A śnieg pada i pada

 

Scenariusz zajęć dla dzieci 3 – letnich

Cykl tematyczny: Nadchodzi zima

Grupa: 3 – latki

Cel główny:

  • doskonalenie sprawności manualnej rąk

Cele operacyjne:

  • mówią zabawę na powitanie

  • chętnie słuchają rymowanki i inscenizują ją

  • starają się nazywać elementy pogody

  • chętnie uczestniczą w zabawach

  • reagują na umówiony sygnał

  • starają się w miarę swoich możliwości wykonywać pracę plastyczną

  • próbują prawidłowo trzymać kredkę

  • starają się przestrzegać umownych reguł

  • odkładają kredki na swoje miejsce

  • układają śnieżynkę pod odpowiednim kształtem

Pomoce dydaktyczne: zabawa na powitanie „W ten zimowy czas”, obrazki przedstawiające różne elementy pogody, rymowanka „Płatki śniegu”, trójkąt, śnieżynki w 3 kształtach, szablony śnieżynek do pokolorowania

Metody:

-czynne: zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka

-słowne: rozmowa, żywego słowa, instrukcje

-percepcyjne: obserwacja, pokaz

Formy:

-grupowa

-indywidualna

-zbiorowa

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na powitanie „W ten zimowy czas”

W ten zimowy czas klaszczą w ręce

witam wszystkich was. kłaniają się

Jedną ręką pomachamy, machają jedną ręką

jednym okiem pomrugamy puszczają oczka

i sąsiada przywitamy. podają rękę sąsiadowi stojącemu

z jednej i z drugiej strony

2.Zabawa dydaktyczna „Zimowa pogoda”

Nauczyciel odsłania obrazki przedstawiające różne elementy pogody. Dzieci nazywają obrazki np.: padający deszcz, padający śnieg, słońce, burza, wiejący wiatr. Dzieci wskazują te, które mogą występować zimą.

3.Słuchanie rymowanki „Płatki śniegu” (zabawa z rymowanką)

Dzieci

Zima, zima jest wesoło klaszczą w ręce

tańczą płatki śniegu wkoło wyciągają ręce w górę, szybko poruszają dłońmi w jedną i w drugą stronę

Płatki śniegu w krąg wirują obracają się wokół własnej osi

dzieciom sanki obiecują. Kłaniają się

Rozmowa nt. rymowanki:

  • O czym wam czytałam?

  • O jakiej porze roku była mowa?

  • Co robiły płatki śniegu?

4.Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wirujące płatki śniegu”

N-el gra na trójkącie. Dzieci – płatki śniegu swobodnie wirują po sali. Kiedy dźwięki trójkąta cichną, płatki śniegu opadają – dzieci powoli przykucają i chowają głowy w ramiona. Gdy n-el ponownie gra na trójkącie dzieci – płatki śniegu ponownie wirują po sali.

5.Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Taka sama śnieżynka”

N-el kładzie na dywanie śnieżynki w 3 kształtach. Dzieci losują z woreczka po jednej śnieżynce i układają pod odpowiednim kształtem.

6.Zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym „Śnieżynka do śnieżynki”

Dzieci dobierają się parami. Wykonują polecenia n-la np. śnieżynki podają sobie ręce, dotykają się brzuchami, dotykają się plecami. Na hasło „śnieżynka do śnieżynki” – dzieci zmieniają partnera.


7.Rozgrzewamy paluszki z wykorzystaniem rymowanki „Pada deszcz…”

Pada deszczyk, pada, pada

coraz więcej z nieba spada

Jak z konewki woda leci

a tu błyskawica świeci.

Grzmot.

8.Praca plastyczna „Śnieżynki”

Kolorowanie kredkami świecowymi szablonów śnieżynek.

9.Nagrodzenie dzieci naklejkami, zorganizowanie wystawy prac.

Autor: Anna Pękalska



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: