Kiedy dowiedziałam się o warsztatach ,, Aktywność muzyczno – ruchowa metodą Batii Strauss” zainteresowałam się bliżej nimi. Bardzo chciałam poznać tą metodę. Wcześniej słyszałam o niej od koleżanek.
Pracując z dziećmi bardzo ruchliwymi, poszukiwałam ciągle sposobu na wyciszenie dzieci i prowadzenie ciekawych ofert edukacyjnych.
Moje dzieci bardzo zainteresowały się wcześniej metodą Weroniki Sherborne, która daje im możliwość odreagowania i pozbycia się nadmiaru energii. Bardzo lubią ten sposób prowadzenia zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
Warsztaty przybliżające metodę Batii Strauss wskazały mi nowy sposób pracy z moimi dziećmi. Obydwie te metody zaspakajają potrzebę ciągłego ruchu u moich dzieci.
Po ukończeniu warsztatów metodą Batii Strauss zaczęłam stosować jej elementy w pracy z dziećmi. Razem z dziećmi nasz kącik do relaksacji zmienił wygląd z dnia na dzień. Schowaliśmy piłeczki, które służyły dzieciom do masażu ciała, a zastąpiliśmy je różnymi ciekawymi instrumentami perkusyjnymi. W naszym kąciku znalazły się tarki wykonane z drewna, różne patyczki, pudełka akustyczne, przeszkadzajki wykonane z nakrętek po sokach, nakrętki z gumkami oraz tradycyjne instrumenty perkusyjne.
Dzieci z ochotą wykorzystywały instrumenty do grania na nich. Każdą nowopoznaną piosenkę próbowały grać na naszych instrumentach.
W trakcie zabaw ruchowych przy muzyce metodą Batii Strauss poznały zabawy do muzyki poważnej oraz sposób instrumentacji tych utworów. Do tej pory poznały zabawy i grę do utworów: Czardasz, Pizzicato – L. Delibis, Marsz Radeckiego J. Straussa, Fiesta Aymera – melodia ludowa.
Przedstawiony na warsztatach układ do zabawy przy melodii Czardasz – opracowany przez Annę Nowińską cieszy się wśród dzieci dużą popularnością. Bardzo chętnie tańczą ten układ.
Melodia Czardasz składa się z dwóch części A – wolna i B – szybka.
Proponowany układ taneczny:
A
Dzieci stoją w kole. Zaczynają tańczyć w prawą stronę. W prawą stronę odstawiają nogę i dostawiają drugą – mówią odstaw- dostaw, odstaw- dostaw, kołyszemy, kołyszemy ( zatrzymują się w miejscu i kołyszą się). To samo wykonują w stronę lewą.
B
– część szybka
Wykonują skok w przód i tył, podskokiem wykonują rozkrok, później krzyżują nogi, podskok 2 x w miejscu i klaśnięcie w dłonie.
Razem z dziećmi wykorzystaliśmy nasze instrumenty do zagrania Czardasza. Do grania utworu wykorzystaliśmy:
A:
– tarki które grają przy słowach ( odstaw, dostaw, odstaw, dostaw) tylko 4 razy
– pudełka akustyczne – przy słowach – kołyszemy, kołyszemy grają 8 razy
B:
– Tamburyna i kołatki z drewnianych łyżek grają część szybką tak jak gra muzyka.
Wszystkim nauczycielkom , jeśli nie spotkały się z tą metodą, życzę aby zainteresowały się nią. Z ruchem przy muzyce bawimy się przecież wszyscy doskonale. Daje ona dużo satysfakcji zarówno dzieciom jak i paniom.
Bożena Bieniaś
nauczyciel przedszkola