Temat: „Co by było, gdyby…?” – rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej poprzez poezję.
Grupa: dzieci pięcioletnie
Prowadząca: Urszula Zaręba
Cel główny: Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej
Cele operacyjne
Dziecko:
- Rozumie treść wiersza
- potrafi odróżnić sytuacje rzeczywiste od nierealnych,
- dostrzega humor w tekście wiersza i własnych wypowiedziach,
- potrafi budować zdania złożone
- potrafi podać inne, nie popularne zastosowania wybranych przedmiotów
- potrafi wyrazić ruchem charakter muzyki
- potrafi znaleźć przeciwieństwa dla określonych sytuacji
- potrafi narysować coś nierealnego
Środki dydaktyczne: wiersz Tadeusza Kubiaka Dziwy, kartki, kredki, klej, ilustracje wycięte z kolorowych gazet, magnetofon, nagranie utworu „Pizzicato” Leo Delibessa.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie dzieci. Iskierka: „Posyłam do Was promyczek uśmiechu, niechaj powróci do mnie w pośpiechu”.
- Podanie dzieciom celu zajęcia- szukanie rzeczy niezwykłych, które nie mają miejsca w naszym świecie.
- Nauczycielka czyta dzieciom wiersz Tadeusza Kubiaka pt. „Dziwy”
Dziwy
Patrzcie, to bardzo wysoka szafa,
Mogłaby w szafie mieszkać żyrafa.
W wielkich szufladach starej komody
żyłby z rodziną groźny krokodyl.
Na żyrandolu, gdzieś u pułapu,
bujałoby się stado pstrych papug.
W wannie, do morskiej podróży skory,
parskałby głośno srebrny wieloryb.
Spełniłyby się wszystkie te dziwy,
gdyby zakwitły różą pokrzywy.
- Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza, wytłumaczenie niezrozumiałych słów – pułap, parskałby. Wyodrębnienie sytuacji nierealnych – żyrafa w szafie, krokodyl w szufladzie, wieloryb w wannie, róża kwitnąca na pokrzywie. Jaki jest warunek spełnienia tych wszystkich dziwów? Czy to jest kiedykolwiek możliwe?
- Wymyślanie innych zastosowań przedmiotów: nauczycielka demonstruje szklankę – zadaniem dzieci jest podać inne jej zastosowanie. łapanie much, przyłożyć na guza, żeby coś przycisnąć
- Wybrane dzieci wybierają dowolny przedmiot z sali i podają jego mało spotykane przeznaczenie.
- Zabawa „Wszystko na opak” przy utworze Pizzicato Delibessa. Kiedy gra muzyka dzieci poruszają się swobodnie, ruchem wyrażając jej charakter. Kiedy milknie, nauczycielka-czarodziejka, której nic się nie udaje, czaruje. Zadaniem dzieci jest wykonać zadanie na opak
- po sali chodzą same wielkoludy – dzieci zamieniają się w krasnoludki,
- krzyczymy – dzieci rozmawiają szeptem,
- jesteśmy chudzi jak niteczki-dzieci pokazują rękami, jakie są grubiutkie,
- tańczymy jak baletnice- tańczymy jak słonie,
- chodzimy na paluszkach – chodzimy blisko ziemi,
- jesteśmy szybcy jak strzały- powolni, itd.
- Nauczycielka ponownie czyta wiersz
- Dzieci odpowiadają na pytania:
- Co by było gdyby padał kolorowy śnieg?
- A co by było gdyby nie było owoców?
- Praca plastyczna – kolaż. Dzieci z przygotowanych ilustracji z gazet, wybierają jedną, naklejają na kartce papieru i dorysowują kredkami resztę w taki sposób, aby to co przedstawią było absurdalne, nie istniało naprawdę.
Np. motyl większy od samochodu, samochód z ogonem i uszami, delfiny na czubku drzewa, fruwające koty, itp.
- Zakończenie, ewaluacja – wrzucenie do koszyka uśmiechniętego/smutnego serduszka.