Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Przygotowała Elżbieta Banach nauczyciel
z Przedszkola Parafialnego 188 w Krakowie.

TEMAT: GDZIE MIESZKA WODA?

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat ,,Jak wędrowała kropla wody?”
  • wzbogacanie słownictwa dziecka
  • rozwijanie sprawności dużej i małej motoryki
  • wspólne podejmowanie prac zbiorowych

Cele operacyjne:

  • słucha wypowiedzi innych
  • wie jak wędrowała kropla wody
  • czyta za nauczycielem wyrazy globalne: źródło, strumyk, potok, rzeka, morze
  • potrafi wymyślić odgłosy jakie wydaje wody
  • wydziera z gazety paski
  • potrafi zgodnie bawić się z innymi
  • potrafi zgodnie wykonać pracę w swoje grupie

Pomoce: film rysunkowy, napisy globalne, folia malarska, folia aluminiowa,
muszla, klej, gazety, farby, szary papier, kasety z muzyką relaksacyjną,
instrumenty wykonane z pudełek po jogurcie, różne przybory gimnastyczne do
toru przeszkód

PRZEBIEG:

1.,,Jak wędrowała kropla wody?”- dzieci oglądają film rysunkowy i słuchają opowiadania nauczycielki.
Film w całości zostaje rozwinięty i przypięty do tablicy ściennej.

2.Podpisanie filmu napisami do czytania globalnego.
Pytania do dzieci:

  • jak nazywa się miejsce skąd kropla wyruszyła w podróż?
  • źródło- pokazanie podpisu i umiejscowienie w odpowiednim miejscu na filmie, obrazek ze źródłem
  • co wypłynęło ze źródła?
  • strumyk- postępowanie jak przy pierwszym napisie
  • w co zamienił się strumyk?
  • potok
  • co płynęło przez miasto?
  • rzeka
  • do czego wpadła rzeka?
  • morze

Po umieszczeniu wszystkich wyrazów czytamy je wspólnie jeszcze raz.

3.,,Kropla wody wędruje w naszej sali”
Dzieci podchodzą do przygotowanego z folii aluminiowej biegu rzeki odźródła po morze. Nauczycielka

wlewa trochę wody, dzieci obserwują jej bieg. Doświadczenie powtarzamy z każdym dzieckiem.

4.,,Wędrujące krople”- zabawa ruchowa ( muzyka relaksacyjna).
Dzieci naśladują poruszając się za nauczycielką kolejno strumyk, potok, rzekę.
Omijają kolejne przeszkody. Dochodzą do folii malarskiej, którą delikatnie rozwijają.

Falują folią naśladując morze : leniwe, szumiące z lekkimi falami, wzburzone itp.
Na zakończenie zabawy rozkładają folię i siadają na około niej.

5.,,Kropla rozmawia z muszelką”- ćwiczenie ortofoniczne.
W morzu kropla spotkała muszelkę z którą rozmawiała.
Nauczycielka pokazuje muszlę morską .
Dzieci kolejno mogą przykładać ją do ucha i wsłuchiwać się co słyszą.
Muszla wędruje na środek folii.
Nauczycielka zadaje pytanie: ,,Jak kropla mogła rozmawiać z muszelką?”
Kto chce powiedzieć podchodzi do muszli bierze ją do ucha i podaje swoją propozycję.
Np. Kap, kap, kap
Plum,plum,plum,
Chlup, chlup, chlup
Każdą propozycję rytmizujemy głosem i ruchem.

6.,,Przywitanie kropli z muszlą” -wykonanie utworu ,,Pizzicato” na nietypowych instrumentach, propozycja wg. J.Tarczyńskiego.

7.,,Płynie sobie…” – zabawa z gazetami.
Dzieci dostają kawałek gazety z której za nauczycielem drą paski.
Pierwszy paseczek to będzie strumyczek
Drugi paseczek to rwący potok
Trzeci paseczek szeroka rzeka
Czwarty paseczek to ogromne morze

Dzieci wodzą palcem po paskach , stopami ,układają w dowolny sposób swoją rzeczkę.

8.,,Rozbiegane krople”- z pasków dzieci robią kuleczki i na folii podrzucają je do góry.
Celowanie kulkami do koszyczków.

9.,,Rzeczka”-praca plastyczna w grupach.
Na szarym papierze narysowana linia przedstawiająca bieg rzeki, dzieci naklejają kulki na linię

(tworzą swoją rzekę), potem malują farbami krajobraz na brzegach według własnego pomysłu.

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·