Dzieci nie jedzą śmieci – propozycje zabaw i zajęć promujących zdrowe nawyki żywieniowe.

Temat  1.

,,Dzień zdrowej żywności”

Cele ogólne:

-kształtowanie nawyków spożywania owoców, warzyw i nabiału i ograniczanie spożywania słodyczy;
-pogłębianie wiadomości na temat zdrowego odżywiania;
-ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.

Cele operacyjne – dziecko:

-potrafi z uwagą wysłuchać tekstu literackiego;
-segreguje żywność na zdrową i niezdrową;
-podejmuje próby samodzielnego tworzenia jadłospisu;
-zna wartości odżywcze niektórych produktów.

PRZEBIEG ,,DNIA  ZDROWEJ  ŻYWNOŚCI”

1.Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. ,,Dla każdego coś zdrowego” oraz omówienie jego treści zwracając szczególną uwagę na produkty zdrowe i niezdrowe.

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.
Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.
Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

2.,,Piramida żywienia” – pokaz, omówienie, wskazanie wartości odżywczych niektórych produktów.

3.Zabawa dydaktyczna: ,,Jak żyć zdrowo – prawda czy fałsz”. Nauczyciel czyta hasła, jeśli dzieci się z tym zgadzają – klaszczą w ręce i mówią: ,,tak, to prawda!”;  jeśli się nie zgadzają – tupią nogami mówiąc: ,,nie, to nieprawda!”.

-należy jeść dużo owoców i warzyw;
-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem;
-spożywamy posiłki brudnymi rękami;
-jedzenie należy spożywać w spokoju;
-brak witamin sprzyja zdrowiu;
-myjemy ręce przed jedzeniem;
-posiłki należy jeść powoli i dokładnie rozgryzać spożywane potrawy;
-słodycze należy  jeść w małych ilościach;
-warzywa i owoce nie zawierają żadnych witamin;
-nie należy jeść dużo przed snem;
-myjemy zęby raz w roku;
-pożywienie należy połykać w całości;
-wystarczy jeden posiłek dziennie;
-owoce i warzywa to bogate źródło witamin;
-należy codziennie pić mleko i jeść nabiał;
-słodycze dbają o ładny i zdrowy wygląd naszych zębów;
-warzywa, owoce i produkty mleczne niszczą nasze zdrowie;
-hamburgery są bardzo zdrowe;
-coca – cola niszczy zęby mleczne dzieci.

4.Zabawa ruchowa: ,,Zanieś śniadanie”.

Dzieci podzielone na dwie grupy: jedna to ,,kelnerzy”, którzy trzymają  ,,tace ze śniadaniem”  (papierowa tacka jednorazowa z woreczkiem)  i  stoją obok siebie szeregiem – płotkiem. naprzeciwko każdego  ,,kelnera” siedzi po turecku w odległości  2 – 3 metrów jedno – gość. na sygnał ,,kelnerzy” idą w stronę ,,gości” i wręczają im ,,tacę ze śniadaniem”, po czym wracają na swoje miejsca  i siadają. Zmiana ról.

5.Pogadanka z intendentem – układanie jadłospisu na jeden dzień żywieniowy.

6.Układanie jadłospisu w postaci plakatów – podział dzieci na pięć grup. Każda grupa tworzy jadłospis w postaci plakatu z wykorzystaniem ilustracji (można wykorzystać  do wycinania reklamy z supermarketów)  na jeden posiłek: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja, z uwzględnieniem zdrowych i niezbędnych dla zdrowia produktów. Prezentacja prac przed grupą.

7.Podział produktów na zdrowe i niezdrowe – dzieci wkładają do koszyczków z napisami: ,,zdrowa żywność”  i  ,,niezdrowa żywność”   produkty, które znajdują się na środku dywanu (można wykorzystać ilustracje).  Wybierając produkt dziecko argumentuje, dlaczego ma się znaleźć w danym koszyczku.

8.Taniec przy muzyce z papierowymi tackami i woreczkami – w parach trzymając tacki w jednej ręce a kolegę za drugą rękę; z tackami na głowach, na zgiętym łokciu pilnując, aby tacka z wo9reczkiem nie spadła.

TEMAT  2.

,,Dzień  marchewki”

Cele ogólne:

-kształtowanie postawy prozdrowotnej;
-rozwijanie aktywności poznawczej;
-zapoznanie z wartością odżywcza marchwi.

Cele operacyjne – dziecko:

-rozpoznaje i nazywa znane owoce i warzywa;
-wie, że należy myć owoce i warzywa przed jedzeniem;
-rozwiązuje zagadki w oparciu o charakterystyczne cechy zgadywanego przedmiotu;
-tworzy prace plastyczne różnymi technikami;
-wykonuje działania matematyczne na liczmanach.

PRZEBIEG  ,,DNIA  MARCHEWKI”

1.Dzieci ubrane w odzież w kolorze pomarańczowym. Rozmowa o owocach i warzywach kładąc szczególny naciskna marchewkę – jej wartości odżywcze, wykorzystanie w posiłkach pod różna postacią.

2.Rozwiązywanie maqrchewkowych zagadek:

-czy marchewka to owoc czy warzywo?;
-jak nazywa się marchewkowy kolor?;
-jakie znacie owoce mające kolor pomarańczowy?;
-co można zrobić z marchewki?;
-jakie zwierzęta lubią marchewkę?;
-czy marchewkę można jeść na surowo?;
-czy marchewka zawiera witaminy?.

