Jesteś tutaj: Start » Scenariusze świąteczne


CELE OGÓLNE W ODNIESIENIU DO DZIECI:

  • Utrwalenie posiadanej przez dzieci wiedzy nt. tradycji wielkanocnych
  • Tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej
  • Wdrażanie do przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji

CELE OGÓLNE W ODNIESIENIU DO RODZICÓW:

  • Tworzenie warunków do bezpośredniej obserwacji swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej ( trudności)
  • Wspomaganie rozwoju dziecka w pokonywaniu napotkanych trudności
  • Możliwość ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych: dom-przedszkole

METODY:

Integracyjne, praktycznego działania, słowne, oglądowe

FORMY:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Magnetofon, kaseta, identyfikatory, karty pracy dla dzieci, materiały papiernicze, przybory, instrumenty perkusyjne, ilustracja tematyczna, jajeczka czekoladowe, pojemniki plastikowe, wyrazy na papierze samoprzylepnym, rozsypanka matematyczna, duże kartki z wyrazem WIELKANOC,

1. POWITANIE

2. PODZIAŁ NA DRUŻYNY
Rodzice zostają podzieleni wraz z dziećmi na cztery drużyny. Każdy zespół zajmuje miejsce przy stoliku wg koloru identyfikatorów. Na stole stoją koszyki na jajeczka czekoladowe.

3. ZADANIE „ CO PASUJE ”

Dz. mają na stolikach różne wyrazy napisane na papierze samoprzylepnym. Zadanie polega na przeczytaniu tych wyrazów i przyklejenie na kartkę tych, które kojarzą się ze świętami. Potem jedna osoba z drużyny czyta te wyrazy.

Każda drużyna otrzymuje za zadanie po 2 jajeczka.

4. ZADANIE „ ILUSTRACJA WIELKANOCNA”

Na tablicy zamieszczona jest ilustracja. Zadanie polega na zapamiętaniu szczegółów w ciągu 30 s. Potem drużyny zapisują odpowiedzi na pytania:

  • Jakiego koloru są jajka na obrazku?
  • Jak ubrany jest zajączek?
  • Ile jest krokusów ?
  • Jakiego koloru kapelusz ma kurczaczek?
  • Ile gałązek bazi jest na ilustracji?

Następnie wybrana osoba prezentuje zapisane odpowiedzi.

Każda drużyna otrzymuje za to zadanie po 2 jajeczka.

5.  ZADANIE „ WIELKANOCNA PISANKA”

Rodzice wspólnie z dziećmi wykonują jedną wielką pisanką wybierając odpowiednie materiały i przybory. Towarzyszy im muzyka relaksacyjna.

Za te zadanie każda grupa otrzymuje po 5 jajeczek do koszyka.

6. ZABAWA INTEGRACYJNA „ DESZCZYK PADA”

Rodzice wspólnie z dziećmi wstają i dzieci uczą ich zabawy. Następnie wszyscy jeszcze raz śpiewają.

Deszczyk pada, deszczyk pada, wieje , wieje wiatr,

Błyskawica – grzmot, błyskawica-grzmot,

I słoneczko do nas śmieje się.

Za zabawę każda drużyna otrzymuje po 2 jajeczka.

7. ZADANIE „JAJKO WIELKANOCNE”

Dz. otrzymują karty pracy. Muszą pokolorować litery na podany kolor. Pola białe utworzą rozwiązanie- WIELKANOC. Dzieci wykonują, a rodzice pomagają, wspierają, potem kontrolują.

Za tą konkurencje każdy zespół dostaje po 3 jajeczka

8. ZADANIE „ UŁÓŻ WYRAZY”

Każda drużyna otrzymuje dużą kartkę z wyrazem WIELKANOC. Zadanie polega na ułożeniu z tego słowa innych krótkich wyrazów. Wyrazy układają i dzieci i rodzice. Czas – 1min. Następnie każda drużyna czyta swoje wyrazy.

Za to zadanie drużyny otrzymują po 2 jajeczka.

9. MASAŻ RELAKSACYJNY

Dzieci wykonują masaż na rodzicach, następnie rodzice robią masaż dzieciom.

  • tędy płynie rzeczka- ruch falisty od głowy do bioder,
  • idzie pani na szpileczkach- stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa,
  • tu przebiegły konie- patataj- stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa,
  • tędy przeszły słonie- klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki,
  • a tu idzie szczypaweczka- leciutkie szczypanie od krzyża do głowy,
  • zaświeciły dwa słoneczka- dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny wzdłuż kręgosłupa,
  • spadł drobniutki deszczyk- lekkie pukanie wszystkimi palcami,
  • czy przeszedł cię dreszczyk?- lekkie szczypanie karku.

10. ZADANIE „ POLICZ ILE”

Każda drużyna otrzymuje zestaw jajek –sylwet z wypisanymi działaniami. Wynik działania wpisze na jajku, ułoży wzrastająco, a po odwróceniu jajek odczyta wybrana osoba hasła- PISANKA, BARANEK, MAZUREK, KROKUSY.

Po odczytaniu każda drużyna otrzymuje po 3 jajeczka.

11. ZADANIE „ RYMOWANKA”

Rodzice wspólnie z dziećmi układają krótki wierszyk dotyczący świąt, wiosny, dzisiejszej imprezy i zapisują go na przygotowanych wyciętych zającach. Czas- 3 min. Towarzyszy muzyka relaksacyjna. Następnie każda drużyna czyta swój utwór.

Za wykonanie zdania drużyny otrzymują po 3 jajeczka.

12. ZADANIE „PYTANIA DO WYBRANIA”

Każda drużyna wybiera numer pytania i wybrane dziecko udziela odpowiedzi. Za każdą odpowiedź drużyna otrzymuje po 1 jajku.

Pytanie I

Święta wielkanocne obchodzimy zawsze:

a) zimą, b) jesienią, c) wiosną.

Pytanie II

Jajka pomalowane jednym kolorem nazywamy:

a) pisankami, b) kraszankami, c) drapankami.

Pytanie III

Śmigus –dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy w:

a) lany wtorek, b)laną niedzielę, 3) lany poniedziałek.

Pytanie IV

Malowane jajka w różne wzorki nazywamy:

a) piosenkami, b) pisarkami, c) pisankami.

Pytanie V

Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy się:

a) opłatkiem, b) jajkiem, c) chlebem.

Pytanie VI

Dawny zwyczaj wielkanocny polegał na:

a) chodzeniu z gwiazdą, b) chodzeniu po kolędzie, c) chodzeniu z kogucikie

Pytanie VII

Co święcimy w Niedzielę Palmową:

a) jajka, b) chleb c) palmę.

Pytanie VIII

Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem, który święcimy w Wielką Sobotę:

a) plecionka, b) święconka, c) wędzonka.

13. PODLICZENIE PUNKTÓW – OGŁOSZENIE ZWYCIĘZCÓW

Każda drużyna liczy swoje punkty, podaje liczbę. Ogłoszenie zwycięzców, wręczenie im pamiątkowych dyplomów, zaproszenie na konsumpcję jajeczek z czekolady i napojów.

14.  ZAKOŃCZENIE TURNIEJU- SKŁADANIE ŻYCZEŃ

Wspólne dzielenie się jajkiem, składanie sobie nawzajem życzeń. Pożegnanie rodziców i dzieci.

Opracowała: Irena Kamińska Przedszkole Nr 1 w Dobrym Mieście

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·