Dbamy o zdrowie w przedwiośniu – zajęcia otwarte dla rodziców

Cel główny: wdrażanie do dbania o zdrowie i higienę osobistą

Dziecko potrafi:

  • używać prostych symboli i oznaczeń
  • rozwijać świadomość własnego ciała
  • kojarzyć przedmioty według ich funkcji
  • rozpoznaje i nazywa kolory

Metody:

wg  Kwiatowskiej

  • słowna- objaśnienia i instrukcje
  • czynna- zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka
  • percepcyjna- pokaz, obserwacji
  • pedagogika zabawy M.Bogdanowicz
  • R. Labana

Formy: z całą grupą, indywidualna

Środki dydaktyczne:  włóczka, piktogramy,  magnetofon, spodnie, bluzka, czapka, szalik, rękawiczki, suszarka do włosów, pasta do zębów, szczoteczka, ręcznik, mydło, grzebień, kartony białe i kolorowe, klej,

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie – zabawa integracyjna „ Pajęczynka”. Dzieci siedzą w kole, kolejno rzucają do wybranego dziecka kłębek włóczki wypowiadając swoje imię oraz imię kolegi do którego podają kłębek. W ten sposób tworzą pajęczynę przyjaźni.
  2. Segregowanie piktogramów wg grup i klas. Każde dziecko otrzymuje jeden piktogram. Nauczyciel prosi, aby powiedziało co on symbolizuje. Następnie dzieci mają uporządkować piktogramy według następujących grup: części ciała, części garderoby, środki higieniczne.
  3. „ Głowa, ramiona” zabawa ruchowa przy piosence
  4. „ W co się ubrać?” Wybrane dzieci wyjmują z kosza elementy garderoby, nazywają je i kładą przy właściwym piktogramie. Nauczyciel pyta dzieci na jaką część ciała zakładamy daną rzecz.
  5. Wiosna wita nas – nauka piosenki
  6. „ Tęczowy chodnik” Na dywanie prowadząca rozkłada kolorowy chodnik, pod którym ukryte są piktogramy symbolizujące środki higieny. Dzieci losują kolorowe kartoniki i siadają przy odpowiednim kolorze. Nauczyciel prosi kolejno dzieci, aby odkrywały ukryte w chodniczku piktogramy. Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć na pytania, np:

– do czego służy grzebień?  -do czesania włosów

– do czego służy mydło?  -do mycia rąk



– do czego służy ręcznik?  -do wycierania po kąpieli itp

Następnie dzieci wybierają  ze środków higieny odpowiedni przedmiot i kładą przy piktogramie.

  1. „ Gdzie się ukryły?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Nauczyciel ukrywa w sali przedmioty, których piktogramy wykorzystane były w poprzednich zabawach np. grzebień, spodnie, ręcznik itd. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkie przedmioty.
  2. „ Oto ja” praca przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje obrazek człowieka składający się z 3 części. Zadanie polega na poprawnym ułożeniu sylwetki i naklejeniu jej na karton.



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: