Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Małgorzata Parnicka
Violetta Juskowiak

3-latki „ Biedronki”

„W gazetowej krainie” zabawy z gazetami wg E. J. Dalcroze’a

Cele:

Dzieci powinny:

- Odważnie i spontanicznie wyrażać swoje myśli i skojarzenia
- Interpretować ruchem słyszana muzykę
- Nazywać i wskazywać wybrane części ciała
- Wykonywać wydzierankę z gazet
- Współpracować z grupą
- Formować z gazety wg własnego pomysłu
- Odczuć radość ze wspólnej zabawy
- Rozwijać wyobraźnię twórczą
- Utrwalać pojęcia związane z orientacją w przestrzeni
- Sprawnie poruszać się w przestrzeni
- Doskonalić koordynacje słuchowo wzrokową

Metoda:

- praktyczne działanie dzieci

Środki dydaktyczne:

- gazety, muzyka na płycie CD, 4 arkusze A2, klej gotowany z mąki, kukiełka ludzika wykonana z gazety

Przebieg

1. Powitanie

- Zabawa paluszkowa „ Pokaż proszę” ( dzieci zgodnie z słowami piosenki wskazują części własnego ciała )
- Zaproszenie dzieci do „ Gazetowej krainy”, swobodne wypowiedzi dzieci jak według nich wygląda „ Gazetowa kraina”

2. Przedstawienie dzieciom Gazetowego Ludzika – gościa, który do nich przybył, aby ich zaprosić do swojej krainy – Ludzik zrobiony z gazety zaprasza dzieci do zabaw z gazetami ( nauczycielka rozdaje dzieciom gazety i czapki zrobione z gazet)

3.„ Gazeta jest…” eksplorowanie materiałem – dzieci wyrażają swoje odczucia a kontakcie z gazetą

4. Opowieść muzyczno- ruchowa wysnuta z treści opowiadania nauczyciela „ Gazetowe czary mary” ( ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne)

- Nauczyciel opowiada: w gazetowej krainie wszyscy bardzo lubią się bawić i uprawiać różne sporty, gdy pada deszcz ( uderzanie palcami o gazetę) dzieci chętnie słuchają bajek, lub spacerują z parasolkami ( gazeta wysoko nad głowa), gdy wieje wiatr ( swobodne wymachiwanie gazetą) obserwują jak poruszają się drzewa na wietrze. Najbardziej wszyscy lubią, gdy świeci słońce, wówczas można urządzić sobie piknik ( trzymanie gazety na dłoni jak tacę) …………………itd. wszyscy również bardzo lubią grać w piłkę ( zgniatamy gazety i ugniatamy z nich kule, podrzucanie gazetowych piłek, toczenie itd.)

5. „ Gazetowa Kraina – dom naszego ludzika” – konstruowanie z wykorzystaniem gazet

- Ludzik zaprasza dzieci do zamieszkania w gazetowej krainie – wspólne wykonanie z gazet elementów stanowiących wyposażenie krainy. Dzieci owijają gazetami sprzęty, meble, zabawki i tak powstaje „ gazetowa kraina, mogą również wykonać elementy własnej garderoby.

- Po wykonaniu Gazetowej Krainy Ludzik zostaje umieszczony w centralnym miejscu, aby mógł wygodnie obserwować zabawę dzieci i w niej uczestniczyć.

6. „ Gazetowe pejzaże” – wyklejanie kawałkami gazet na dużym formacie papieru ( praca w grupach) – dzieci wykonują wspólnie wydzierankę z kolorowych i czarno – białych gazet

7. „ Gazetowa orkiestra” – dzieci podzielone na cztery grupy: pierwsza idzie w miejscu po gazecie, druga zgniata gazetę, trzecia puka palcami w gazetę, czwarta uderza gazetowymi kulami o siebie – dzieci wygrywają rytm ” Radetzky March ” – Strauss Johann’a

Literatura:

1. J. Garniewicz „ Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka”
2. B. Dymara (red.) – “Dziecko w świecie muzyki”
3. M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska- “Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”
4. B. Kamińska- “Badania nad rozwojem muzycznym”

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·