W moim przedszkolu jest już w zwyczaju organizowanie zajęć otwartych dla rodziców. Ilekroć zaczynam obmyślać zajęcie dla rodziców , zawsze mam na uwadze to , żeby nie było ono zbyt monotonne i nie obciążało zmęczonych pracą zawodową rodziców.
W tym roku postanowiłam , że rodzice będą czynnie uczestniczyć w zabawie. Sama forma uczestnictwa nie była dla rodziców nowością , ponieważ w poprzednim roku przeprowadzone były zajęcia z Ruchu Rozwijającego Weroniki Shelborne. Tym razem wykorzystałam zabawy na integrację i komunikację z Pedagogiki Zabawy.
Atmosfera w trakcie zajęć była wspaniała , dzieci cieszyły się że ich rodzice mają do wykonania zadania, a one mogą kontrolować poprawność wykonania.
Grupa: dzieci 6 – letnie
Temat: „ Co słychać , co tak pachnie i co tak smakuje” – zabawa dydaktyczna połączona z zabawami na integrację i komunikację
Cele: Dzieci zaproszą do wspólnych zabaw swoich rodziców , rozpoznają różne odgłosy, określą gdzie one były nagrane. Poznają , że za pomocą węchu , bez udziału oczu można poznać niektóre rzeczy. Określą czy to co słyszą jest przyjemne czy nie , zaobserwują mimikę rodzica , kiedy będzie określał czy coś ma miły zapach , czy nie.
Przebieg sytuacji edukacyjnej:
Lp. |
Zadanie edukacyjne |
Zamierzone efekty działań | Środki dydaktyczne |
1. | Lista obecności „ Śmieszny ludzik”– rodzic zapisze swoje imię obok imienia dziecka na pasku papieru i przyklei na głowie papierowego ludzika. | · Dzieci zaproszą rodzica do planszy z kolorowym ludzikiem , asystują rodzicom podczas wpisywania imienia | Plansza- ludzik , paski papieru , mazaki , zszywacz |
2. | Zabawa rytmiczna „ Powitanie” uczestnicy rytmicznie powtórzą za prowadzącym dodając odpowiedni gest:
Ta-ram- tam –tam / uderzenia o uda/ 2x o- gili- gili gili / łaskotanie partnerów po obu stronach/ Ta- ram – tam- tam / jw./ O- jej! O- jej! / unoszenie rąk do góry/ O-gili-gili-gili / jw./ Ta- ram –tam-tam / jw./ |
· Dzieci odczują radosną atmosferę podczas wspólnej zabawy z rodzicami w obecności rówieśników , z radością będą powtarzały słowa i gesty zabawy | |
3. | Zabawa integracyjna „ Imię i upodobania” | · Uczestnicy stojąc w kole podają swoje imię kończąc zdanie „ Mam na imię… i lubię…” | |
4. | Śpiew piosenki „ Podajmy sobie ręce” – podczas refrenu dzieci tworzą w tańcu , wspólnie z rodzicami duże koło, podczas śpiewu zwrotek tańczą w parze z rodzicem | · Dzieci śpiewają piosenkę , ilustrują ją wskazanym ruchem | Magnetofon i kaseta z nagraniem piosenki |
5. | Zabawa „ Zapraszam do środka”
Uczestnicy siedzą na krzesłach tworzących koło. Jedna osoba jest w środku, dla niej brakuje krzesła. Osoba ta zaprasza do środka innych , a sama sprytnie siada na zwolnionym krześle. |
· Dzieci szybko zareagują na polecenie osoby w środku koła. Jeśli zostaną osobą bez krzesła dokończą zdanie : „ zapraszam do środka osoby które tak jak ja lubią…” | Krzesła , o jedno mniej niż jest uczestników zabawy |
6. | Wykonanie przez uczestników emblematów – masek do oceny. Rodzice rysują na papierowym krążku : z jednej strony uśmiechniętą twarz a z drugiej smutną | · Dzieci rysują na kwadratowych kartkach : tak jak rodzice | Papierowe krążki i kwadraty, mazaki |
7. | Taniec integracyjny „ Deszczyk” / na siedząco/ | · Dzieci wspólnie z rodzicami ilustrują ruchem wiatr , deszcz, błyskawicę , grzmot i tęczę – stosownie do muzyki | Magnetofon , taśma z nagraniem tańca |
8. | Zabawa „ Zaczarowany woreczek” poprzedzona rozmową na temat „ Czy po dotyku możemy określić czy coś jest miłe czy nie?” | · Dzieci odpowiedzą na zadane pytanie, chętne dziecko określi czy rzecz umieszczona w worku jest miła w dotyku. Odgadnie zawartość worka: znajomy dzieciom pluszowy jeżyk Kuleczka | Woreczek z pluszakiem |
9. | Zabawa „ Co tam słychać?” – odtwarzanie kasety „przyniesionej” przez Kuleczkę
Na kasecie odgłosy : płaczące dziecko, budzik , gong do drzwi , śpiew ptaków, szum wody , kapiąca woda , helikopter, krowy, świnie |
· Dzieci wysłuchają odgłosów nagranych na kasecie , określą czego to są odgłosy. Ocenią / wspólnie rodzicami / za pomocą emblematów, czy odgłos kojarzy się z czymś miłym i czy jest miły, czy nie. | Taśma z odgłosami , emblematy |
10. | Taniec integracyjny „Carnevalito” | · Dzieci poprawnie wystukają rytm tańca , wspólnie z rodzicami , podczas refrenu przedstawi radość improwizowanym ruchem | Taśma z nagranym tańcem |
11. |
Zabawa „ Co tak pachnie”Rodzice zamykają oczy , a osoba prowadząca przedstawia dwa zestawy zapachowe : kawę i piernik oraz ocet i cebulę. Rodzic określa mimiką twarzy czy to co czuje podoba się jemu , czy nie. |
· Dzieci obserwują mimikę twarzy własnych rodziców i określają na jej podstawie czy to coś pachnie , czy nie. | Kawa , piernik , ocet , cebula |
12. | Wykonanie orderów uśmiechu dla dzieci – rodzice dopisują na krążku z uśmiechniętą twarzą słowa : „Przedszkolny order uśmiechu” oraz mocują taśmą wstążeczkę. Gotowy order wręczy dziecku. | · Dzieci odczuje radość z otrzymanego orderu , wykonanego przez rodzica | Wstążeczki , mazaki |
13. | Relaksacja z recytacją wiersza:
Słonko mocno grzeje, Kroczą silne słonie, Biegną konie po betonie, Chodzą panie na szpileczkach, Płynie , kręta rzeczka Pada drobny deszczyk, Czujesz dreszczyk? Rodzic wykonuje masaż pleców swojego dziecka |
· Dziecko podda się relaksacji | |
14. | Ewaluacja : rodzice kończą zdanie : „ Podobało mi się…” oraz „ Było dla mnie trudne…” | · Dzieci przykleją / właściwą ze swoim odczuciem / twarz ze swojego kwadratowego emblematu na arkuszu z napisem : „ Podczas tych zajęć czułem / am/ się…” | Karteczki z rozpoczętymi zdaniami , długopisy , klej. |
Opracowała : mgr Katarzyna Bizoń , Przedszkole nr 68 w Bydgoszczy.