Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE 3 LATKÓW ” LEŚNE DUSZKI”

PROWADZĄCA : Małgorzata Kargul

TEMAT : SEGREGACJA ŚMIECI W PRZEDSZKOLU

CEL GŁÓWNY : zachęcanie dzieci do segregacji śmieci.

CELE OPERACYJNE :

  • dziecko rozpoznaje materiał z jakiego wykonany jest odpad
  • dziecko zna kształt i kolory pojemników do segregacji
  • dziecko segreguje odpady do właściwych pojemników (makulatura, szkło, plastik, metal )
  • dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy
  • dziecko wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne

METODA :
sytuacja problemowa, rozmowa, pokaz, metoda ćwiczeń praktycznych

FORMA:
zbiorowa, indywidualna, grupowa

MATERIAŁY :
różnorodne odpady wcześniej zgromadzone przez dzieci (z zachowaniem higieny),
kolorowe worki i pojemniki do segregacji śmieci (niebieski – makulatura, żółty -
plastik, zielony – szkło kolorowe, biały – szkło białe, czerwony – metal) z obrazkami poszczególnych śmieci, kolorowy papier, klej, duże kartki z konturami
pojemników, globus, cerata, emblematy-pojemniki w trzech kolorach.

PRZEBIEG ZAJĘCIA :

1. Powitanie – piosenka „Całuski”

2. Rozmowa o ochronie naszej planety – Ziemi
.
Pomyślmy już teraz o naszej planecie ( Ziemi)
zanim się stanie jednym wielkim śmieciem.
Byłby to wtedy problem nie lada,
zatem już teraz pomyślmy o odpadach.
Bo śmieci i odpady nie są jednakowe,
są szklane, papierowe także plastikowe.
Więc posłuchajcie dobrej rady i segregujcie odpady.
I od dzisiaj swych śmieci nie wyrzucajcie jak leci.

Osobno plastik, osobno szkło,
osobno puszki – przyrodę chroń !

Mieszkamy na planecie, która nazywa się Ziemia. Aby żyć musimy jeść i pić. Jedzenie
kupujemy w sklepach. Jest ono pięknie zapakowane (np.; jogurty, serki, herbaty). Picie
kupujemy w butelkach i kartonikach. Rodzice kupują gazety, kremy, szampony itp.
Gdy zjemy, wypijemy, przeczytamy gazety – to co robimy z opakowaniami ?

Wniosek :
Najlepszym sposobem na walkę ze śmieciami jest segregacja odpadów.

3. Rozpoznawanie materiału z jakiego wykonany jest odpad.

4. Pokazanie i omówienie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnienie do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.

5. Rozsypanie na dywanie (ceracie) śmieci wykonanych z różnego rodzaju materiału. Zgniatanie i segregowanie do poszczególnych pojemników.
niebieski – makulatura
żółty – plastik
zielony – szkło kolorowe
biały – szkło białe
czerwony – metal

Papier, puszki, szkło, plastiki,
posprzątamy w pojemniki.
Posprzątamy sprawnie, pięknie,
bo nam świat przez śmieci pęknie.

6. Zabawa „ Znajdź swój kolor”
Dzieci mają emblematy w 3 kolorach (żółty, zielony, czerwony). Tańczą w rytm muzyki. Podczas ciszy w muzyce dzieci szukają swojego koloru i łapią się za ręce tworząc kółeczka.

7. Praca plastyczna
Dzieci pracują w grupach. Otrzymują duże kartki z konturami pojemników. Zadaniem dzieci jest wyklejenie papierem kolorowym danego pojemnika.

8. Ewaluacja.
Dzieci przyklejają swoje emblematy na kartkę z wesołą lub smutną minką

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·