Aktywność muzyczno–ruchowa metoda Batii Strauss dla dzieci w wieku przedszkolnym

Kiedy dowiedziałam się o warsztatach ,, Aktywność muzyczno – ruchowa metodą Batii Strauss” zainteresowałam się bliżej nimi. Bardzo chciałam poznać tą metodę. Wcześniej słyszałam o niej od koleżanek.

Pracując z dziećmi bardzo ruchliwymi, poszukiwałam ciągle sposobu na wyciszenie dzieci i prowadzenie ciekawych ofert edukacyjnych.

Moje dzieci bardzo zainteresowały się wcześniej metodą Weroniki Sherborne, która daje im możliwość odreagowania i pozbycia się nadmiaru energii. Bardzo lubią ten sposób prowadzenia zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

Warsztaty przybliżające metodę Batii Strauss wskazały mi nowy sposób pracy z moimi dziećmi. Obydwie te metody zaspakajają potrzebę ciągłego ruchu u moich dzieci.

Po ukończeniu warsztatów metodą Batii Strauss zaczęłam stosować jej elementy w pracy z dziećmi. Razem z dziećmi nasz kącik do relaksacji zmienił wygląd z dnia na dzień. Schowaliśmy piłeczki, które służyły dzieciom do masażu ciała, a zastąpiliśmy je różnymi ciekawymi instrumentami perkusyjnymi. W naszym kąciku znalazły się tarki wykonane z drewna, różne patyczki, pudełka akustyczne, przeszkadzajki wykonane z nakrętek po sokach, nakrętki z gumkami oraz tradycyjne instrumenty perkusyjne.

Dzieci z ochotą wykorzystywały instrumenty do grania na nich. Każdą nowopoznaną piosenkę próbowały grać na naszych instrumentach.

W trakcie zabaw ruchowych przy muzyce metodą Batii Strauss poznały zabawy do muzyki poważnej oraz sposób instrumentacji tych utworów. Do tej pory poznały zabawy i grę do utworów: Czardasz, Pizzicato – L. Delibis, Marsz Radeckiego J. Straussa, Fiesta Aymera – melodia ludowa.



Przedstawiony na warsztatach układ do zabawy przy melodii Czardasz – opracowany przez Annę Nowińską cieszy się wśród dzieci dużą popularnością. Bardzo chętnie tańczą ten układ.

Melodia Czardasz składa się z dwóch części A – wolna i B – szybka.

Proponowany układ taneczny:

A

Dzieci stoją w kole. Zaczynają tańczyć w prawą stronę. W prawą stronę odstawiają nogę i dostawiają drugą – mówią odstaw- dostaw, odstaw- dostaw, kołyszemy, kołyszemy ( zatrzymują się w miejscu i kołyszą się). To samo wykonują w stronę lewą.

B

– część szybka

Wykonują skok w przód i tył, podskokiem wykonują rozkrok, później krzyżują nogi, podskok 2 x w miejscu i klaśnięcie w dłonie.

Razem z dziećmi wykorzystaliśmy nasze instrumenty do zagrania Czardasza. Do grania utworu wykorzystaliśmy:

A:

– tarki które grają przy słowach ( odstaw, dostaw, odstaw, dostaw) tylko 4 razy
– pudełka akustyczne – przy słowach – kołyszemy, kołyszemy grają 8 razy

B:

– Tamburyna i kołatki z drewnianych łyżek grają część szybką tak jak gra muzyka.

Wszystkim nauczycielkom , jeśli nie spotkały się z tą metodą, życzę aby zainteresowały się nią. Z ruchem przy muzyce bawimy się przecież wszyscy doskonale. Daje ona dużo satysfakcji zarówno dzieciom jak i paniom.

Bożena Bieniaś
nauczyciel przedszkola


Dodaj komentarz