SCENARIUSZ ZAJĘĆ
- Osoba prowadząca: Marta Nowajczyk- Piela
- Grupa: III „ Smoki”
- Miejsce: sala przedszkolna, Przedszkole nr 61 w Warszawie.
- Temat kompleksowy: „ W krainie dźwięków”
- Temat zajęcia: „ Dźwięki z naszego otoczenia”
- Metody pracy: waloryzacyjna, praktycznego działania dzieci,
- Formy pracy :zajęcia z całą grupą, praca indywidualna dzieci, zabawy ruchowe.
- Cele zajęcia:
– utrwalenie zdobytych wiadomości na temat dźwięków, hałasu i jego negatywnego wpływu na nasze zdrowie
– kształtowanie umiejętności mówienia odpowiednim tonem głosu
– zwrócenie uwagi na zasadę nie krzyczenia w budynku przedszkolnym ,mówienia umiarkowanym tonem głosu
– rozwijanie postawy opiekuńczej wobec ludzi, dzieci niesłyszących.
- Pomoce dydaktyczne: płyta CD, parawan, różne materiały do prezentacji dźwięków, obrazki przedstawiające rożne przedmioty, maszyny itp. wydające dźwięki, tamburyno, książka „ Język migowy”.
- Przebieg zajęcia:
– zgromadzenie dzieci w półkolu na krzesełkach
– odgadywanie dźwięków prezentowanych przez nauczycielkę za parawanem, przy pomocy różnorodnych materiałów
– prezentowanie dźwięków przez chętne dzieci ( z wykorzystaniem papieru, wody, klocków, instrumentów itp.)
– słuchanie płyty CD i odgadywanie kolejnych dźwięków
– oglądanie obrazków przedstawiających przedmioty, maszyny, zwierzęta itp. wydające różne dźwięki
– losowanie obrazków i próby naśladowania poszczególnych dźwięków ( zabawy dźwiękonaśladowcze)
-podział obrazków na te, które przedstawiają dźwięki przyjemne i te, które przedstawiają dźwięki nieprzyjemne dla ucha ( dzieci dzielą obrazki na dwie grupy, dwa zbiory)
– zabawa ruchowa „ Dźwięk i rytm”( dzieci biegają lub spacerują w rytm wygrywany na tamburynie, gdy nauczycielka przestaje grać pokazuje obrazek- dzieci naśladują dźwięk wydawany przez to co jest na obrazku, lub prezentuje jakiś rytm a dzieci go powtarzają).
– rozmowa z dziećmi na temat „ Co by było gdybyśmy nic nie słyszeli?”
– zwrócenie uwagi na ludzi i dzieci niesłyszące ( rozwijanie postawy opiekuńczej wobec nich)
– zabawa „ Król ciszy”
– zaprezentowanie przez nauczycielkę kilku słów w języku migowym ( np.: Kocham Was, dom, pies, płaczę itp.)- dzieci powtarzają
– podział dzieci na dwa zespoły
– zabawa „ Kalambury”
– relaks przy spokojnej muzyce ( odpoczynek dla uszu)
– podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę