Grupa wiekowa: 4 latki
Osoba prowadząca: Marta K.
Rodzaj zajęcia: edukacja plastyczna
Temat: „Dinozaur z magicznej plasteliny”
Cel główny: rozwijanie sprawności manualnej; rozwijanie mowy
Cel operacyjny: dziecko lepi z plasteliny figurkę dinozaura; mówi wyraźnie
Metody: słowna, czynna, oglądowa.
Formy pracy: praca z całą grupą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: magiczna plastelina, talerzyki papierowe, różne nasiona
Organizacja zajęć: dzieci siedzą na dywanie w kole, na stołach przygotowana plastelina talerzyki i różne nasionka.
Przebieg zajęcia:
- Powitanie dzieci.
- Nauczyciel recytuje rymowankę:
Dinozaury wielkie gady, sprzed milionów lat
Żyły wtedy i wymarły. Skąd wie o tym świat?
Pozostały po nich kości, skamieniałe już,
No i w baśniach gdzie smok gości został po nich kurz.
- Rozmowa na temat rymowanki.
- Zabawa: „Śmiejące się dinozaury”. Dzieci naśladują śmiech dinozaurów różnej wielkości. Duże: cha , cha, cha. Średnie: ho, ho ,ho. Małe: chi, chi, chi.
- Oglądanie obrazków różnych dinozaurów. Słuchanie ich nazw, zwrócenie uwagi na ich budowę.
- Ogon, cztery kończyny / dwie mogą być mniejsze/ głowa, szyja / różnej długości. Wyjaśnienie że na podstawie skamieniałych kości wiemy jak wyglądały, jak były zbudowane dinozaury, ale nic nie wiemy o kolorze ich skóry.
- Zabawa ruchowa z elementem podskoku – „Berek dinozaurowy” nauczyciel wybiera spośród dzieci dinozaura za pomocą wyliczanki: „Raz dwa trzy dinozaurem jesteś ty” dinozaur podskakując obunóż ma dotknąć jednego z dzieci, które ucieka przed nim, także podskakując. Dotknięte dziecko zostaje dinozaurem.
- Lepienie dinozaura z magicznej plasteliny / magiczną plastelinę można malować farbami/, wykorzystanie różnych nasionek małych patyczków do ozdabiania dinozaura wg własnych pomysłów.
- Wystawa prac dzieci, próby nazywania swoich dinozaurów, podziękowanie za zabawę.