Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata, Zajęcia otwarte dla rodziców


wiosnaScenariusz zajęć otwartych – „Wiosna radosna” gr. 5-6 –latków.

  1. Powitanie dzieci poprzez przekazanie „Motylka przyjaźni”.
  2. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz” utrwalająca charakterystyczne cechy zbliżającej się pory roku – wiosny. Nauczycielka zadaje pytania, które stwierdzają prawdę lub fałsz. Dzieci podnoszą do góry kwiatek, gdy zdanie stwierdza prawdę.

 

Wiosną zakładamy grubą czapkę i rękawiczki

Teraz jest pora roku którą nazywamy wiosną

Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów

Zimą jeździmy na wakacje i kapiemy się w morzu

Zimą lepimy bałwana

Wiosną kolorowe liście spadają z drzew

Jesienią zbieramy grzyby i kasztany

W zimę chodzimy w sandałkach

Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty

 

  1. Oglądanie programu edukacyjnego: „Jedynkowe przedszkole – wiosna”. Zapoznanie ze zwiastunami wiosny.

II

  1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Szukam przyjaciela”. Wyłonienie zespołów, które będą pracowały wspólnie w dalszej części dnia.
  1. Przedstawienie teatrzyku B. Szurowskiej „Zwiastuny wiosny” z wykorzystaniem sylwet postaci. Wypowiedzi dzieci na temat obejrzanego teatrzyku.
  2. Zabawa w grupach „Zwiastuny wiosny”. Dzieci podzielone na małe zespoły otrzymują kolorowe koperty, w których znajdują się różne obrazki.. Zadaniem dzieci jest wybranie takich obrazków, które symbolizują zwiastuny wiosny. Następnie dzieci wspólnie z nauczycielem odczytują napisy: Ptaki, kwiaty, pogoda i przyporządkowują wybrane przez siebie obrazki do konkretnej grupy.
  3. Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną.

Na kartonie ułożone są koła,  na których znajdują się cyfry od 1-6.  Dzieci podają numer koła, a nauczycielka odczytuje treść zagadki, gdy odp. jest prawidłowa kółeczko zostaje odwrócone. Na jego odwrocie znajduje się literka. Po odwróceniu wszystkich kół dzieci wspólnie z nauczycielką próbują odczytać powstałe hasło: WIOSNA. Następnie dzieci przyklejają wokół napisu wybrane wcześniej obrazki kojarzące się z wiosną – tworzenie mapy mentalnej.

 

 

Mleczka nie piją

Myszek nie jedzą

Te bure kotki

Na drzewie siedzą (kotki wierzbowe)

 

Widzisz je we dnie

Nie widzisz w nocy

Zima grzeje słabo

Latem z całej mocy (słońce)

 

„Kto tak puka, kto tak stuka,
kto to jest?, kto to jest?,
kto tak hałasuje?, kto tak hałasuje?,
doktor drzew, doktor drzew”.(dzięcioł)

 

Gniazdko z błota ulepi, pod dachu okapem
Przylatuje wiosną aby uciec latem – (jaskółka)

Powraca do nas z dalekiej strony

ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały gdy go witały

żabki płakały przez dzionek cały – (bocian)

Jeszcze śpi wszystko co żyje,

jeszcze nic nie rośnie
A on śnieg przebije

opowie nam o wiośnie – (przebiśnieg)

  1. Zabawa ze śpiewem „Chodzi wiosna”. Dzieci ustawione w kole śpiewają (na melodię „Płynie Wisła”) wspólnie z nauczycielką piosenkę , a Pani wiosna chodzi wewnątrz kola i wybiera dziecko do tańca. następnie dzieci zmieniają się rolami.

 

„Chodzi wiosna

Chodzi wiosna, chodzi,
chodzi po polanie,
chodzi po polanie.

Zaraz zobaczymy,
koło kogo stanie.
Zaraz zobaczymy,
koło kogo stanie.

Pięknie się  ukłoni,
do tańca zaprosi,
do tańca zaprosi.

Zatańczą wokoło,
będzie im wesoło.
Zatańczą wokoło,
będzie im wesoło.

  1. Rozmowa na temat kwiatów, które jako pierwsze pojawiają się na wiosnę. Wskazywanie i nazywanie kwiatów przedstawionych na planszy demonstracyjnej. Zwrócenie uwagi dzieci na to, że są to kwiaty chronione i nie wolno ich zrywać.
  2. Przebiśniegi”- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem płatków kosmetycznych oraz przygotowanej dzień wcześniej podmalówki wykonanej farbami. Nauczycielka prezentuje sposób wykonania pracy. Dzieci przygotowują potrzebne przybory i przy dźwiękach wiosennych piosenek przystępują do pracy. Prezentacja wykonanych prac na wystawie.

III

Spacer – poszukiwanie w otaczającej przyrodzie zwiastunów wiosny.

IV

  1. Zabawa ruchowa „Odgłosy wiosny” przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej.

Pada deszczyk pada i po liściach tak szeleści – szu, szu, szu.
Deszcz ustaje płyną chmury kwiaty wznoszą się do góry – ho ho ho.
Wiatr tu pędzi na wyścigi wiatr kołysze nam łodygi – wiu, wiu, wiu.
Biegną dzieci tu z ochota ,uważajcie takie błoto – hyc, hyc, hyc.
Byle słonko nam nie zgasło róbmy prędko z błota masło – ciap ciap ciap.
Teraz baczność kroki duże przeskoczymy przez kałużę – hop,hop,hop.
Jest pogoda słońce świeci maszerują w pole dzieci – raz dwa trzy.

  1. Zabawa w małych grupach „ Jaki to kwiat?” – układanie w całość pociętych na części obrazków przedstawiających kwiaty wiosenne. Nazywanie kwiatów.
  2. Ewaluacja zajęć: Dzieci, którym podobały się dzisiejsze zajęcia przyklejają promyczek do słoneczka, a dzieci, którym zajęcia się nie podobały przyklejają kropelkę do chmurki.
  3. Zabawy dowolne w wybranych kącikach.

 

Opracowała:

Anna Gonerska

Oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Przygłowie

 

Inne publikacje autora:

To nie to czego potrzebujesz? Skorzystaj z wyszukiwarki i przeszukaj naszą stronę:
Twoja wyszukiwarka


Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.

© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·