Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


ptakTemat: Znamy te zwierzęta
Autor: Dominika Pacholska-Wiśniewska
Grupa wiekowa: dzieci 5 -6 letnie

Cele ogólne:
• podnoszenie poczucia własnej wartości
• zachęcanie do współdziałania w grupie
• rozluźnienie i wyciszenie dzieci

Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
– wykonywać proste polecenia proponowane podczas ćwiczeń, zarówno obrazowane ruchem, mimiką i słowem,
– skoncentrować się na własnym ciele
– werbalnie wyrazić swoje odczucia po odbytym relaksie.

Pomoce dydaktyczne: płyta CD , obrazki ze zwierzątkami, opowiadanie relaksacyjne

Przebieg:

I. Zabawa na powitanie „Jesteśmy jak…”.

Nauczyciel informuje dzieci, że ludzie czasami używają porównań do zwierząt dla określenia cech człowieka. Następnie pokazuje kolejno obrazki różnych zwierząt i wypowiada niedokończone porównania np. Jesteśmy wolni jak… żółwie, odważni jak…lwy, weseli jak…małpki, uparci jak…osiołki. Dzieci kończą zdanie, po czym mimiką i ruchem naśladują dane zwierzę.

II. Zabawa „Kim jestem?”.

Dzieci siedzą na dywanie w rzędzie. Chętnemu dziecku nauczycielka przypina na plecach obrazek przedstawiający jakieś zwierzę. Wybrane dziecko odwraca się tyłem do dzieci i pokazuje obrazek, a następnie znów odwraca się przodem do dzieci i zadając pytania, stara się odgadnąć, jakim jest zwierzątkiem. Dziecko zadaje pytania typu:

• Czy jestem dużym zwierzątkiem?
• Czy mam dwie nogi?
• Czy mam skrzydła?
• Czy jestem zielony?
• Czy lubię zjadać sałatę? itp.

Dzieci odpowiadają tylko „tak” lub „nie”. Po kilku pytaniach dziecko stara się zgadywać.

III. Zabawa ruchowa „Pocztowe gołąbki”

Dzieci w przysiadzie z rozpostartymi rękami na hasło n-la „lecimy”, wstają i wykonują posuwiste ruchy ślizgowe połączone z machaniem rąk niczym skrzydłami. Hasło „groch” oznacza zakończenie lotu, przykurczenie rąk z położeniem dłoni na ramiona i chód w przysiadzie- „gołąbki szukają grochu”.

IV. Zabawa „Co to za zwierzę”?

Dzieci losują karteczki z ilustracją zwierzątka i starają się odegrać rolę zwierzątka, które wylosowały, za pomocą pantomimy. Pozostałe dzieci odgadują, jakim zwierzątkiem jest kolega.

V. Relaksacja- opowiadanie relaksacyjne.

Jesteś ptakiem ( w tle słychać muzykę relaksacyjną z odgłosami lasu)
Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Staraj się poczuć jak ptak. Już masz skrzydła i stajesz się coraz lżejszy i lżejszy…Wyobraź sobie świat z lotu ptaka.. Fruniesz wysoko, wysoko nad ziemią, słyszysz głosy nawołujących ludzi… A wieczorem razem z innymi ptakami, szukasz schronienia w starym dębie. Jest taki stary, że nawet najstarszym ludziom wydaje się, że rośnie tu od zawsze. Miło jest usiąść w zaciszu jego liści. Wiatr kołysze gałązkami, czujesz tylko to łagodne falowanie, łagodny szum… A kiedy nastaje świt, powoli otwierasz oczy, ze światłem poranka fruniesz w nowy dzień, znów wysoko, wysoko, ponad ziemią… Pomyśl przez chwilę, czy dobrze być ptakiem..

VI. Dzieci wyrażają swoje odczucia po odbytym relaksie.

VII. Podziękowanie za udział w zajęciach.

 

Inne publikacje autora:

Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.

© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·