TEMAT: „Mój przyjaciel Miś”
PROWADZĄCY: mgr Monika Bibułowicz
CELE OGÓLNE:
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat i uważnego słuchania innych
– porównywanie wielkości przedmiotów w stosunku do siebie
– liczenie i ustalenie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego
– kształtowanie poczucia konieczności szanowania zabawek
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
– śpiewa piosenki zaproponowane przez nauczyciela
– wypowiada się na temat swojego misia
– porównuje misie uwzględniając różne kryteria
– wykonuje polecenia nauczyciela
– respektuje umowy w sytuacji kupna i sprzedaży
– odrysowuje i wycina po śladzie
– sprząta swoje miejsce pracy
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
misie, etykiety z nazwami dnia tygodnia, płyty, odtwarzacz CD, kolorowe naklejki, fasola, kubeczki, kolorowe kwiaty, duże kartki z bloku, kredki, nożyczki, szablon misia, tekst przysięgi, dyplomy
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie dzieci i rodziców piosenką „Wszyscy są…”.
- Przypomnienie nazw wszystkich dni tygodnia i ustalenie aktualnego dnia.
- Oficjalne przywitanie maskotek przyniesionych przez dzieci piosenką „Witaj misiu…”.
- Wzajemne przywitanie się misi przy melodii „Kołysz się”.
- „Oto mój miś”– prezentacja misi przyniesionych przez dzieci (Mój miś ma na imię..)
- Wybór misia: największego, najmniejszego, najbardziej puszystego, kolorowego, najchudszego i najgrubszego.
- Gimnastyka poranna z misiem:
- Marsz na palcach/ na piętach z misiem uniesionym wysoko nad głową, przed i za sobą
- Bieg wokół misia z wysokim unoszeniem kolan;
- Siad prosty – unoszenie misia siedzącego na nogach;
- Ćwiczenie równowagi – przekładanie misia pod uniesionym kolanem;
- „Miś na koniku” – czworakowanie w różnych kierunkach;
- „Miś na huśtawce”- kołysanie misia na brzuchu w pozycji lezącej- ćwiczenia oddechowe
- „Rzeczka”– masaż relaksacyjny na plecach misia
Dzieci sadzają misia tyłem przed sobą i wykonują na jego grzbiecie masażyk:
Tutaj płynie rzeczka,
Na rzeczce jest kładeczka
Po kładeczce przeszła pani na szpileczkach.
Za nią przeszły wielkie słonie
I przebiegły konie.
Przeleciała szczypaweczka
Zaświeciły dwa słoneczka.
Spadł drobniutki deszczyk.
Czy przeszedł cię dreszczyk.
- „Kwiaty dla misia”- zabawa dydaktyczna
Chętni rodzice wcielają się w role sprzedawców kwiatów i zajmują miejsca w przygotowanych wcześniej kwaiaciarniach. Dzieci otrzymują kubeczki (portfele) z fasolą (pieniądze) i wyruszają do sklepów, by kupić kwiaty dla swojego misia. Wyjaśniamy dzieciom, że za jedną fasolkę mogą kupić tylko jeden kwiatek, podczas zakupów używają zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę i dziękuję. Z kupionych kwiatów układają bukiet przed swoim misiem.
- „Sto lat”- wspólne odśpiewanie misiom piosenki
- „Niespodzianka dla Misia”– zajęcia plastyczne wg D.Dziamskiej, prezentacja wykonanych misi na tablicy
Dzieci stają przy stoliku i rysują na kartce kreski w różnych kierunkach w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce przesuwają się o jedno miejsce w prawo i kontynuują rysowanie. Następnie odrysowują postać misia od szablonu i wycinają po śladzie. Rysują oczy i pyszczek.
- „Jestem przyjacielem misia”- złożenie uroczystej przysięgi
Z okazji święta pluszowego Misia
My dzieci z grupy Promyki
Przyrzekamy, że zawsze przytulać
Będziemy wszystkie misie,
Krzywdy im zrobić nie damy
I pamiętać o nich zawsze będziemy
- Wręczenie dzieciom pamiątkowych medali.
- Taneczna zabawa integracyjna z misiami i rodzicami.
- Spacer z misiami w okolicy przedszkola