Jesteś tutaj: Start » Czytanie, pisanie, mowa, dodawanie, odejmowanie, rysowanie, muzyka


Temat: Wodne dodawanie Zdrojka– zabawy matematyczne

Cele ogólne:

  • manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
  • utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 6
  • stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;
  • tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;
  • organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;
  • kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • umie dodawać na konkretach i w pamięci;
  • rozumie pojęcie dodawania
  • przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • rozumie polecenia nauczyciela;
  • potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
  • jest aktywne podczas zajęć;
  • rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie

Metody: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;

Forma: praca zbiorowa i indywidualna;

Pomoce: Pacynka zdrojka, klej, nagranie z odgłosami wody,  sylwety chmur, sylwety kropli deszczu  lub inne liczmany, napisy do czytania, tabliczki z kropkami , szary papier z sylwetami chmur, płyta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle, niebieski kredki, arkusze szarego papieru wycięte w kształt rozlanej wody,

Przebieg:

  1. wprowadzenie nauczycielki do tematu:

Witajcie drogie dzieci! Jak wiecie nazywam się Zdrojek. Przybywam do was z krainy, w której nieskażoną przyrodę chronią góry. Strzegą one to co najcenniejsze dla nas wszystkich – wodę. Ostatnio w mojej krainie dzieją się dziwne rzeczy. Chmury i kropelki  deszczu pojawiają się i znikają tak szybko że tak naprawdę nie wiem ile ich jest. Pomożecie mi policzyć ile kropelek deszczu spada w mojej krainie? Wiedziałem, że mogę na was liczyć. Zapraszam do zabawy.
I. Część wstępna

  1. Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka”
    „Każda rączka, każda rączka
    pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
    paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
    raz i dwa, raz i dwa.

    Prawa rączka, lewa rączka
    pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
    paluszki witamy, głośno przeliczamy,
    ty i ja, ty i ja.

II. Przebieg właściwy:

  1. Zagadka słowna (rozwiązanie –woda)

Zwykle się rozlewa, leje,

czasem jak kamień twardnieje.

Bez niej trawy usychają,

a zwierzęta umierają.   /woda/

Spogląda z wysoka

na kurki na wannę.

Gdy go używasz

udaje fontannę.    /prysznic/

  1. Zabawa matematyczna –„Chmurki ”– segregacja sylwet wg kolejności od najmniejszej do największej – obok narysowane kropki do przeliczania, po odwróceniu sylwet chmurek wychodzi wyraz do odczytania – „Woda”
  2. Rozmowa na temat: „ Do czego służy woda ”.
  3. Zabawa matematyczna  „ Kropelki” – Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa kropelki pod chmurką na tablicy,  a dzieci na dywanie (sylwety kropelek lub inne liczmany):
  4. Polecenie dla dzieci: układamy trzy kropelki pod chmurką dokładamy jeszcze trzy.  Policz ile jest razem?
  1. Zabawa ruchowa: „Kropelki deszczu” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazują tabliczki z kropkami pokazane przez nauczycielkę.
  2. Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
    Dorzucę jeszcze ……. ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają
    Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy.
    (ile wrzuciłam najpierw?……, Ile potem?……, To ile jest razem? …. – sprawdzenie)
  3. Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
  4. Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole i otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami. Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku.
    Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.
  1. Zabawa ruchowa „ Wodne znaki” – z Poradnika dla Nauczyciela  z kampanii „Mamo, tato  wolę wodę”

III. Zakończenie

  1. Ewaluacja:
  1. Dzisiaj dowiedziałem się……….
  2. Najbardziej podobało mi się……………….
  3. Nie podobało mi się…………………
  1. Wspólne posprzątanie sali po skończonym zajęciu i zaproszenie do zabawy.

Literatura:

  1. E. Gruszczyk – Kolczyńska „ Dziecięca matematyka’
  2. Poradnik dla nauczycielka kampanii „ mamo, tato wolę wodę’

Opracowała : mgr Magdalena Evangelou

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·