“Czysty las” – konspekt zajęć z edukacji matematyczno – ekologicznej

  1. Osoba prowadząca: Marta Nowajczyk – Piela
  2. Grupa: IV „ Tygryski”.
  3. Miejsce: sala przedszkolna, Przedszkole nr 61, ul. Lelechowska 7 w Warszawie.
  4. Temat kompleksowy: „ Ochrona powietrza”.
  5. Temat zajęcia: „ Czysty las”- zajęcia podsumowujące wiadomości z zakresu ochrony powietrza. Zabawy matematyczne w oparciu o program „ Dziecięca matematyka”      E. Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
  1. Metody pracy: słowna, poglądowa, praktycznego działania dzieci.
  2. Formy pracy: zajęcia z całą grupą, praca indywidualna dzieci.
  3. Cele:

– przypomnienie  i uporządkowanie wiadomości dotyczących źródeł zanieczyszczeń powietrza i wpływu działalności człowieka na jakość powietrza.

– zrozumienie konieczności dbania o czystość przyrody, powietrza każdego dnia.

– wyciąganie samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu doświadczeń.

– utrwalenie wiadomości na temat dni tygodnia, nazw miesięcy, pór roku, ich następstw i kolejności.

– utrwalenie poznanych cyfr i znaków matematycznych w toku wykonywanych zadań.

– rozwiązywanie zadań z treścią, ustalanie wyniku dodawania i odejmowania i zapisywanie działań matematycznych typu:2+5=7

6-3=3

  1. Pomoce: wycięte z kolorowych magazynów i narysowane różne środki lokomocji, kwiaty, drzewa, chmury czyste i brudne, domy, bloki, fabryki, kominy itp.; uśmiechnięta i smutna buźka wycięta z kartonu, napisy- nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia, kartki z cyframi od 0 do 10 dla każdego dziecka, liczmany ( orzechy, papierki po cukierkach, małe samochodziki, papierowe ptaszki itp.), cyfry i znaki matematyczne do przyczepiania na tablicy magnetycznej, wiersz Katarzyny Gondek pt: „ Tydzień ćwiczy”, wiersz I.Dziubek pt: „ Gimnastyka dni tygodnia”, indywidualne karty pracy.
  1. Przebieg zajęcia:
  • zgromadzenie dzieci na krzesełkach.
  • przeliczenie ile jest dziewczynek i ilu chłopców na zajęciach.
  • rozmowa na temat właściwości powietrza.
  • próby odpowiedzi na pytanie: Czy powietrze jest potrzebne? Czy powietrze pracuje? Czy powietrze widać? Czy powietrze może być listonoszem? Czy powietrze jest silne? – prezentowanie prostych doświadczeń.
  • rozmowa na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza.
  • przeprowadzenie doświadczenia „ ścieranie gumki”( zanieczyszczenie powietrza przez samochody)
  • próba odpowiedzi na pytanie: Co należy robić aby powietrze było czystsze?
  • „ Wesołe i smutne miasto”- dzieci losują obrazki i decydują czy są one z

„ wesołego miasta” z czystym powietrzem, czy są ze „ smutnego miasta” z

zanieczyszczonym powietrzem. Przyczepiają w odpowiednim miejscu na

tablicy- podział na dwa zbiory.

  • rozmowa na temat miejsc gdzie powietrze jest czystsze (np. parki, Puszcza Kampinoska, Białowieska)
  • próby odpowiedzi na pytania: Kto powinien dbać o czystość  na Ziemi i o to  żeby powietrze nie było tak zanieczyszczone ? Czy zawsze należy dbać o przyrodę?
  • utrwalenie wiadomości na temat pór roku, nazw miesięcy ( próba powiedzenia nazw miesięcy w kolejności), dni tygodnia.
  • zagadki o poszczególnych dniach tygodnia
  • przyczepienie na tablicy nazw dni tygodnia i odpowiadających im cyfr

( stosowanie liczebników porządkowych).

  • zabawa ruchowa do wierszyka „ Tydzień ćwiczy”
  • nauczycielka proponuje dzieciom, aby przenieść się w wyobraźni do bardzo czystego lasu.
  • ćwiczenia oddechowe ( wdech powietrza nosem, wydech ustami).
  • wysłuchanie opowiadania nauczycielki o leśnych duszkach.
  • rozdanie dzieciom kopert z poznanymi cyframi ( wytłumaczenie do czego będą potrzebne)
  • opowieść matematyczna- rozwiązywanie prostych zadań z treścią – prezentowanie wyniku  przez podniesienie odpowiedniej kartki.
  • zapis matematyczny.
  • „powrót” do przedszkola
  • zebranie kopert
  • zabawa ruchowa „ Gimnastyka dni tygodnia”.
  • zabawa „ Słuchaj uważnie”- nauczyciel wyklaskuje odpowiednią liczbę  uderzeń ( od1 do7) a dzieci mówią jaka to liczba i któremu dniu tygodnia odpowiada .
  • wytłumaczenie dzieciom indywidualnego zadania do wykonania
  • zaproszenie dzieci do stolików i praca indywidualna ( indywidualne tempo pracy).

Marta Nowajczyk- Piela

Przedszkole nr 61 w Warszawie.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: