Komentarz metodyczny
WYCIECZKA PRZEZ KONTYNENTY to w naszym przedszkolu oferta edukacyjna dla dzieci, która spotyka się z ogromnym poparciem rodziców i dużym zainteresowaniem dzieci.
Każda nauczycielka ma zarówno różne pomysły na realizację oferty edukacyjnej, jak też wykorzystuje różne inspiracje, by zachwycić dzieci.
Zajęcia koleżeńskie to ważna forma wymiany doświadczeń i pokazania wybranych elementów swojego warsztatu pracy innym nauczycielkom. Nieco inna niż tradycyjnie forma tych zajęć miała na celu stworzenie dzieciom wyjątkowego dnia – święta podsumowującego kilkudniową pracę zarówno w rupie II (poznawanie Polski i Japonii) jak i w grupie III (poznawanie Egiptu).
Jednym z bardzo efektywnych sposobów zainteresowania dzieci jest otwarta postawa nauczycielki, uczestniczenie w zabawach razem z dziećmi (np. przebieranie się razem z nimi w strój japoński). Podobnie działa możliwość pokazania swojej wiedzy, umiejętności innym dzieciom. Dzieci były dumne mówiąc swoim kolegom z innej grupy o tak egzotycznych krajach jakimi są Japonia czy Egipt.
By w pełni integrować treści, formy i rodzaj działania dzieci, a jednocześnie zbytnio nie obciążyć ich „pracą”, powstał pomysł „Dnia japońsko-egipskiego”. Najpierw miały miejsce działania umysłowe, ruchowe oraz muzyczne, a uwieńczeniem dnia była działalność plastyczna. Dużą radość sprawiło dzieciom zabranie swojego dzieła natychmiast do domu, a niejedno z nich od razu w szatni opowiadało rodzicom o przedszkolnym dniu.
Na uwagę zasługuję również fakt, że w szatni już była wystawa piramid egipskich grupy III i wachlarzy grupy II, i rodzice nie tylko mogli podziwiać, ale również podjąć kolejną ważną rozmowę z dzieckiem o świecie.
Scenariusz
„Co wiemy o starożytnym Egipcie i Japonii ?”- dzień japońsko-egipski
Cele:
1. Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o starożytnym Egipcie i Japonii.
2. Próby uchwycenia przez dzieci różnic kulturowych.
3. Kształcenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
4. Nawiązanie pozytywnych stosunków między dziećmi z różnych grup wiekowych i stworzenie radosnej atmosfery.
Metody:
Podające:
- objaśnienie,
- opowiadanie,
- czytanie bajki,
- pokaz.
Poszukujące:
- rozwiązywanie zagadek,
- quiz,
- obserwacja czynna,
- metoda samodzielnych doświadczeń.
Waloryzacyjne:
- metoda żywego słowa,
- metoda ekspresji plastycznej,
- metoda ekspresji ruchowej.
Praktyczne:
- praktyczna działalność: wykonanie manualnych zadań wg instrukcji.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Przebieg:
I część przed południem
Gościnna wizyta gr. III w sali gr. II
1. Powitanie przez nauczycielki przybyłych dzieci. Powitanie nawzajem dzieci przez podanie ręki i przesłanie uśmiechu.
2. Wprowadzenie do tematu zajęcia przez nauczycielki grupy II i III poprzez przekazanie kilku krótkich informacji o starożytnej Japonii i Egipcie.
3. Quiz wiedzy o Japonii i Egipcie (kartki z pytaniami znajdują się w nadmuchanych balonach. Dzieci przekłuwają balony,nauczycielki odczytują pytania umieszczone na kartkach. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi dzieci otrzymują symboliczne nagrody wpostaci znaczków.
Pytania do quizu:
- Jakie kolory ma flaga Japonii?
- Co to są piramidy i z czego były budowane?
- Z jakim kwitnącym drzewem kojarzy Ci się Japonia?
- Co zawdzięczamy Egipcjanom, co wynaleźli?
- Jak nazywa się odświętny strój Japoński?
- Jak ubierali się i dbali o swój wygląd starożytni Egipcjanie?
- Co znaczy słowo „arigato?”
4. Zagadki obrazkowe. Dzieci odgadują miejsca i symbole Japonii i Egiptu po fragmentarycznym odsłanianiu obrazków.
5. Nauka wybranych słów japońskich:
6. Prezentacja przez dzieci z grupy III piosenki w afrykańskim języku suahili pod tytułem „Pokele leni”.
- tak –„hai”,
- dziękuję- „arigato”,
- cześć- „konnichiwa”,
- dziecko- „ko”,
- nie- „iie”.
7. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Japoński ukłon”.
8. Słuchanie bajki japońskiej „Czarodziejski imbryczek” czytanej przez nauczycielkę grupy II.
9. Zabawa integracyjna „Mumia”- owijanie wybranych dzieci papierem toaletowym.
10. Prezentacja ubiorów japońskich, przymierzanie kimon przez dzieci z grupy III. Robienie pamiątkowych zdjęć.
11. Wymiana kolorowanek między grupami „Japonka” i „Egipcjanin”.
II część po południu
Wykonanie wachlarzy japońskich i piramid egipskich.
Gościnna wizyta gr. II w sali gr. III
1. Historia powstawania i używania wachlarzy w Japonii – opowiadanie nauczycielki i prezentacja wybranych prawdziwych japońskich wachlarzy – eksponatów z kącika japońskiego.
2. Dzieci z grupy II wręczają prezenty dzieciom z gr. III – wachlarze z papieru.
3. Instrukcja ozdabiania wachlarzy. Inspirowanie dzieci do ekspresji twórczej oglądaniem wachlarzy japońskich.
4. Najważniejsze piramidy w Egipcie, rozmowa kierowana i prezentacja zdjęć w albumach.
5. Dzieci z grupy III wręczają prezenty dzieciom z gr. II – piramidy (wycięte kolorowe siatki ostrosłupa).
6. Prezentacja figurki piramidy egipskiej (eksponatu z kącika egipskiego przywiezionego z Egiptu) jako inspiracja ozdabiania piramid oraz instrukcja jednego ze sposobów ozdabiania.
7. Działania plastyczne dzieci: tworzenie ozdób na wachlarzach oraz na piramidach. Swoje dzieła dzieci zabierają do domu, by opowiedzieć rodzicom o wyjątkowym dniu japońsko-egipskim.
Nauczycielki prowadzące “Dzień japońsko-egipski”, autorki scenariusza:
Joanna Jonak
Maja Koguc
Ewa Pełczyńska
Małgorzata Wilczek