Scenariusz zajęcia z dziećmi 5-6letnimi – Jak dbać o zdrowie?

Temat dnia: „Wojna z mikrobami”

Metody: czynna, słowna, pokazowa.

Cele:

· Wdrażanie do systematycznej kontroli higieny ciała i ubioru.
· Wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy: bakteria, wirus, mikroby, mikroskop, preparat.
· Uświadomienie dzieciom gdzie mogą znajdować się bakterie i wirusy – sprawcy chorób.
· Wyjaśnienie dzieciom konieczności utrzymania porządku w swoim najbliższym otoczeniu.
· Zapoznanie dzieci ze sposobami walki z mikrobami.
· Zapoznanie dzieci z funkcją i wyglądem mikroskopu.
· Rozwijanie wyobraźni i umiejętności plastycznych.

Pomoce:

· tekst przedstawienia Elżbiety Burakowskiej pt.: „Wojna z mikrobami”;
· kukiełki przedstawiające bakterię i wirusa
· wykonane z papieru i folii okno, papierowe słońce;
· wiadro;
· szczotka ryżowa;
· szmatka do wycierania kurzu;
· mikroskop, preparat z wodą z zanieczyszczonego oczka wodnego;
· kartony i farby plakatowe;

Przebieg:

1. Oglądanie przedstawienia kukiełkowego pt. „Wojna z mikrobami”.

WOJNA Z MIKROBAMI

Obsada: wirus, bakteria, dziewczynka i chłopiec.

Mikroby razem:

My jesteśmy mikroby,
roznosimy choroby,
czaimy się skrycie,
czyhamy na życie!

Wirus:

Gdzie Pani lubi mieszkać,
Pani Bakterio?

Bakteria:

Za brudnym paznokciem,
w nie wypranych kocach,
w kurzu na podłodze,
na niemytych owocach
w pierwszych lepszych brudach.
Wszędzie gdzie się uda.
A pan, Panie Wirusie?

Wirus:

Na brudnym obrusie
na nie umytych rękach,
z daleka od wody.
Woda to udręka!

Bakteria:

Zwłaszcza, jeśli z mydłem!

Wirus:

Ach, mydło obrzydłe!
Na myśl samą słabnę z trwogi…

Bakteria:

Nie przesadzaj tak, mój drogi.
Szczęściem dla nas wiele ludzi
zbytnio myciem się nie trudzi,
więc choroby kwitną zdrowo…



Mikroby razem:

Do ataku, marsz, bojowo!
My jesteśmy mikroby,
roznosimy choroby,
czaimy się skrycie,
czyhamy na życie!
Wchodzą dzieci

Chłopiec:

Jak tu duszno!

Dziewczynka:

Ile kurzu!

Chłopiec:

Wpuśćmy tutaj trochę słonka
Otwiera okno
Niech świeci we wszystkich kątkach!

Dziewczynka:

Przynieś prędko wiadro z wodą,
daj mi szczotkę, tę ryżową,
a sam zetrzyj wszędzie kurz.
Dzieci sprzątają a mikroby uciekają.

Dzieci razem:

Już kończymy sprzątanie,
myjemy się starannie,
bo gdy czystość w koło świeci,
starsi zdrowi, zdrowi dzieci!

2. Rozmowa z dziećmi na temat przedstawienia.

· Gdzie mogą znajdować się bakterie i wirusy?
Dzieci wymieniają miejsca występowania mikrobów.
· W jaki sposób można zniszczyć chorobotwórcze wirusy i bakterie?
Dzieci wymieniają znane im środki czystości
· Jakich sprzętów używa się do sprzątania?
Dzieci wymieniają znane im przyrządy do sprzątania.

3. Zabawa ruchowa.
Dzieci wykonują ruchy polegające na naśladowaniu czynności zamiatania, ścierania kurzu na półkach, zmywania podłogi i mycia okien.

4. Rozmowa na temat wyglądu i wielkości bakterii i sposobu ich wykrywania.

· Wyjaśnienie dzieciom, że bakterie i wirusy są tak małe, że nie widać ich gołym okiem
· i dlatego są tak niebezpieczne.
· Zaznajomienie dzieci z funkcją i wyglądem mikroskopu.
· Wspólne wykonanie preparatu z kropli wody pobranej z zanieczyszczonego oczka wodnego.

5. Oglądanie preparatu.

· Dzieci po obejrzeniu preparatu dzielą się spostrzeżeniami z nauczycielem i kolegami.

6. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Bakteria”.

· Dzieci malują portrety bakterii.

Przygotowała i przeprowadziła:
Urszula Grudzińska
Zespół Szkół Publicznych
w Lesznowoli


Dodaj komentarz