Cel główny: wdrażanie do dbania o zdrowie i higienę osobistą
Dziecko potrafi:
- używać prostych symboli i oznaczeń
- rozwijać świadomość własnego ciała
- kojarzyć przedmioty według ich funkcji
- rozpoznaje i nazywa kolory
Metody:
wg Kwiatowskiej
- słowna- objaśnienia i instrukcje
- czynna- zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka
- percepcyjna- pokaz, obserwacji
- pedagogika zabawy M.Bogdanowicz
- R. Labana
Formy: z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: włóczka, piktogramy, magnetofon, spodnie, bluzka, czapka, szalik, rękawiczki, suszarka do włosów, pasta do zębów, szczoteczka, ręcznik, mydło, grzebień, kartony białe i kolorowe, klej,
Przebieg zajęć:
- Przywitanie – zabawa integracyjna „ Pajęczynka”. Dzieci siedzą w kole, kolejno rzucają do wybranego dziecka kłębek włóczki wypowiadając swoje imię oraz imię kolegi do którego podają kłębek. W ten sposób tworzą pajęczynę przyjaźni.
- Segregowanie piktogramów wg grup i klas. Każde dziecko otrzymuje jeden piktogram. Nauczyciel prosi, aby powiedziało co on symbolizuje. Następnie dzieci mają uporządkować piktogramy według następujących grup: części ciała, części garderoby, środki higieniczne.
- „ Głowa, ramiona” zabawa ruchowa przy piosence
- „ W co się ubrać?” Wybrane dzieci wyjmują z kosza elementy garderoby, nazywają je i kładą przy właściwym piktogramie. Nauczyciel pyta dzieci na jaką część ciała zakładamy daną rzecz.
- Wiosna wita nas – nauka piosenki
- „ Tęczowy chodnik” Na dywanie prowadząca rozkłada kolorowy chodnik, pod którym ukryte są piktogramy symbolizujące środki higieny. Dzieci losują kolorowe kartoniki i siadają przy odpowiednim kolorze. Nauczyciel prosi kolejno dzieci, aby odkrywały ukryte w chodniczku piktogramy. Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć na pytania, np:
– do czego służy grzebień? -do czesania włosów
– do czego służy mydło? -do mycia rąk
– do czego służy ręcznik? -do wycierania po kąpieli itp
Następnie dzieci wybierają ze środków higieny odpowiedni przedmiot i kładą przy piktogramie.
- „ Gdzie się ukryły?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Nauczyciel ukrywa w sali przedmioty, których piktogramy wykorzystane były w poprzednich zabawach np. grzebień, spodnie, ręcznik itd. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkie przedmioty.
- „ Oto ja” praca przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje obrazek człowieka składający się z 3 części. Zadanie polega na poprawnym ułożeniu sylwetki i naklejeniu jej na karton.