Jesteś tutaj: Start » Czytanie, pisanie, mowa, dodawanie, odejmowanie, rysowanie, muzyka


lisScenariusz zajęcia z aktywności matematycznej

Prowadząca: mgr Joanna Kończyk
Grupa wiekowa : 4-, 5- latki
Cel ogólny:
• zapoznanie z wyglądem cyfry 4 i prawidłową pisownią cyfry 4

Cele szczegółowe:
• uczeń przeliczy w zakresie czterech
• napisze cyfrę 4
• stworzy zbiory czteroelementowe i przeliczy ich elementy
• użyje liczebników porządkowych w zakresie czterech
• zmierzy obiekty w zakresie czterech

Metody pracy:
• podające
• praktyczne

Środki dydaktyczne: 4 sylwety lisków, plansza z cyfrą 4, patyczki , kolorowy papier, flamastry, tacki z kaszką manną , utwór „Liski”, kredki, nożyczki, sylwety lisków dla każdego dziecka, kartoniki z cyframi ,kostka, krążki, tamburyno, kwadraty z papieru, karty pracy.

P r z e b i e g z a j ę ć

Część wstępna:
1. Przywitanie grupy piosenką „Kółko, kółeczko”
2. Podanie celu zajęcia

1. Powstanie liczby 4
Nauczycielka umieszcza na tablicy 3 sylwety lisków, prosi uczniów o ich przeliczenie. Pyta, ile lisków jest na tablicy. Gdy uczniowie odpowiedzą, nauczycielka dokłada jeszcze jednego liska i pyta, ile teraz jest lisków. Uczniowie razem przeliczają liski i odpowiadają na pytanie. Nauczycielka pokazuje uczniom planszę z cyfrą 4 i umieszcza ją na tablicy.
2. Nauka pisania cyfry 4
Nauczycielka pokazuje na tablicy sposób pisania cyfry 4 /zwrócenie uwagi na właściwy kierunek kreślenia/
Następnie dzieci rysują cyfrę 4:
• palcem po dywanie
• układają kształt cyfry z patyczków
palcem na tackach z kaszką manną
3. Aspekt kardynalny liczby 4 /ile?/
Nauczycielka czyta wierszyk o czterech liskach.
Liski
Cztery małe, rude liski
piły mleko z jednej miski.
Jeden lisek z drugim liskiem powsadzały łapki w miskę.
Trzeci lisek z czwartym liskiem weszły w miskę z wielkim piskiem.
I wylały mleko z miski cztery małe rude liski.
Wanda Chotomska
Po przeczytaniu wierszyka nauczycielka zadaje uczniom pytania: Kto jest bohaterem wiersza? Co robiły liski? Jakiego koloru były liski? Ile lisków piło mleko? Ile było misek z mlekiem? Nauczycielka prosi o wskazanie na palcach, ile było lisków oraz rozpoznanie spośród kilku cyfr, cyfry 4.
Ćwiczenie utrwalające: dzieci tworzą zbiory 4-elementowe – klocków, talerzyków, filiżanek;
4. Wykonanie pracy plastycznej Dzieci kolorują i ozdabiają według pomysłu sylwety lisków , następnie wycinają po linii. Pomoc 4 –latkom w wycinani i ozdabianiu lisków.
5. Aspekt porządkowy liczby 4 /który z kolei?/ Dzieci ustawiają wycięte liski w kolejce do miski z mlekiem . Odpowiadają , który lisek jest pierwszy, który drugi, trzeci i czwarty.
6. Zabawa ruchowa „Liski na spacer, liski do norek”.
7. Aspekt miarowy liczby 4 Uczniowie dobierają się w pary. Każda para otrzymuje kwadrat i 5 małych kwadratów. Nauczycielka poleca ułożyć na dużym kwadracie tyle małych, aby pokryły jego powierzchnię. Zadaje pytanie , ile było potrzebnych małych kwadratów, lub jakiej wielkości jest duży kwadrat?
8. Ćwiczenia w pisaniu cyfry 4 Nauczycielka jeszcze raz pokazuje na tablicy, jak piszemy cyfrę 4. Uczniowie kreślą flamastrem cyfrę 4 na papierze ,następnie otrzymują karty pracy – „Pisz cyfrę 4 po śladzie, pokoloruj cyfrę 4 i tyle ptaszków, ile wskazuje cyfra.” /www.superkid.pl/ 4 –latki otrzymują kartę pracy – „Pokoloruj cyfrę 4 i 4 węże”.

Podsumowanie :
Zadanie pytania dzieciom , czego się dowiedziały, nauczyły na dzisiejszym zajęciu? Która zabawa podobała się najbardziej?
Nagrodzenie naklejkami motywującymi uczniów

w dalszej części dnia: – ćwiczenia utrwalające na tablicy interaktywnej – ćwiczenia on –line www.superkid.pl – wykonanie kolejnej części Książeczki „Liczę zwierzęta” – cyfra 4

 

Inne publikacje autora:

To nie to czego potrzebujesz? Skorzystaj z wyszukiwarki i przeszukaj naszą stronę:
Twoja wyszukiwarka

Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.

© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·