ĆWICZENIA Z ELEMENTAMI STYMULACJI SENSOMOTORYCZNEJ

ĆWICZENIA  Z ELEMENTAMI STYMULACJI SENSOMOTORYCZNEJ

ZESTAW I

1.Marsz wokół sali do utworu „Marsz turecki” na sygnał(np. gwizdek) zmiana kierunku marszu. Sygnał podajemy w różnych odstępach czasowych. Można wprowadzić marsz tyłem lub krok dostawny bokiem u dzieci starszych.

2.Wyczucie własnego ciała:

-w leżeniu na plecach: jazda po podłodze

-w leżeniu na brzuchu: jazda  po podłodze

-jazda po podłodze na pośladkach

3.„Rowerek w parach”. Dzieci w leżeniu na placach opierają stopy o stopy partnera i naśladują jazdę na rowerze.

4. Ćwiczenie „Przepychanka” – w siadzie przepychanie się  plecami „Który spychacz jest silniejszy?”.

5. Taniec w parach „Hej tam pod lasem”

Forma utworu AB      cz.A –  spokojna, kołysanie się na boki tak by nie oderwać nóg.

cz.B – szybka, dzieci w „haczyku” wykonują przeskoki z nogi na nogę      dookoła siebie.

6. „Kołyska” – dzieci leżą na kocykach, na plecach z pokurczonymi nogami, chowając głowę między kolana – ruch: dzieci kołyszą się szerokim ruchem od głowy do pośladków, zmiana na boki, tak aby stopa nogi przeciwnej do kierunku wychylenia oderwała się od podłoża.

7. Zabawa „Berek – czarodziej”. Wybieramy dwoje dzieci do Berka. Reszta ucieka po sali kogo berek dotknie zostaje zaczarowany i ustawia się w pozycji raczek (podpór tyłem). Może go odczarować każde inne dziecko przepełzając pod nim.

8. Zabawa „Tunel” – dzieci tworzą tunel w klęku podpartym, na końcu stoi nauczycielka w rozkroku i utrudnia wyjście z tunelu.

9.Zabawa „dywaniki” – dzieci kładą się ciasno na podłodze jedno obok drugiego, pierwsze dziecko kładzie się na dywanik i turla się po nim aż do końca dywaniku – następnie kolejne dziecko.

10. Marsz po kole z wysokim unoszeniem kolan. Na przerwę w muzyce stanie jednonóż.

 

ZESTAW II

1.Marsz po kole przy muzyce „Marsz”  – pobranie piłek.

2.„Zabawa z piłkami” – dzieci podrzucaj i łapią piłki oburącz. Kto zgubi piłkę idzie pod ścianę staje równo przy ścianie dotykając ją plecami i stoi aż go ktoś wybawi tzn. przeturla po nim swoją piłkę.

3.Dzieci dobierają się parami stoją plecami do siebie  między plecy wkładają piłkę próbując poruszać się z nią po sali a następnie osiąść z nią i powstać.

4.Zabawa „Paczka”. Dzieci w parach. Dziecko leży na plecach piłkę kładzie na brzuchu dłońmi obejmuje kolana. Współćwiczący próbuje wyciągnąć niespodziankę.

5.Siad ugięty podparty piłka pod stopami – współćwiczący próbuje ją wyciągnąć swoimi stopami.

6.Rzuty piłką do koszyka

Dzieci ustawione w kole – każdy wrzuca piłkę do kosza ustawionego na środku koła.

7. Zabawa ruchowa „Piłka nożna raczków”

Dzieci w pozycji raczek podzielone na 2 grupy grają w piłkę nożną na dwie bramki. Piłki nie można dotknąć dłońmi tylko nogami.

8. Przekazywanie piłki

Dzieci ustawione w dwóch rzędach jedno za drugim. Dzieci przekazują sobie piłkę nad głową do tyłu – ostatnie dziecko z piłką przybiega na początek swojego rzędu.

9. Marsz na zakończenie. Marsz tyłem, bokiem, przodem.

 

ZESTAW III

1. Zabawa muzyczno – ruchowa  „Gimnastyka dobra sprawa”

2.Zabawa Balonik

Dzieci robią małe koło i „dmuchają” balonik (koło się powiększa) na słowa: Przebrał miarę no i bach; koło się rozrywa i dzieci przyjmują pozycje leżenia tyłem – części balonika przyklejają się do podłogi, nauczycielka chodzi i próbuje oderwać je od podłogi.

3.W parach – ćwiczący podają sobie ręce odchylają się do tylu – przechodzą do wspólnego przysiadu a następnie powstają zachowując równowagę.

4. W parach – trzymając się za ręce wykonują podskoki w przód, tył, w bok, dookoła (wiatraczek)

5.W parach „Winda” – opierając się o siebie plecami robią przysiad i wstawaj w górę i w dół.

6. „Turlający pień”

Dzieci leżą po jednej stronie sali o muszą przeturlać się na jej drugą stronę.

7. Zabawa „Budujemy mur”

Dzieci podzielone na 2 grupy – jedna grupa to cegły (dzieci leżą na plecach), druga to murarze. Murarze muszą przesuwać „cegły” tak by utworzyć nich mur po drugiej stronie sali. Zmiana ról.

8. Zabawa „Kołysanka” dzieci dobierają się w trójki. Dwoje dzieci siadają twarzami do siebie trzymając się za ręce. Trzecie dziecko wchodzi do środka kołyski. Kołyska buja się na boki. Zmiana ról.

9.Zabawa „Zegary”

Dzieci w siadzie na „żabkę” dookoła sali. Nauczyciel wystukuje rytm na bębenku:

–        półnuty – dz. „zegary” kołyszą głową na boki wymawiając słowa: tik- tak

–        całe nuty- dz.”zegary” kołyszą głową do przodu i do tyłu wymawiając słowa: bim – bam

–        ósemki- dz. „zegary” kręcą się na pośladkach pomagając sobie stopami dookoła osi – budzik dzwoni: dzyń, dzyń…


10. Marsz po kole przeplatanką do przodu i do tyłu.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: