Edukacja ekologiczna w przedszkolu

autorem artykułu jest ekspert Akademii Misia Haribo, Anna Gruszczyńska z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

Kształtowanie świadomości ekologicznej to proces, który powinien rozpoczynać się już na etapie edukacji przedszkolnej. Jak uczyć dbania o środowisko i uwrażliwiania najmłodszych na piękno otaczającej je przyrody, radzi ekspert Akademii Misia Haribo – Anna Gruszczyńska z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.

Przybliżanie dzieciom zagadnień związanych z ekologią i troską o środowisko powinno być wpisane w program dydaktyczny każdego przedszkola. Ponieważ najmłodsi najszybciej uczą się poprzez zabawę i praktyczne doświadczenia, warto wykorzystać codzienne aktywności do przekazania im cennej wiedzy dotyczącej miejsca i roli człowieka w świecie przyrody. Realizacji tych zadań sprzyja również V edycja konkursu Akademii Misia Haribo – Przyrodniczy dziennik przedszkolaka, w którym zadaniem dzieci jest przeprowadzenie pod okiem nauczyciela 20 – dniowej obserwacji wybranego aspektu przyrody.

Nie marnujemy wody
Edukacja ekologiczna – szczególnie w wymiarze racjonalnego dysponowania zasobami naturalnymi – może zacząć się już w przedszkolnej łazience. Przy okazji codziennych czynności higienicznych warto zwracać uwagę dzieci na to, by nie marnowały wody. Połączenie zasady odkręcania wody tylko wtedy kiedy ręce znajdują się pod kranem, z informacją, że w niektórych miejscach na świecie brakuje jej nie tylko do mycia, ale również do picia, pomoże uświadomić najmłodszym, że poprzez swoje działania mogą mieć pewien wpływ na dysponowanie zasobami naturalnymi.

Kącik przyrody w przedszkolnym ogródku
Obserwowanie procesów zachodzących w przyrodzie zafascynuje każdego przedszkolaka. Do ich uchwycenia wystarczy kilka skrzynek i doniczek w przedszkolnym ogrodzie. Wspólnie z nauczycielem dzieci sadzą w nich nasiona, regularnie je podlewają i obserwują poszczególne fazy wzrostu. Prowadzenie przedszkolnego ogródka, jak również wspólne wycieczki, są doskonałą okazją do poznawania nowych gatunków kwiatów, krzewów i drzew. Podczas tego typu wypraw warto zwrócić uwagę dzieci na problem zaśmiecania lasów, czy parków oraz przybliżyć najmłodszym ideę obejmowania wybranych gatunków ochroną.

Przedszkolak przyjacielem zwierząt
Przedszkolny ogródek to również miejsce, które odwiedzają rozmaite zwierzęta, m.in. ptaki, wiewiórki, czy owady. Wiosną pod okiem nauczyciela dzieci mogą obserwować nowych lokatorów pobliskich gniazd, a zimą pomagać ptakom poprzez wysypywanie ziaren w przedszkolnym karmniku. Nauce rozpoznawania owadów towarzyszyć powinno uświadamianie przedszkolakom roli tych stworzeńw ekosystemie, będące jednocześnie wyjaśnieniem dlaczego biedronkom, motylom czy dżdżownicom nie należy robić krzywdy, ani się nimi bawić.

Sprzątając wokół siebie sprzątamy świat
Dbanie o porządek sali sprawia, że przedszkolaki czują się w niej dobrze. Podobnie jest ze środowiskiem naturalnym – przyjemnie przebywa się nad rzeką, czy w lesie jeżeli wokół nie ma śmieci. Sprzątanie świata może zacząć się już w przedszkolu – od segregacji śmieci i umieszczania ich w specjalnych pojemnikach przeznaczonych na papier, plastik czy szkło.

Mali odkrywcy na tropie zjawisk przyrody
Zwrócenie uwagi przedszkolaków na to jak fascynujące jest środowisko naturalne, i to w ich najbliższym otoczeniu, jest głównym celem V edycji skierowanego do przedszkoli konkursu Akademii Misia Haribo – Przyrodniczy dziennik przedszkolaka. Zadaniem dzieci jest przygotowanie pod okiem nauczyciela dokumentacji 20 – dniowej obserwacji drzewa, kwiatów, owadów, ptaków, pobliskiego zbiornika wodnego lub zmian pogodowych. Aby tworząc swój dziennik przedszkolaki dowiedziały się o wybranym aspekcie przyrody jak najwięcej, na stronie www.haribo.com, w zakładce Akademii Misia Haribo zamieszczono przewodnik dla nauczyciela. Zawiera on spis zagadnień, na które warto zwrócić uwagę przedszkolaków podczas obserwacji.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: