Dni Adaptacyjne w grupie Tęczoludków

Temat tygodnia: „Przedszkole to nasz drugi dom”

Cel główny:
• Zaadoptowanie się dzieci w nowym środowisku.

Cele szczegółowe:
• Wprowadzenie dzieci w dobry nastrój, relaksacje i odprężenie- budowanie poczucia bezpieczeństwa,
• Pokonywanie nieśmiałości i poczucia niepewności, przezwyciężenie strachu przed nowym otoczeniem,
• Stwarzanie sytuacji sprzyjających poznaniu przedszkola i jego personelu, nawiązanie kontaktów interpersonalnych,
• Kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy,
• Poznawanie świata poprzez procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne,
• Wypowiadanie się na forum grupy na dany temat,
• Naśladowanie ruchów i gestów nauczyciela,
• Poznanie kącików i pomieszczeń w przedszkolu,
• Wykonywanie określonych próśb i skupianie uwagi na jednym zadaniu,
• Reagowanie odpowiednio do muzyki, gestów, umownych znaków.

Środki dydaktyczne:
• Odtwarzacz CD,
• Płyty CD.

Dzień 1:
• Plansze o tematyce przedszkolnej,
• Kartoniki na tasiemce z imieniem dziecka,
• Piosenki CD „Witam Was”, „Jak się nazywasz?”,
• Chusta animacyjna,
• Piłeczki,
• Pieski – maskoteczki,
• Tablica obecności, pioneczki,
• Baloniki, patyczki do balonów,
• Markery.

Dzień 2:
• Plansze o tematyce przedszkolnej,
• Wiersz: „Pierwszy dzień w przedszkolu” – autor nieznany,
• Tamburyno,
• Pieski – przytulaneczki,
• Wiersz: „Znaczki przedszkolaka” – autor nieznany,
• Białe kartki z bloku technicznego,
• Nożyczki,
• Klej,
• Ołówki,
• Farby,
• Kredki,
• Pędzle,
• Ściereczki.

Dzień 3:
• Piosenka CD „Wszyscy są…”,
• Odtwarzacz CD,
• Szklanka z wodą,
• Zagadki o wodzie,
• Ilustracje o wodzie,
• Butelki z wodą, kubeczki,
• Hasła o wodzie,
• Pędzelki, kubeczki z wodą, kartki wodne,
• Lejki, szklanki, butelki, kubeczki,
• Sól, cukier, łyżeczki*4, woda ciepła,
• Małe łyżeczki *20,
• Farby, kubeczki przeźroczyste plastikowe, pędzelki, (czerwona, żółta, zielona, niebieska),
• Plastikowe pojemniczki przeźroczyste,
• Przedmioty tonące i pływające: piórko, kluczyk, kamyk, patyk, łódeczka…
• Różnej wielkości butelki, kubek plastikowy, miska z wodą,
• Ściereczki, ścierki, ręczniki papierowe,
• Ceraty,
• Chusta animacyjna,
• Pieski – przytulaneczki,
• Wiersz „Mydlana bańka” J. Wasilewska,
• Bańki mydlane,
• Basen, woda, ręczniki.

Dzień 4:
• Wiersz – rymowanka: „Entliczek-Pentliczek” J. Brzechwy,
• Piosenka rymowana „Kwoka”,
• Pieski – przytulaneczki,
• Obrazki różnego rodzaju do rymowania.

Dzień 5:
• Piasek w 2 miskach – suchy!,
• Ceraty,
• Pojemniki, łopateczki, łyżki duże,
• Kubeczki plastikowe,
• Tacki, patyczki do rysowania,
• Buteleczki plastikowe po jogurtach,
• Wycięte paseczki i kółeczka z samoprzylepnego papieru,
• Pieski – przytulaneczki,
• Miotła, zmiotka, szufelka.

I DZIEŃ „Poznajmy się” Asia K.
• Powitanie każdego dziecka i rodzica z osobna, oglądanie Sali, zabawek…
• Rozpoczęcie zajęć – przywitanie wierszykiem i piosenką: „Wszyscy są, witam was. Zaczynamy, już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!”
• Siedzenie w kole – piosenka integracyjna – Jak się nazywasz? Nazywam się …
• Rozmowa kierowana przez nauczyciela: (poznanie otoczenia)
– Czy wiecie, gdzie się znajdujemy?
– Co to jest przedszkole?
– Co dzieci robią w przedszkolu?
• Prowadzenie zabaw kołowych ze śpiewem: „Balonik”, „Stary niedźwiedź”, „Kółko graniaste”.
• Zabawy z chustą animacyjną „Karuzela”, „Bilard”, „Zamiana miejsc”,
• Relaksacja – pieski – kołysanka „Mam małą tulaneczkę”,
• Rozdanie balonów, wykonanie uśmiechniętej buźki na balonie, rozdanie baloników na pożegnanie,
• „Na pożegnanie…” – piosenka „Mój dom”.
• Swobodne zabawy na placu zabaw.

II DZIEŃ „Podróże Tęczoludka po przedszkolu” Asia G.
• Przywitanie „Wszyscy są, witam was. Zaczynamy, już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!”
• Zabawa integracyjna „Zdrobnienia”. Dzieci z rodzicami siedzą w kręgu. Kolejno przestawiają się imieniem i nazwiskiem. Pozostałe dzieci tworzą zdrobnienia ich imion, np. Asia – Asiunia.
• Słucha wiersza: „Pierwszy dzień w przedszkolu” – autor nieznany. Rozmowa na jego temat. Zabawa ruchowo – naśladowcza do wiersza.
• Zabawa ruchowo – naśladowcza „Stacje Tęczoludka” (poznawanie kącików i pomieszczeń w przedszkolu).
• Zabawa spostrzegawcza „Szukam czerwonego samochodu….”. Dziecko musi odszukać konkretny przedmiot, który znajduje się w sali w jednym z kącików za pomocą jego opisu.
• Zabawa ruchowa „Witamy u Nas!” (według A. Erkerta) – dzieci z rodzicami spacerują po sali przy dźwiękach tamburynu lub muzyki. Podczas przerwy w melodii dobierają się w pary, witają się radośnie.
• Relaksacja „Mam małą tulaneczkę”.
• Słucha wiersza: „Znaczki przedszkolaka” – autor nieznany. Rozmowa na jego temat.
Poznanie znaczków rozpoznawczych, utrwalanie ich.
• Praca plastyczno-techniczna „Najtrudniejszy pierwszy krok”.
• „Na pożegnanie…” – piosenka „Mój dom”.
• Swobodne zabawy na placu zabaw.

III DZIEŃ „Zabawy z wodą” Asia K.
• Przywitanie wierszykiem: „Wszyscy są, witam was. Zaczynamy, już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!”
• Przypomnienie imion – podajemy szklankę z wodą koledze, mówimy swoje imię.
• Zagadki: odp. WODA
• Służy do mycia , służy do picia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia.

 Chłodzi nas, myje nas, poi ludzi, pole, las.

 Gdy jest ciepło wtedy płynie,
a na lód twardnieje w zimie.

 Co tak wygląd zmieniać może:
gdy jej dużo – zwie się morzem,
a gdy ilość jest niewielka
to jest kropla lub kropelka.

• Pogadanka:
– co to jest woda? do czego służy nam woda?
– jak wygląda woda?
– czy woda ma zapach?, czy woda ma smak? (jaki?)

• Poinformowanie dzieci o możliwości picia wody w ciągu dnia.
Gdy wzmożone jest pragnienie należy poinformować panią.
• Przytoczenie haseł o wodzie:
 Woda, woda – to ochłoda!”,
 „Zdrowa woda życia doda!”,
 „Zdrowa woda to uroda!”…
• Zabawy z wodą:
– przelewanie wody,
– słodzenie, solenie wody – próbowanie wody, określanie smaków,
– zabarwianie wody farbami, omawianie kolorów,
– rzucanie przedmiotów lekkich i ciężkich na wodę, obserwowanie co się dzieje z przedmiotami, określanie co tonie, co pływa i dlaczego? (cięższe, lżejsze)

• Praca plastyczna „Wodne niespodzianki”.
• Relaksacja „Mam małą tulaneczkę…”
• Przeczytanie wiersza J. Wasilewskiej „Mydlana bańka”:
Rośnij, rośnij nam banieczko,
Będziesz wielka jak słoneczko,
I tęczowy zalśni blask,
Pryśniesz, gdy zrobimy – plask.
• Puszczanie baniek mydlanych, rozpryskiwanie ich.
• Basen – moczenie nóg, pochlapywanie nóg koledze, koleżance.
• „Na pożegnanie…” – piosenka „Mój dom”.
• Swobodne zabawy na placu przedszkolnym.

IV DZIEŃ „Zabawy z rymowaniem” Asia G.
• Przywitanie „Wszyscy są, witam was. Zaczynamy, już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!”
• Zabawa imionami „Każdy imię swoje ma…”.


„Każdy imię swoje ma
Każdy imię swoje zna.
Grzecznie dzisiaj tu siedzimy.
Swoje imię podzielimy.”
• Słucha wiersza – rymowanki: „Entliczek-Pentliczek” J. Brzechwy. Rozmowa na jego temat. Zabawa rymowana – nauczyciel czyta-dzieci kończą.
• Piosenka rymowana „Kwoka”– dzieci słuchają, potem nauczyciel zaczyna a dzieci kończą. Zabawa rytmiczna do piosenki (dzieci powtarzają za nauczycielem określone ruchy w rytm piosenki).
• Relaksacja „Mam małą tulaneczkę”.
• Zabawa w rymowanie „Dokończ rym!”. Nauczyciel podaje jedno słowo, dzieci z pomocą rodziców próbują do niego ułożyć, dopasować rym.
Cukierki – wafelki, perełki…
Lody – schody, brody…
Pączki – bączki, raczki…
Czekolada – marmo…lada…
Ciasteczka – śli…weczka
Pierniczki – spód…niczki
Rurki – chmur..ki
• Zabawa spostrzegawcza „Połącz obrazki” (które się rymują).
• „Burza mózgów” – propozycje znanych przez dzieci rymowanek, zabawa ich wspólne kończenie.
• Zabawa rytmiczna „Paluszkowe wyliczanki” (tworzenie historyjek rytmizowanych na plecach dziecka przez rodziców i odwrotnie).
• Dla chętnych dzieci – zabawa w układanie rymowanek (wybierz sobie dowolne słowo, zabawkę, przedmiot, ułóż do niej rymowankę i wyklaskaj ją).
• „Na pożegnanie…” – piosenka „Mój dom”.
• Swobodne zabawy na placu przedszkolnym.

V DZIEŃ „Zabawy z piaskiem” Asia K.
• Przywitanie „Wszyscy są, witam was. Zaczynamy, już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy!”
• Poznanie piasku poprzez:
 obserwację (kolor),
 dotyk (suchy, mokry), (zawierający ziarenka piasku i małe kamyczki).
• Przesypywanie piasku do różnych pojemników (poznawanie piasku poprzez działanie zgodnie z metodą Marii Montessori).
• Zabawa manualna „Rysuję po piasku”.
• Wykonanie grzechotek piaskowych.
• Zabawa przy piosence „Pa, pa, pa…” z wykorzystaniem „piaskowych” grzechotek.
• Relaksacja „Mam małą tulaneczkę” z wykorzystaniem piesków.\
• „Na pożegnanie…” – piosenka „Mój dom”.
• Swobodne zabawy na placu zabaw.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: