Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Jesień jest jedną z najpiękniejszych pór roku , ze względu na bogactwo kolorów jakie nas otacza . Jesień dostarcza nam ogromnej ilości skarbów , które można w ciekawy sposób wykorzystać do pracy z dziećmi . Nasze przedszkolaki bardzo lubią jesienne wycieczki i spacery , podczas których zbierają owoce dębu, kasztana , jarzębiny, kolorowe liście, drobne kawałki kory i mchów . Po przyjściu do przedszkola dzieci oglądają kto co zebrał , porównują kto ma więcej , przeliczają, a następnie układają i segregują w kąciku przyrody . Niektóre skarby przynoszą z domu tj : pestki dyni, słonecznika, suszki , orzechy lub ich łupiny, owoce głogu . Wszystkie zgromadzone skarby wykorzystujemy do wykonania różnorodnych przestrzennych i płaskich prac plastycznych, które są doskonałym sposobem pobudzania wyobraźni

Przedstawiam kilka propozycji wykorzystania skarbów jesieni do pracy z dziećmi oraz przykładowy scenariusz zajęć :

- Jesienne drzewa -dzieci podzielone na grupy otrzymują sylwety dużych kartonowych drzew ; następnie domalowują gałęzie i naklejają kolorowe liście i owoce w dowolny sposób ; tak powstaje dębowe , kasztanowe i jarzębinowe drzewko stanowiące ozdobę naszej sali .

- Świeczniki – rozdajemy dzieciom kartonowe twarde podkładki w różnych kształtach (koła, kwiatka, gwiazdy, liścia ); na środku zostawiamy miejsce na świeczkę lub pachnący wkład; pozostałą część podkładki dzieci wypełniają drobnymi kasztanami, pestkami dyni, słonecznika, jarzębiną, owocami głogu, żołędziami i ich czapeczkami ; dowolnie tworzone kompozycje przyklejają i posypują kaszą manną ; po wyschnięciu całość spryskujemy złotym lub srebrnym sprajem i umieszczamy świeczkę ; tak wykonany świecznik może być miłym upominkiem dla bliskich .

- Obrazek – do wykonania obrazka wykorzystujemy wieczko z pudełka po margarynie o dowolnym kształcie; dzieci wypełniają je najpierw jednokolorową plasteliną, a następnie układają ze zgromadzonych skarbów dowolne kompozycje ; może to być drzewko , kwiatek , domek , ludzik – wszystko zależy od pomysłowości dzieci .

- Mini las – ( praca w grupach) dzieci maja do dyspozycji szklane naczynia, w którym umieszczają warstwę drobnych kamyczków, piasku, ziemi ; na powierzchni tworzą kompozycje układając kawałki mchów, patyczki, liście, żołędzie itp. oraz ulepione z plasteliny grzybki .

Scenariusz zajęć

Suknia Pani Jesieni

Cel ogólny : – rozwijanie inwencji twórczej dziecka ; zapoznanie z pojęciem „kompozycja” ; ukazanie możliwości wykorzystania darów jesieni (łączenie papieru z materiałem przyrodniczym )

Cele szczegółowe : – potrafi odtworzyć ruchem treść wiersza ; określa charakterystyczne cechy jesieni ; klasyfikuje materiał przyrodniczy ; potrafi rozplanować kompozycje na płaszczyźnie tworząc elementy dekoracyjne .

Pomoce : instrumenty perkusyjne (bębenek, grzechotka, kołatka, tamburyn ); duża lalka w sukni z szarego papieru ; szablon fartuszka, pelerynki, wianka z kolorowego kartonu ; fragment utworu ( ” Dziadek do orzechów” P.Czajkowskiego ) ; dary jesieni : zasuszone liście dębu, klonu , brzozy , pestki dyni , łupiny orzecha , żołędzie , kasztany , owoce dzikiej róży , suszki .

Przebieg zajęć

1 . Zabawa z piosenką ( na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”)

” Mamy liście kolorowe , żółte i czerwone ,
kogo lubię , bardzo lubię , podam w jego stronę”

w środku koła porusza się troje lub więcej dzieci , które przekazują liście innym uczestnikom zabawy .

2 . Powitanie Jesieni – lalki na sali -recytacja fragmentu wiersza „Witamy Panią Jesień” B. Formy przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych ; dzieci odpowiadają na pytania w nawiązaniu do treści wiersza i pokazują ruchem opadanie liści ,odlot ptaków , zbieranie kasztanów , powitanie gościa ukłonem :

– Czy wiesz co dzieje się z liśćmi jesienią ?
– Co zbierają dzieci pod drzewami ?
– Jak zachowują się ptaki jesienią ?
– Jak powitamy Panią Jesień na naszej sali ?

3 . Wspólna recytacja wiersza połączona z ilustracją ruchową .

4 . Zabawa ruchowa – dzieci podzielone na dwie grupy poruszają się swobodnie po sali ; na sygnał zbierają rozrzucone kasztany lub żołędzie , każda grupa co innego .

5 . Propozycja ozdobienia elementów garderoby Pani Jesieni tworzywem przyrodniczym – objaśnienie sposobu wykonania ; dzieci przystępują do tworzenia kompozycji dekoracyjnych według własnego pomysłu .

6 . Ubieramy Jesień – założenie lalce fartuszka , pelerynki i wianuszka ; taniec wokół lalki z liściem w ręku przy muzyce .

7 . Pożegnanie Pani Jesieni końcowym fragmentem wiersza .

Witamy Panią Jesień
Nauczycielka : ( bębenek ) Idzie przez świat Pani Jesień ,
Psotny wiatr w worku niesie .
Wypuścić go z worka trzeba ,
Niech strąci liście z drzewa .
Dzieci ( ukłon ) Witamy Panią Jesień .
Nauczycielka : (tamburyn) Liście wirują nad ziemią ,
Ich barwy w słońcu się mienią .
Dzieci: Witamy Panią Jesień .
Nauczycielka : (kołatka ) Dzieci się bardzo cieszą ,
Szybko do parku spieszą .
Spadają kasztany , żołędzie ,
Wkoło pełno ich wszędzie .
Dzieci : Witamy Panią Jesień .
Nauczyciel : (grzechotka ) Widząc Jesieni znaki
Niebawem odfruną ptaki .
Dzieci : Witamy Panią Jesień .
Nauczyciel : (kołatka ) Jesień dary w koszu przyniosła ,
Teraz jest kolorowa , bajkowa , radosna .
Dzieci : Witamy Panią Jesień .

Anna Łakomska
Przedszkole nr 10 w Olkuszu.

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·