„Co by było, gdyby…?” – rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez poezję.

Temat: „Co by było, gdyby…?” – rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej poprzez poezję.

Grupa: dzieci pięcioletnie

Prowadząca: Urszula Zaręba

Cel główny: Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecięcej

Cele operacyjne

 Dziecko:

  • Rozumie treść wiersza
  • potrafi odróżnić sytuacje rzeczywiste od nierealnych,
  • dostrzega humor w tekście wiersza i własnych wypowiedziach,
  • potrafi budować zdania złożone
  • potrafi podać inne, nie popularne zastosowania wybranych przedmiotów
  • potrafi wyrazić ruchem charakter muzyki
  • potrafi znaleźć przeciwieństwa dla określonych sytuacji
  • potrafi narysować coś nierealnego

Środki dydaktyczne: wiersz Tadeusza Kubiaka Dziwy, kartki, kredki, klej, ilustracje wycięte z kolorowych gazet, magnetofon, nagranie utworu „Pizzicato” Leo Delibessa.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie dzieci. Iskierka: „Posyłam do Was promyczek uśmiechu, niechaj powróci do mnie w pośpiechu”.
  1. Podanie dzieciom celu zajęcia- szukanie rzeczy niezwykłych, które nie mają miejsca w naszym świecie.
  1. Nauczycielka czyta dzieciom wiersz Tadeusza Kubiaka pt. „Dziwy”

Dziwy

Patrzcie, to bardzo wysoka szafa,
Mogłaby w szafie mieszkać żyrafa.
W wielkich szufladach starej komody
żyłby z rodziną groźny krokodyl.
Na żyrandolu, gdzieś u pułapu,
bujałoby się stado pstrych papug.
W wannie, do morskiej podróży skory,
parskałby głośno srebrny wieloryb.
Spełniłyby się wszystkie te dziwy,
gdyby zakwitły różą pokrzywy.

  1. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza, wytłumaczenie niezrozumiałych słów – pułap, parskałby. Wyodrębnienie sytuacji nierealnych – żyrafa w szafie, krokodyl w szufladzie, wieloryb w wannie, róża kwitnąca na pokrzywie. Jaki jest warunek spełnienia tych wszystkich dziwów? Czy to jest kiedykolwiek możliwe?
  1. Wymyślanie innych zastosowań przedmiotów: nauczycielka demonstruje szklankę – zadaniem dzieci jest podać inne jej zastosowanie. łapanie much, przyłożyć na guza, żeby coś przycisnąć
  1. Wybrane dzieci wybierają dowolny przedmiot z sali i podają jego mało spotykane przeznaczenie.
  1. Zabawa „Wszystko na opak” przy utworze Pizzicato Delibessa. Kiedy gra muzyka dzieci poruszają się swobodnie, ruchem wyrażając jej charakter. Kiedy milknie, nauczycielka-czarodziejka, której nic się nie udaje, czaruje. Zadaniem dzieci jest wykonać zadanie na opak
    • po sali chodzą same wielkoludy – dzieci zamieniają się w krasnoludki,
    • krzyczymy – dzieci rozmawiają szeptem,
    • jesteśmy chudzi jak niteczki-dzieci pokazują rękami, jakie są grubiutkie,
    • tańczymy jak baletnice- tańczymy jak słonie,
    • chodzimy na paluszkach – chodzimy blisko ziemi,
    • jesteśmy szybcy jak strzały- powolni, itd.
  1. Nauczycielka ponownie czyta wiersz
  1. Dzieci odpowiadają na pytania:
    • Co by było gdyby padał kolorowy śnieg?
    • A co by było gdyby nie było owoców?
  1. Praca plastyczna – kolaż. Dzieci z przygotowanych ilustracji z gazet, wybierają jedną, naklejają na kartce papieru i dorysowują kredkami resztę w taki sposób, aby to co przedstawią było absurdalne, nie istniało naprawdę.

Np. motyl większy od samochodu, samochód z ogonem i uszami, delfiny na czubku drzewa, fruwające koty, itp.


  1. Zakończenie, ewaluacja – wrzucenie do koszyka uśmiechniętego/smutnego serduszka.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: