Dziecko i relaks

Nieodłącznymi elementami współczesnego świata stały się hałas, stres, pośpiech i niepokój. Wzrasta tempo codziennego życia. Wobec takich bodźców często trudno nam zachować opanowanie i pogodę ducha. Zdarza się, że dzieci wpadają w taki sam męczący rytm, który nie wpływa dobrze na kontakty między ludźmi. W tej sytuacji, jeżeli pragniemy zachować własną równowagę i równowagę dzieci, powinniśmy umiejętnie wykorzystać wszelkie chwile spokoju i odprężenia.

Pomaga w tym umiejętne prowadzony relaks – ćwiczenia fizyczne i umysłowe, pozwalające na pełne poznanie własnego ciała i jego możliwości oraz na uświadomienie sobie znaczenia naszej woli. W wieku od 2 do 6 lat, dzięki własnej aktywności dziecko poznaje fizyczne możliwości swego ciała, uczy się opanowania nad nim. Uświadamia sobie władzę, jaką posiada nad samym sobą, która pozwala wykonywać i kontrolować własne czyny i gesty. Dziecko nie potrafi samodzielnie podjąć takich ćwiczeń – potrzebuje osoby dorosłej, która wesprze go.

W przypadku małych dzieci wskazane jest wzięcie ich na kolana i bezpośrednia pomoc przy wykonywaniu ćwiczeń. Ważną rolę pełni głos i światło: kiedy dziecko odkrywa świat zmysłami. Gdy tylko jest możliwe ćwiczmy smak, węch i słuch – zmysły. Niestety, rzadko kto prosi dziecko by dotknęło kamieni, pni drzew, słuchało szumu wiatru itp. By dostrzegało odbierane całym ciałem informacje i opowiedziało o swoich pozytywnych i negatywnych doznaniach. Dziecko, które zna swoje otoczenie, łatwiej unika stresów i nie czuje się zagrożone. Przykłady ćwiczeń relaksujących można znaleźć w książce pt.:”Zabawy relaksujące dla przedszkolaków” D.Chauvel.

Według literatury: ”Zabawy relaksujące dla przedszkolaków” – D.Chauvel

Monika Baran



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: