Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Zastanawiałam się, jak można powitać wiosnę z dziećmi tak, aby zaangażować je w przygotowania i spowodować, żeby dobrze się bawiły, a przy okazji zdobyły garść informacji. Z wielu powodów nie chciałam z dziećmi topić marzanny, jednak pomysł narodził się właśnie od postaci znanej wszystkim kukły.

Powitanie wiosny

Dwa tygodnie przed pierwszym dniem wiosny należy zrobić kukły (dla każdej grupy w przedszkolu jedna) – może to być kukła zrobiona podobnie jak marzanna: szkielet zbity z kijów, głowa i tułów wypełniony słomą. Całość należy obciągnąć białym płótnem. Takie kukły- Panie Zimy- każda grupa dostaje na swoją salę i zadaniem dzieci jest przystrojenie ich w taki sposób, żeby Panie Zimy zamieniły się w Panie Wiosny. Aby dzieci chętniej zaangażowały się w strojenie Pani Wiosny można ogłosić konkurs na najładniejszą Wiosnę. Zadanie to grupy wykonują wspólnie z wychowawczyniami.

W dniu witania wiosny każda grupa prezentuje własną pracę spotykając się wspólnie na sali gimnastycznej. Wszystkie Wiosny ustawione zostają w widocznym miejscu, a dzieci biorą udział w konkurencjach:

  • Wspólne śpiewanie piosenki “Zimo uciekaj”.
  • Recytowanie wierszy o wiośnie przez dzieci.
  • “Zbieranie kwiatków”- udział w konkurencji biorą 4 osoby- po 1 osobie z każdej grupy. Dzieci dostają po koszyczku i zadaniem ich jest uzbieranie jak największej ilości kwiatków w jednym kolorze rozsypanych po podłodze (każda osoba zbiera inny kolor kwiatków) w czasie, gdy reszta dzieci wspólnie na głos liczy do dziecięciu. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej kwiatków.
  • “Zwiastuny wiosny”- po jednej osobie z grupy- dzieci rysują na sztalugach zwiastuny wiosny. Wygrywa osoba, która narysuje ich najwięcej i zrobi to najstaranniej w ciągu 3 minut.
  • “Gdzie są bociany?”- udział biorą po dwie osoby z grupy. Dzieci szukają ukrytych wśród kolegów i koleżanek kartonowych bocianów. Wygrywa para, która uzbiera najwięcej bocianów.
  • “Na tropach wiosny”- gra planszowa, w której udział biorą po dwie osoby z grupy: jedna rzuca kostką, druga porusza się po planszy i zbiera punkty- kwiatki. Która drużyna dojdzie szybciej do mety, znajdzie porywacza wiosny. Wygrywa drużyna, która uzbiera najwięcej kwiatków za wykonane podczas gry zadania (można skorzystać z pomysłu na grę planszową umieszczoną w marcowym “Misiu”)
  • “Wiosenne obrazki”- po jednej osobie z grupy. Dzieci spośród wielu obrazków przedstawiających różne pory roku wybierają te, które ilustrują wiosnę.
  • Wspólne śpiewanie piosenki “Idzie wiosna”.
  • Wspólny przemarsz ulicami miasta- dzieci udekorowane są emblematami- zwiastunami wiosny, niosą wykonane przez siebie Wiosny i śpiewają piosenki o wiośnie.

Powrót do przedszkola i kolorowanie w swoich grupach obrazków wiosennych.

Opracowała: Katarzyna Korgól, Przedszkole nr 1 w Koniecpolu

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·