Jesteś tutaj: Start » Publikacje nauczycieli


PLAN WSPÓŁPRACY

Z ODDZIAŁEM DZIECIĘCYM BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ W KALISZU

W ROKU SZKOLNYM 2010/11

Książka to najlepszy przyjaciel człowieka a biblioteka to świątynia jego myśli. CYCERON

CEL OGÓLNY:

  • rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczychCELE SZCZEGÓŁOWE:

  • poznawanie biblioteki jako instytucji użyteczności publicznej (społecznej),
  • zapoznanie z pracą bibliotekarza
  • poznawanie twórczości ulubionych poetów i pisarzy,
  • poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, oraz

zawierających elementy humoru i fantazji,

  • nabywanie umiejętności inscenizowania utworów literackich
  • zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci,
  • rozwijanie postaw twórczych dzieci w połączeniu z wszechstronną aktywnością
  • nawiązywanie więzi rodzinnych podczas czytania książek przez rodziców

TREŚCI DO REALIZACJI:

  • Poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru
  • Oglądanie książek z małą ilością tekstu, książeczek składanych harmonijkowych i z elementami ruchomymi
  • Wyszukiwanie w czasopismach i książkach ilustracji związanych z określonym tematem lub obrazków przedstawiających określone postacie, przedmioty, rzeczy.
  • Opowiadanie „Co się dzieje na obrazku?” interpretowanie treści z zauważeniem wzajemnych związków pomiędzy kolejnymi ilustracjami określanie cech, właściwości, stanów i czynności zauważonych na ilustracjach
  • Korzystanie z książek do kolorowania: rysunki konturowe bez wychodzenia poza linie
  • Kalkowanie z książek obrazków przez kalkę- zapełnianie konturów barwą i tworzenie z nich obrazków
  • Wykorzystywanie fragmentów wierszy do ćwiczeń ortofonicznych
  • Poznawanie zawodów związanych z powstawaniem książki: autor, ilustrator (grafik, rysownik), redaktor, drukarz, introligator
  • Poznawanie autorów literatury polskiej i obcej
  • Używanie zakładek do książek.
  • Udział w inscenizacjach, przedstawieniach teatralnych (małe formy sceniczne), tworzenie własnych inscenizacji na podstawie utworów literackich,
  • Inscenizowanie wierszy zawierających dialogi.
  • Uczestniczenie w naprawianiu książek z kącika książki- rozmowy na temat dbałości o książki, szanowanie ich.
  • Tworzenie własnych książek: rysowanie, malowanie kolejnych scen znanego opowiadania, bajki, wiersza lub wymyślonej przez siebie historii.
  • Przynoszenie i dzielenie się z innymi dziećmi własnymi książkami (wymiana na dzień, dwa)


SPOSÓB REALIZACJI:

JESIEŃ
  1. Mój Przyjaciel Miś”- udział w obchodach „Światowego Dnia Pluszowego Misia”,- spotkanie czytelnicze w bibliotece; zabawy z misiem, quizy, konkursy, zorganizowanie wystawy prac plastycznych „Mój przyjaciel miś”
  2. Książka czeka” (wiersz H. Łochockiej) pogadanki z dziećmi na temat książek ich znaczenia w życiu każdego z nas, zwrócenie uwagi na konieczność dbania o książki, szanowanie ich.
  3. Organizacja „Kącika Książki” w każdej sali
  4. Poranek z książką-, słuchanie bajek, baśni, oglądanie książeczek opowiadań, opowiadanie ilustracji, wyszukiwanie ilustracji na określony temat: poznawanie zawodów związanych z powstawaniem książki: autor, ilustrator (grafik lub rysownik)
  5. Kolorowanki- kolorowanie rysunków konturowych (przypomnienie, że malujemy tylko w książeczkach do tego przeznaczonych)
  6. Udział w konkursie recytatorskim „Zabawa z poezją” organizowanym przez MDK Kalisz.
  7. Założenie „Klubu Czytających Rodziców” i „Księgi Czytających Rodziców” -spotkania czytelnicze z udziałem rodziców.
  8. Poznawanie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, W. Chotomskiej
  9. Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
ZIMA
  1. W bibliotece”- wizyta w Bibliotece Miejskiej Oddział Dziecięcy w Kaliszu:
  • poznanie pracy bibliotekarza
  • rozmowa o warunkach korzystania z biblioteki oraz o zasadach zachowania się w bibliotece

prezentacja zbioru bibliotecznego; zwrócenie uwagi na oznakowania, okładki, znaczenie karty książki i karty czytelnika

