Temat zajęcia: „Figle i psoty jesiennej pogody”
Cele:
– ogólny: rozwijanie umiejętności uczestnictwa w zabawach z elementami improwizacji ruchowej, rozwijanie kompetencji matematycznych
– operacyjne: dziecko słucha wiersza i odpowiada na pytania dotyczące jego treści, potrafi zilustrować prostymi formami ruchu wysłuchany wiersz, umie odróżnić głośność dźwięków o różnym natężeniu (cicho – głośno), zna i używa określeń oznaczających wielkość przedmiotów, potrafi przyporządkować trzy elementy tej samej wielkości, podejmuje próbę samodzielnego wykonania zadania
Metody: słowna, czynna, percepcyjna, działania dramowe, metoda pedagogiki zabawy
Środki dydaktyczne: wiersz „Idzie Tola do przedszkola”, parasol, gazety, kostka do gry z widocznymi jednym i dwoma oczkami, chusta animacyjna, tamburyno, ilustracje trzech parasoli i kropli deszczu odpowiedniej wielkości, karta pracy dla każdego dziecka
Przebieg zajęcia:
1.Wprowadzenie do zajęcia poprzez wysłuchanie wiersza „Idzie Tola do przedszkola”.
Idzie Tola do przedszkola pod osłoną parasola.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Spotkała ją Hania w polu: Pod parasol weź mnie Tolu!
Deszczyk: kap, kap, kap!
Jasio też się deszczu boi. Chodź, pójdziemy wszyscy troje.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Jeszcze pieska z sobą biorą. Chodź, będziemy szli we czworo.
Deszczyk: kap, kap, kap!
Przyszli wreszcie do przedszkola. Kapie woda z parasola.
Deszczyk: kap, kap, kap!
2. Analiza treści wiersza przy pomocy pytań stawianych dzieciom:
– W jaki sposób Tola skryła się przed deszczem?
– Kogo Tola zaprosiła pod swój parasol?
– Ile dzieci skryło się pod parasolem?
– Kogo jeszcze uchroniła dziewczynka przed deszczem?
– Czy podoba wam się zachowanie Toli?
3. Zabawa inscenizowana do wiersza.
4. Zabawa z gazetami „Deszcz i wiatr”. Nauczycielka rozdaje dzieciom po jednej kartce gazety. Dzieci trzymają ją w jednej ręce, a palcem drugiej stukają, naśladując padający deszcz – mocne stukanie ma wtórować muzyce głośnej a słabe cichej. Następnie szeleszcząc trzymaną w rękach gazetą naśladują wiaterek, wiatr i wichurę.
5. Zabawa ruchowa „Deszcz i kałuże”. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom reguły zabawy trzymając w dłoni dużą kostkę do gry. Gdy pokazuje na kostce jedno oczko, dzieci przeskakują przez kałuże (gazety), gdy wskazuje dwa oczka, dobierają się w pary i wędrują pod wyobrażonym parasolem.
6. Zabawa dydaktyczna „Dokończ zdanie”. Nauczycielka zachęca dzieci do zabawy polegającej na dokończeniu zdania: Kiedy pada deszcz, lubię…
7. Zabawa ruchowa „Z małej chmurki duży deszcz”. Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna staje na środku sali trzymając oburącz brzeg chusty animacyjnej – jest to chmura, która opada i unosi się do góry. Pozostałe dzieci to deszcz, siedzą na podłodze mając chustę nad głowami. Gdy dzieci usłyszą dźwięk tamburyna – deszcz pada, wówczas dzieci ukryte pod chustą wybiegają i poruszają się dookoła trzymających chustę. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
8. Zabawa dydaktyczna „Parasole i krople deszczu”. Na tablicy umieszczone są trzy sylwety parasoli i kropli deszczu różnej wielkości. Dzieci przeliczają je i określają ich wielkość. Zadaniem dzieci jest przyporządkować odpowiednie sylwety kropli deszczu do parasoli przypinając krople nad parasolami.
9. „Parasole i krople deszczu” – samodzielne wykonanie zadania. Każde dziecko otrzymuje kartę pracy i łączy w pary odpowiednie parasole z kroplami deszczu.