Jesteś tutaj: Start » Zajęcia otwarte dla rodziców


TEMAT: Dbamy o zdrowie

Cel ogólny:

-kształtowanie postawy prozdrowotnej;
-rozwijanie aktywności poznawczej;
-rozwijanie aktywności twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia

Cele operacyjne:

- wie, dlaczego trzeba dbać o czystość,
- wie, jak często w ciągu dnia trzeba umyć ręce i dlaczego,
- potrafi dokończyć rozpoczętą myśl,
- odpowiada na pytania nauczyciela w oparciu o tekst wiersza,
- potrafi rozwiązać zagadki,

Metody:

- słowne: przekaz wiedzy,
- ćwiczeniowe,
- aktywizujące.

Formy:

- zbiorowa jednolita,
- zbiorowa zróżnicowana,
- w parze z rodzicem,

Środki dydaktyczne:

karta pracy nr 1, karta pracy nr 2, kredki, klej wizytówki, zagadki na kartkach, przybory do higieny ciała, płyta „Gimnastyka dla Smyka”, płyta z piosenkami dziecięcymi Fasolki, Wiersz „Tak czy nie”- R. Piskorskiego, kartki z tekstem piosenki „Szczotka, pasta”, ręczniki, apteczka pierwszej pomocy, opakowania po kosmetykach, tamburyno.

Przebieg:

1. Zabawa integracyjna “Dzieci – rodzice”

Dzieci i rodzice chodzą po sali w określonym rytmie, przy wykorzystaniu tamburyna. Na przerwę w muzyce i hasło “Tworzymy pary” dzieci dobierają się parami z rodzicami i witają się ze sobą np. rękami, nosami, czubkami butów, łokciami, policzkami itp.

2. „W łazience ” – rozwiązywanie zagadek. Rodzic czyta zagadkę, dziecko odpowiada. Wyodrębnianie głoski w nagłosie.

1. Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)

2. Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne rączki w czyste zamieni (mydło)

3. Czasem jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię (pasta do zębów)

4. Duży lub mały jest w każdej łazience.

Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. (ręcznik)

5. Bywa w ramach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
Czy wyglądasz jak należy. (lustro)

3. Ilustracja ruchowa piosenki „Gimnastyka dobra sprawa”- wykona ćwiczenia zgodnie z treścią piosenki.

4. „Tak czy nie ”- recytacja wiersza

1. Kiedy ktoś ma brudne ręce
i rękami tymi je, czy powiecie, że to zdrowo? Bo ja – nie.

2. Kiedy ktoś nie myje zębów,
szczotki, proszku ani tknie. Potem zęby go zabolą.
Czy wam żal go? Bo mnie – nie.

3. Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka,
płacząc, ze mu włosy rwie.
czy go za to pochwalicie? Bo ja – nie.

4. Komu woda, mydło, szczotka
niepotrzebne i nie smak,
czy nazwiecie go brudasem? Bo ja – tak.

5. Rozmowa z dziećmi i rodzicami na temat treści wiersza. Wyliczanie przedmiotów potrzebnych do utrzymania czystości osobistej. Wypowiadanie się na temat częstotliwości mycia rąk i skutków nie dbania o higienę osobistą.

6. Czarodziejski worek – rozpozna po dotyku przedmioty służące do higieny ciała.

7. Inscenizacja piosenki „Mydło lubi kąpiele”- zaprezentuje swoje umiejętności przed rodzicem.

8. Burza mózgów w zabawie, wypowiedzi dzieci na temat: ,,Zdrowy człowiek to ten, który…”(nie zjada dużo cukierków i chipsów, nie spędza zbyt wiele czasu przed telewizorem, dba o swoją higienę osobistą, spędza dużo czasu na świeżym powietrzu, gimnastykuje się itp.)

9. Zabawa dydaktyczna: Co nie pasuje? Wybierze spośród zgromadzonych przedmiotów akcesoria niezbędne w apteczce pierwszej pomocy.

10. Zabawa dramowa „Wypadek”- podejmie próby udzielania pierwszej pomocy.

11. Zdrowy ząbek – każda para (rodzic i dziecko) otrzymuje dwie karty pracy, na jednej jest narysowany ząb, a na drugiej obrazki przedstawiające produkty spożywcze. Zadaniem zespołów jest wybranie spośród obrazków tych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju uzębienia, pokolorowanie ich wycięcie po linii, ułożenie w formie puzzli
i przyklejenie w obrębie zęba.

12. Wystawa prac- rodzic podpisze wizytówkę, a dziecko przymocuje w odpowiednim miejscu. Podsumowanie prac.

13. Zakończenie. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Szczotka, pasta”- rodzic śpiewa wraz
z dzieckiem, wykorzystując przygotowany tekst.

Opracowała:
mgr Barbara Błaż

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·