  1. Droga książki od autora do czytelnika”- historyjka obrazkowa połączona z pogadanką:
  • poznawanie etapów powstawania książki oraz zawodów związanych z jej powstawaniem: autor, r ilustrator (grafik, rysownik), redaktor, drukarz, introligator
  • utworzenie książki „Od autora do czytelnika” prezentacja w holu biblioteki
  1. Poznawanie twórczości D. Wawiłow, D. Gellner
  2. Konkurs recytatorski „Mój ulubiony wierszyk” – prezentacja wierszy przygotowanych przez dzieci i rodziców (w domu)
  • zaproszenie do jury przedstawicielki Oddziału Dziecięcego Biblioteki Miejskiej w Kaliszu oraz przedstawiciela Rady Rodziców.
  1. Projektowanie i wykonanie zakładek do książki dowolną techniką plastyczną, umieszczenie zakładek w kąciku książki.
  2. Na balu”, „Zabawy zimowe” – tworzenie książek według własnego pomysłu i własnej historii; możliwość tworzenia krótkiego tekstu (z pomocą nauczycielki lub dzieci umiejących pisać) rysowanie, malowanie ilustracji, wykonanie strony tytułowej, ponumerowanie stron, połączenie okładki i kartek; prezentowanie swoich książeczek w holu biblioteki.
  3. Popołudnie z bajką- słuchanie utworów (bajek, baśni) literatury obcej np. Braci Grimm, J. Ch. Andersena; spotkania czytelnicze z rodzicami i zaproszonymi gośćmi
WIOSNA
  1. Przynoszenie przez dzieci do przedszkola swoich ulubionych książeczek; utworzenie małej biblioteki, wypożyczanie swoich książek kolegom, koleżankom (założenie kart wypożyczeń- sposób zaznaczania ustalony z dziećmi np. symbole)
  2. Zabawy i ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wierszy (zbiór wierszy do ćwiczeń ortofonicznych)
  3. Wierszowane teatrzyki”- prezentacja wierszy znanych autorów lub własnych tekstów z wykorzystaniem lalek, kukiełek, pacynek itp.
  4. Poznawanie twórczości M. Konopnickiej, Stanisława Jachowicza, Władysława Bełzy
  5. Tworzenie własnych książeczek o dowolnej tematyce; prezentacja w przedszkolu i holu biblioteki
  6. W bibliotece”- wizyta w bibliotece, obchody Dnia Bibliotekarza i Bibliotek (08.05)
  7. Spotkania czytelnicze- swoje ulubione bajki, wiersze czytają pracownicy przedszkola i rodzice.
  8. Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
LATO
  1. Kiermasz książki – zorganizowanie kiermaszu w przedszkolu we współpracy z Księgarnią „Żak”
  2. Poznawanie twórczości Aleksandra Fredry, Ludwika Jerzego Kerna, Ireny Suchorzewskiej,
  3. W księgarni”- wycieczka; zakup nowych książek do przedszkolnej biblioteki, dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy księgarnią a biblioteką.
  4. Współorganizowanie wystawy prac plastycznych w holu biblioteki miejskiej (tematyka do uzgodnienia)
  5. Pasowanie na czytelnika biblioteki- uroczyste spotkanie w bibliotece.
  6. Wielki skarb”- porządkowanie biblioteki przedszkolnej; uczestniczenie w naprawianiu książek.

Opracowała Sylwia Przybylska

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·