Jesteś tutaj: Start » Czytanie, pisanie, mowa, dodawanie, odejmowanie, rysowanie, muzyka


Temat: „Odgłosy łąki”- odtwarzanie i improwizacje muzyczno- ruchowe i rytmiczne do podanych tekstów i piosenek, ćwiczenia artykulacyjne.

Cel główny: rozbudzania wyobraźni i wrażliwości w ogólnym i muzycznym znaczeniu.

Cele operacyjne:
• dziecko zna słowa i melodię piosenki pt. „Już od progu przedszkola”;
• dziecko potrafi rozpoznać odgłosy zwierząt słuchając ich brzmienia;
• dziecko potrafi zagrać rytm piosenki i podany przez nauczycielkę, na wybranym instrumencie;
• dziecko ćwiczy wymowę głosek przednio- językowo- zębowych;
• dziecko reaguje w określony sposób na słyszane dźwięki i melodie.

Metody pracy:
• czynna- zadań stawianych do wykonania: zabawa ruchowa przy piosence, gra na instrumentach, wystukiwanie rytmu;
• twórcza- Carla Orffa, body percussion;

Pomoce dydaktyczne:
• płyta z nagraniem piosenki pt. „Już od progu przedszkola”, „Gdzie jest moje dziecko” oraz z odgłosami łąki;
• instrumenty (różnego rodzaju grzechotki wykonane z opakowań plastikowych i metalowych wypełnione, ryżem, koralikami, kaszą, dzwonki wykonane z kapsli, kastaniety i kołatki);
• emblematy ze zwierzętami dla każdego dziecka- żaba, pasikonik, pszczoła;
• obraz przedstawiający trójkąt z trzema zwierzętami na każdym boku- żaba, pasikonik, pszczoła.

Tok sytuacji edukacyjnej:
1. Powitanie gości.

2. Śpiew piosenki „Już od progu przedszkola”

1. Już od progu przedszkola Ania zawołała:
zgadnijcie, zgadnijcie co wczoraj widziałam?
Spoglądały spod listeczków na łące przy drodze.
Rechotały rech, rech, rech, rech. Chciały pływać w zimnej wodzie.
To żaby, to żaby!- dzieci zawołały.
Powoli jak żaby po sali skakały.
2. Już od progu przedszkola mały Kuba wołał:
Zgadnijcie, zgadnijcie co widziałem wczoraj?
Skakał wysoko nad łąką prawie niewidoczny,
Śpiewał tak, że spoza chmury wyglądało żółte słonko.
To konik, polny konik – dzieci zawołały
I tak jak polny konik po sali skakały.
3. Już od progu przedszkola pani zawołała:
zgadnijcie, zgadnijcie co wczoraj widziałam?
na pachnących, pięknych kwiatach owady siedziały
w swoich paskowanych fraczkach bardzo ładnie wyglądały.
To pszczoły, to pszczoły- dzieci zawołały.
I tak jak te pszczoły, po sali „fruwały”.
4. Już od progu przedszkola w parach dzieci stoją
Okrzykiem zachwytu drzewa podziwiają.
Oglądają młodą trawkę oraz żółte kwiatki.
Ciepły wietrzyk je owiewa więc zdejmują grube czapki.
My wiemy, my wiemy co to wszystko znaczy!
To wiosna, to wiosna, chodźmy ją zobaczyć!

2. Zabawa- body percussion „Spacer na łąkę”
Uderzanie o różne części ciała:
- idziemy po schodach- klatka piersiowa;
- ulica- uda;
- piaszczysta droga- tarcie dłońmi o uda;
- most- klatka piersiowa;
- trawa- pocierania o dłonie.

3. Słuchanie i odgadywanie odgłosów łąki.

4. Ćwiczenia twórcze „Chrząszcz w trzcinie”
- mówienie tekstu z przesadną wyrazistością;
- mówienie z zaciśniętymi zębami;
- podział dzieci na III zespoły i mówienie w różnym tempie
I grupa- chrząszcz brzmi w trzcinie, w Szczebrzeszynie- w rytmie ćwierćnut;
II grupa- chrząszcze, chrząszcze- dwie pauzy ćwierćnutowe i dwie ćwierćnuty;
III grupa- bzyku, bzyku, bzyk- 4 ósemki, ćwierćnuta i pauza ćwierćnutowa.

5. Zabawa ruchowa- na dźwięk danego instrumentu na środek sali wybiegają poszczególne grupy:
Żaby- kastaniety
Pszczoły- dzwonki kapslowe
Pasikoniki- grzechotki- jajka

6. Stworzenie trzech zespołów i wręczenie ww. instrumentów:
- gra wg trójkątnej partytury;
- gra: kastaniety- ćwierćnuty,
grzechotki- jajka- ósemki,
dzwonki kapslowe- szesnastki.

7. Zabawa w orkiestrę –grupy muzyczne jw. grają odpowiednio do tekstu piosenki:
Podczas śpiewania zwrotek wszystkie dzieci ruchem rąk odzwierciedlają treść piosenki.
Kiedy zaczyna się refren dzieci zaczynają grać na instrumentach wystukując rytm piosenki.
Można zaśpiewać i zagrać piosenkę kilka razy, aby dzieci miały możliwość zmiany ról i instrumentów.

8. Zakończenie- wspólna zabawa z rodzicami do piosenki „Gdzie jest moje dziecko”.

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·