Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Grupa 5 – latki

Cele ogólne: Kształtowanie aktywnych postaw i nawyków dzieci wobec zdrowia. Pokazywanie rodzicom sposobu organizowania działań, podczas których dzieci zdobywają samodzielnie doświadczenie, są aktywne, a jednocześnie rozwiązują różne problemy. Stworzenie dzieciom sytuacji budzących ich emocje, radość, zadowolenie.

Poniedziałek pod hasłem: Czystość to zdrowie.

Cele ogólne: Wyjaśnienie ogólnego pojęcia zdrowie.

Zapoznanie z prawidłowym z prawidłowym sposobem i kolejnymi etapami mycia rąk.

Budzenie wiary dzieci w swoje możliwości podczas tworzenia i działania. Uczenie się dbania o własne rzeczy. Odzwierciedlenie ruchami i gestami treści zawartych w opowiadaniu i piosence.

Cele operacyjne:

- dziecko wie i przestrzega kolejne etapy mycia rąk.
- dziecko potrafi dbać o własne rzeczy.
- dziecko potrafi odzwierciedlić ruchem i gestami treści zawartych w opowiadaniu i piosence.

Przebieg dnia:

1. Ćwiczenia poranne: Wielkoludy i krasnoludy.
2. ,,W łazience” – róbcie to co robi kotek: pokaz kukiełki.
3. ,,Przedszkolaczek mały, duży…” – recytacja wiersza; przypomnienie o mydle, wodzie, ręczniku.
4. ,,Czysta Kasia” – historyjka obrazkowa, rozmowa o osiąganiu zdrowia.
5. Działania w grupach: pranie ubranek dla lalek, mycie samochodu.
6. Elementy dramy ,,Co robimy w łazience” – bez słów.
7. Działanie według wyboru: Ręczniki – projektowanie wzorów z figur geometrycznych; Przyrządy toaletowe – lepienie z plasteliny; Dobieranie przyjaznych par – odrysowywanie, wycinanie, naklejanie na kolorowy karton.

Wtorek pod hasłem: Bawimy się dbając o czystość naszego otoczenia.

Cele ogólne: Poznawanie sposobów wykorzystywania surowców wtórnych do zabawy. Poznanie pożądanych cech czystego otoczenia. Pamiętanie o nie rzucaniu papierków, uczulenie na estetykę otoczenia, Zapoznanie ze sposobem oklejania pudeł makulatury, Rozpoznawanie dźwięków z kasety: woda, pralka, odkurzacz, szorowanie.

Cele operacyjne:

- dziecko potrafi wykorzystać surowce wtórne do zabawy.
- dziecko zna cechy czystego otoczenia .
- dziecko potrafi działać tak, aby w otoczeniu było czysto w myśl określonych zasad.
- dziecko zna sposób oklejania pudeł makulaturą.

Przebieg dnia:

1. Zabawa ilustrowana do pios. ,,Jesienna orkiestra”(Kalendarz muz.).
2. ,,Brudas” – historyjka obrazkowa. Tworzenie według analogii (o innym zachowaniu) – rysowanie mazakami.
3. Ubieranie lalek odpowiednio do pory roku; urządzenie ,,Kącika czyścioszka” (prace w zespołach) –wycinanie ,lepienie z plasteliny przyborów toaletowych.
4. ,,Cukierkowe drzewko” – co byłoby gdyby dzieci rzucały papierki na dywan.
5. Wyklejamy pudełka kartonowe gazetami z myślą o adaptacji na kosze.
6. ,,W poszukiwaniu pojemników na odpady” – wyprawa na dół przedszkola; oglądanie i segregowanie: szkło, plastyk i papier.

Środa pod hasłem: Sport to zdrowie.

Cele ogólne:

- Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- Rozwijanie pomysłowości, innowacji twórczej podczas realizacji zadań ruchowych oraz tematu pracy plastycznej.
- Doskonalenie płynności ruchów ramion.
- Ukazywanie możliwości pracy zespołowej w dużym formacie w nietypowej, a bliskiej dzieciom sytuacji.
- Budzenie radosnej atmosfery.

Cele operacyjne:

- Dz. rozumie znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- Dz. potrafi realizować zadania ruchowe oraz temat pracy plastycznej.
- Dz. potrafi pracować w zespole.

Przebieg dnia:

1. Zabawa z kostką obrazkową i liczbową: zrób to tyle razy ile było kropek.
2. Teatr ,,Duchy” według W. Chotomskiej w wykonaniu nauczycielek i personelu: puenta – w zdrowym ciele zdrowy duch.
3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych według Labana: wyrabianie umiejętności łączenia ruchów z muzyką, kształcenie motoryki w zakresie zwinności.
4. W parach – plakaty malowane farbą klejową, dużym pędzlem na temat:. ,,Lubię sport” (podłoga).
5. Rozszerzamy historyjkę o Kasi – dzieci tworzą opowiadanie o ruchu.

Czwartek pod hasłem: Jedzmy zdrowo i wesoło.

Cele ogólne: Ukazanie zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem (warzywa i owoce – źródła witamin), wzbogacenie słownika o wyrazy: witaminy, zdrowie, jarzyny.

Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się i sposobami domowego leczenia: syropy.

Cele operacyjne:

- Dz. wie jakie są zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem.
- Dz. zna znaczenie wyrazów witaminy, zdrowie, jarzyny.
- Dz. zna skutki niewłaściwego ubierania się.
- Dz. zna sposoby domowego leczenia.

Przebieg dnia:

1. Ćwiczenia oddechowe ,,Serwetkowe dmuchawce, kule, wietrzyki”.
2. ,,Przeziębienie Krzysia” – opowiadanie nauczycielki. Działania dzieci syrop z cebuli i buraka (mycie, obieranie, drążenie, sypanie cukru)
3. Zabawy badawcze z solą, cukrem, wodą, cytryną (smak) wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
4. Prace w zespołach:

I ,,Surówka krasnoludków” – kapusta, ogórek, pomidor, cebula.
II ,,Owocowe szaszłyki” – jabłko, marchew, papryka, winogron, ser.
III ,,Owocowy koktajl” – maślanka, mrożone owoce.

5. Zaczarowane serwetki – dzieci chętne: rysowanie pędzlem na serwetce bibułkowej (rozpływające się kontury)
6. Tworzymy album o zdrowej żywności – rysowanie kart mazaki.

Piątek pod hasłem: Dentysta to nasz przyjaciel.

Cele ogólne: Rozumienie potrzeby dbania, kontrolowania i leczenia zębów.

Przezwyciężanie lęku do lekarza stomatologa.

Zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedmiotów: zęby, szczotka, pasta. Ustalenie wyniku dodawania i odejmowania podczas manipulowania przedmiotami

Swobodne odtwarzanie ról wynikających z utworu.

Cele operacyjne:

- Dz. wie że należy dbać, kontrolować i leczyć zęby.
- Dz. zna charakterystyczne cechy przedmiotów: zęby, szczotka, pasta.
- Dz. potrafi ustalać wynik dodawania i odejmowania podczas manipulowania przedmiotami.
- Dz. potrafi odtworzyć role wynikające z utworu.

Przebieg dnia:

1. Zabawa inscenizowana do piosenki ,,Szkolni lekarze” z kasety magnetof.
2. Kto ma pomysł na laurkę dla pani stomatolog ? – burza mózgów.
3. Rozmowa przy tablicy graficznej ,,U dentysty”
4. Spotkanie z panią stomatolog . Słuchanie wskazówek i rad, mycie zębów według instrukcji dentystki.
5. Ćwiczenia ortofoniczne ,,Boli ząbek”: aj, ej, au, och, bee.
6. ,,Pudełko skarbów” – indywidualne ustalanie ,,ile jest?” – dokładanie.
7. Zabawa z elementami dramy ,,Czyścioszek” , ,,Słabeusz”

Opracowała i prowadziła:
Danuta Rytel

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·