3.Praca plastyczna: ,,Marchewki – giganty” – podział dzieci na grupy; modelowanie marchewek z gazet, wykorzystanie farb, kleju, bibuły.

4.Marchewkowy taniec – taniec w kółkach przy muzyce wokół wykonanych prac.

5.Matematyczne zagadki z marchewką – pomoce:  sylwety marchewek do manipulacji dla każdego dziecka.

Każde dziecko siedzi przed swoim dywanikiem mając dostęp do liczmanów – marchewek  i wykonuje polecenia zawarte w zagadkach.

Wyrwał Grześ marchewki: cztery dla siebie i jedną dla Ewki. Ile marchewek wyrwał Grześ?

Wyrwał Grześ marchewki: trzy dla siebie i trzy dla Ewki. Ile marchewek wyrwał Grześ?

Na grządce rosło sześć marchewek. Zające zjadły cztery marchewki. Ile marchewek zostało na grządce?

Na grządce rosły cztery marchewki. Zające zjadły trzy marchewki. Il;e marchewek zostało na grządce?

6.Zabawa ruchowa: ,,Zające w marchewce”.

Wyznaczyć ogród, norki zajęcze   (kółka od sersa)  i  budę. Zające siedzą w norkach, dwa psy w budzie. Zające wybiegają zajęczymi skokami do ogrodu na marchewkę. Nauczyciel woła: ,,Zające w marchewce!”, a  wtedy psy na czworakach łapią zające. Zmiana ról.

7.Degustacja marchewki surowej, gotowanej i picie soku marchewkowego.

8.Tworzenie korali z marchwi – krojenie w plasterki i nawlekanie na igłę z nitką – praca pod kontrolą przy jednym stoliku.

9.Marchewka – puzzle; rysowanie na kartkach z bloku technicznego, kolorowanie, cięcie na elementy, układanie.

Temat 3.

,,Dzień owoców i warzyw”

Cele ogólne:


-kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się;
-wyrabianie świadomości wpływu owoców i warzyw na utrzymanie dobrego zdrowia;
-promocja zasad racjonalnego odżywiania się i stosowanie ich w życiu codziennym.

Cele operacyjne – dziecko:

-rozpoznaje i nazywa znane owoce i warzywa;
-zna wartość odżywczą owoców i warzyw.

PRZEBIEG ,,DNIA  OWOCÓW I WARZYW”

1.Słuchanie utworu J. Brzechwy: ,,na straganie” ilustrowanego sylwetami warzyw; omawianie treści, nazywanie występujących warzyw.

2.Zabawa: ,,Gotujemy zupę warzywną”.

Dzieci siedzą w kole, każde ma emblemat z warzywem. Gdy nauczyciel wywoła dwie nazwy warzyw, np. pietruszka i kalarepa – te dzieci zamieniają się miejscami. Na hasło: ,,Zupa warzywna!” – wszyscy zamieniają się miejscami.

3.Konkurs witaminowy – podział dzieci na trzy grupy. Gdy nauczyciel objaśni zasady konkursu – każda grupa typuje swojego uczestnika. Zadaniem uczestników jest konsumpcja: liścia sałaty, plasterka pomidora, ogórka, marchewki, rzodkiewki,jabłka, banana, małego plasterka cytryny (według uznania) – wygrywa zespół, którego zawodnik pierwszy upora się z zadaniem. Medale dla wszystkich dzieci – za pierwsze, drugie i trzecie miejsce.

4.Tworzenie prac plastycznych pod hasłem: ,,Ziemniaki – łobuziaki”;  wykorzystanie tworzywa przyrodniczego, koralików, sznurków, kokardek, włóczki, itp. oraz wykałaczek jako elementów łączących; wystawa prac.

5.Zabawa z tekstem rymowanki: ,,Kiszenie kapusty” – naśladowanie czynności, o których opowiada rymowanka.

,,Najpierw kapustę szatkujemy: rach, ciach, ciach,rach, ciach, ciach.
Potem przyprawy dodajemy: rach, ciach, ciach, rach, ciach, ciach.
Mocno deską przydusimy i kapustę ukisimy: rach, ciach, ciach, rach, ciach, ciach.
Jeść ją trzeba na surowo, na surowo, bo to zdrowo: mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam.

6.Zabawa: ,,garnek na zupę” (pomoce – garnek z pokrywką).

Rozpoznawanie warzyw po dotyku – na zasadzie ,,czarodziejskiego  worka”.

7.Zabawa ruchowo – naśladowcza: ,,Rób to, co mówię”.

,,Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle  (klaskanie 2 razy),
i kapusta, i ogórek – tyle razy podskocz w górę ( 4 podskoki),
marchewka, pietruszka i bób – tyle razy przysiad zrób (3 przysiady),
kalarepa i mak – za uszy się złap!”

8.Rysowanie obiema rękami   symetrycznie – w powietrzu, na dywanie i na kartkach  (przy użyciu dwóch ołówków) – jabłka, gruszki i marchewki.

9.,,Pomidorowy krąg” – podajemy sobie z rąk do rąk pomidora bardzo ostrożnie, aby nie upadł na podłogę.

Opracowanie – Urszula Frąszczak
Przedszkole nr 10  Ostrów Wlkp.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: