowania się,
Metody pracy:
– burza mózgów, rozmowa kierowana, dyskusja, praca z obrazkiem, drama.
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
arkusz do burzy mózgów, opowiadanie autorskie, obrazki ilustrujące dialog, obrazki sytuacyjne, materiały do dowolnej techniki plastycznej.
Przebieg zajęć.
1. Burza mózgów : CO TO JEST ROZMOWA?
2. Bajka „O Kaziu, który nie lubił rozmawiać”.
W pewnym miasteczku mieszkał mały Kazio. Kazio potrafił już bardzo dobrze mówić, znał wiele słów, ale nie lubił rozmawiać. Zapytany o coś przez rodziców, czy kolegów zawsze odpowiadał krótko – tak lub nie, ale sam nigdy o nic nie pytał, nie interesował się innymi ludźmi. Początkowo jego koledzy i koleżanki zachęcali go do rozmawiania, pytali o różne rzeczy, ale Kazio nadal nie lubił mówić, ani o nic nie pytał. W końcu wszyscy przestali się do niego odzywać. Inne dzieci bawiły się razem, wymyślały wspólne zajęcia, znały swoje imiona, ulubione zabawki, książki, bajki, a Kazio nie wiedział nic. Nic też nie wiadomo było o Kaziu. W końcu chłopiec zaczął czuć się samotny, ale nawet nie wiedział, jak zacząć rozmowę. Pewnego dnia Kazio usłyszał, że jedna z koleżanek ma urodziny i robi przyjęcie dla dzieci. Mimo, iż nie został zaproszony, Kazio postanowił, że na nie pójdzie, kupi piękny prezent i wszystko się zmieni. Kazio poszedł do sklepu, ale nie wiedział zupełnie, czym interesuje się koleżanka, bo nigdy jej o to nie pytał. Nie potrafił też poprosić o radę Pani w sklepie z zabawkami, bo nigdy nikogo o nic nie prosił. Kupił więc jedną z wielu lalek siedzących na półce i poszedł na przyjęcie. Zapukał do drzwi, ale nie wiedział, co powiedzieć, bo nigdy nikogo nie odwiedzał, nie wiedział, jak się przywitać z rodzicami, jak z dziećmi, czuł się zagubiony. Podszedł w końcu do solenizantki i po prostu dał jej lalkę, nie wiedział, jak złożyć życzenia. Dziewczynka uśmiechnęła się i powiedziała : Witaj Kaziu, bardzo mi miło, że przyszedłeś. Dziękuję za piękną lalkę. Kazio nadal nic nie mówił, tylko obserwował dzieci dookoła. Zaczął słuchać o czym mówią i jak mówią, żeby samemu się trochę nauczyć. Poczęstuj się tortem – powiedziała dziewczynka. Dziękuję – odpowiedział Kazio, bo usłyszał, że inne dzieci tak robiły. Później zaczął poznawać imiona kolegów i koleżanek i rozmawiał z nimi. Tyle nowych rzeczy się dowiedział! Wszyscy byli mili, uśmiechali się. Jak to cudownie rozmawiać – pomyślał Kazio, wiem już tak dużo o moich kolegach, spojrzał na półkę w pokoju solenizantki i zobaczył, że siedzi na niej taka sama lalka, jaką kupił jej na urodziny. Och, pomyślał Kazio, jakbym porozmawiał z nią wcześniej, wiedziałbym, jakie ma zabawki i kupiłbym coś innego… Ale dzisiaj największym prezentem dla wszystkich były wspólne rozmowy z Kaziem.
Sylwia Kustosz
3. Rozmowa kierowana w oparciu o bajkę :
– Czy warto rozmawiać z ludźmi? Dlaczego?
– Czego możemy dowiedzieć się z rozmowy?
– Jakich rad udzieliłbyś Kaziowi?
4. Zabawa w parach – w ciągu 5 minut dowiedz się jak najwięcej o partnerze.
5. Rozmowa w oparciu o obrazki – co jest potrzebne do dialogu? Wskazywanie, która sytuacja to dialog, która nie.
6. Przypomnienie zwrotów grzecznościowych w oparciu o obrazki:
– proszę, dziękuję, cześć, dzień dobry, do widzenia, do zobaczenia, przepraszam.
7. Komunikowanie się w różnych sytuacjach:
– rozmowa telefoniczna z babcią,
– spotkanie z koleżanką na dworze,
– wywiad z Twoim ulubionym bohaterem.
8. Praca plastyczna : wykonanie plakatów z hasłem „Warto rozmawiać!”.