„ Co słychać , co tak pachnie i co tak smakuje” – zabawa dydaktyczna połączona z zabawami na integrację i komunikację

W moim przedszkolu jest już w zwyczaju organizowanie zajęć otwartych dla rodziców. Ilekroć zaczynam obmyślać zajęcie dla rodziców , zawsze mam na uwadze to , żeby nie było ono zbyt monotonne i nie obciążało zmęczonych pracą zawodową rodziców.

W tym roku postanowiłam , że rodzice będą czynnie uczestniczyć w zabawie. Sama forma uczestnictwa nie była dla rodziców nowością , ponieważ w poprzednim roku przeprowadzone były zajęcia z Ruchu Rozwijającego Weroniki Shelborne. Tym razem wykorzystałam zabawy na integrację i komunikację z Pedagogiki Zabawy.

Atmosfera w trakcie zajęć była wspaniała , dzieci cieszyły się że ich rodzice mają do wykonania zadania, a one mogą kontrolować poprawność wykonania.

Grupa: dzieci 6 – letnie

Temat: „ Co słychać , co tak pachnie i co tak smakuje” – zabawa dydaktyczna połączona z zabawami na integrację i komunikację

Cele: Dzieci zaproszą do wspólnych zabaw swoich rodziców , rozpoznają różne odgłosy, określą gdzie one były nagrane. Poznają , że za pomocą węchu , bez udziału oczu można poznać niektóre rzeczy. Określą czy to co słyszą jest przyjemne czy nie , zaobserwują mimikę rodzica , kiedy będzie określał czy coś ma miły zapach , czy nie.

Przebieg sytuacji edukacyjnej:

Lp.

Zadanie edukacyjne

Zamierzone efekty działań Środki           dydaktyczne
1. Lista obecności „ Śmieszny ludzik”– rodzic zapisze swoje imię obok imienia dziecka na pasku papieru i przyklei na głowie papierowego ludzika. ·        Dzieci zaproszą rodzica do planszy z kolorowym ludzikiem , asystują rodzicom podczas wpisywania imienia Plansza- ludzik , paski papieru , mazaki , zszywacz
2. Zabawa rytmiczna „ Powitanie” uczestnicy rytmicznie powtórzą za prowadzącym dodając odpowiedni gest:

Ta-ram- tam –tam / uderzenia o uda/ 2x

o- gili- gili gili / łaskotanie partnerów po obu stronach/

Ta- ram – tam- tam / jw./

O- jej! O- jej! / unoszenie rąk do góry/

O-gili-gili-gili / jw./

Ta- ram –tam-tam  / jw./

·        Dzieci odczują radosną atmosferę podczas wspólnej zabawy z rodzicami w obecności rówieśników , z radością będą powtarzały słowa i gesty zabawy
3. Zabawa integracyjna „ Imię i upodobania” ·        Uczestnicy stojąc w kole podają swoje imię kończąc zdanie „ Mam na imię… i lubię…”
4. Śpiew piosenki „ Podajmy sobie ręce” – podczas refrenu dzieci tworzą w tańcu , wspólnie z rodzicami duże koło, podczas śpiewu zwrotek tańczą w parze z rodzicem ·        Dzieci śpiewają piosenkę , ilustrują ją wskazanym ruchem Magnetofon i kaseta z nagraniem piosenki
5. Zabawa  „ Zapraszam do środka”

Uczestnicy siedzą na krzesłach tworzących koło. Jedna osoba jest w środku, dla niej brakuje krzesła. Osoba ta zaprasza do środka innych , a sama sprytnie siada na zwolnionym krześle.

·        Dzieci szybko zareagują na polecenie osoby w środku koła. Jeśli zostaną osobą bez krzesła dokończą zdanie : „ zapraszam do środka osoby które tak jak ja lubią…” Krzesła , o jedno mniej niż jest uczestników zabawy
6. Wykonanie przez uczestników emblematów – masek do oceny. Rodzice rysują na papierowym krążku : z jednej strony uśmiechniętą twarz a z drugiej smutną ·        Dzieci rysują na kwadratowych kartkach : tak jak rodzice Papierowe krążki i kwadraty, mazaki
7. Taniec integracyjny „ Deszczyk” / na siedząco/ ·        Dzieci wspólnie z rodzicami ilustrują ruchem wiatr , deszcz, błyskawicę , grzmot i tęczę – stosownie do muzyki Magnetofon , taśma z nagraniem tańca
8. Zabawa „ Zaczarowany woreczek” poprzedzona rozmową na temat „ Czy po dotyku możemy określić czy coś jest miłe czy nie?” ·        Dzieci odpowiedzą na zadane pytanie, chętne dziecko określi czy rzecz umieszczona w worku jest miła w dotyku. Odgadnie zawartość worka: znajomy dzieciom pluszowy jeżyk Kuleczka Woreczek z pluszakiem
9. Zabawa „ Co tam słychać?” – odtwarzanie kasety „przyniesionej” przez Kuleczkę

Na kasecie odgłosy : płaczące dziecko, budzik , gong do drzwi , śpiew ptaków, szum wody , kapiąca woda , helikopter, krowy, świnie

·        Dzieci wysłuchają odgłosów nagranych na kasecie , określą czego to są odgłosy. Ocenią / wspólnie rodzicami / za pomocą emblematów, czy odgłos kojarzy się z czymś miłym i czy jest miły, czy nie. Taśma z odgłosami , emblematy
10. Taniec integracyjny „Carnevalito” ·        Dzieci poprawnie wystukają rytm tańca , wspólnie z rodzicami , podczas refrenu przedstawi radość improwizowanym ruchem Taśma z nagranym tańcem
11.

Zabawa „ Co tak pachnie”

Rodzice zamykają oczy , a osoba prowadząca przedstawia dwa zestawy zapachowe : kawę i piernik oraz ocet i cebulę. Rodzic określa mimiką twarzy czy to co czuje podoba się jemu , czy nie.

·        Dzieci obserwują mimikę twarzy własnych rodziców i określają na jej podstawie czy to coś pachnie , czy nie. Kawa , piernik , ocet , cebula
12. Wykonanie orderów uśmiechu dla dzieci – rodzice dopisują na krążku z uśmiechniętą twarzą słowa : „Przedszkolny order uśmiechu” oraz mocują taśmą wstążeczkę. Gotowy order wręczy dziecku. ·        Dzieci odczuje radość z otrzymanego orderu , wykonanego przez rodzica Wstążeczki , mazaki
13. Relaksacja z recytacją wiersza:

Słonko mocno grzeje,

Kroczą silne słonie,

Biegną konie po betonie,

Chodzą panie na szpileczkach,

Płynie , kręta rzeczka

Pada drobny deszczyk,

Czujesz dreszczyk?

Rodzic wykonuje masaż pleców swojego dziecka

·        Dziecko podda się relaksacji
14. Ewaluacja : rodzice kończą zdanie : „ Podobało mi się…” oraz „ Było dla mnie trudne…” ·        Dzieci przykleją / właściwą ze swoim odczuciem /  twarz ze swojego kwadratowego emblematu na arkuszu z napisem : „ Podczas tych zajęć czułem / am/ się…” Karteczki z rozpoczętymi zdaniami , długopisy , klej.

Opracowała : mgr Katarzyna Bizoń , Przedszkole nr 68 w Bydgoszczy.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: