Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Cele:

- wzbogacenie wiedzy i słownictwa dzieci na temat Ziemi jako planety;

- zwrócenie uwagi na konieczność ochrony Ziemi przed szkodliwą działalnością ludzi;

- całościowe czytanie wyrazu: ZIEMIA,

- uogólnianie i rozwijanie twórczego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek;

- rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci;

Środki dydaktyczne: kostium Ziemi (peleryna ), płyta z piosenkami, karta pracy, model Ziemi i Słońca, ilustracje, napisy, teksty zagadek;

Przebieg:

1. Rozwiązywanie zagadek:

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.

Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.

Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,

tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)

2.Zabawa – doświadczenie uświadamiające, w jaki sposób Ziemia krąży wokół Słońca, (Dwoje dzieci wciela się w role Ziemi i Słońca, Słońce stoi nieruchomo, natomiast Ziemia porusza się dookoła Słońca i dodatkowo dookoła własnej osi. Słońce trzyma lampkę, która oświetla Ziemię tę część Ziemi , która jest zwrócona w jego stronę).

3.Rozmowa z dziećmi n.t.: czasu okrążenia Słońca przez Ziemię (rok); czasu obrotu Ziemi wokół własnej osi (doba); oraz pory dnia w zależności od oświetlania Ziemi (dzień i noc).

4.Zabawa: ”Dzień – noc”: Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Na hasło „dzień” naśladują czynności, jakie można wykonywać w ciągu dnia, na hasło „noc”, kładą się na dywanie i „śpią”.

5.„Ziemia prosi o pomoc”- nauczycielka ubrana w kostium Ziemi ( peleryna, do której przyczepione są śmieci wyrzucane przez ludzi), żali się, że jest jej ciężko, wszędzie pełno śmieci, brudna woda i gleba, giną zwierzęta, ludzie wycinają lasy. Ziemia woła na pomoc dzieci, żeby uwolniły ją od góry śmieci i odpadów. Dzieci chętnie odpowiadają na prośbę Ziemi, „uwalniają” planetę spod góry śmieci i odsłaniają piękno czystej Ziemi”: las, kwiaty, czysta woda, itp. 6. Zabawa dydaktyczna - segregowanie śmieci, spod których została uwolniona Ziemia. Wrzucanie ich do wyznaczonych pojemników (pojemnikami są kartonowe pudełka pomalowane na odpowiednie kolory: żółty – plastik, zielony – szkło, niebieski – papier),

7. Zabawa przy piosence „To Ziemia”. Naśladowanie roślin i zwierząt.

8. „Zdrowa Ziemia”karty pracy. Kolorowanie mapy Ziemi, rysowanie, jak Ziemia powinna wyglądać teraz i w przyszłości. Czytanie globalne wyrazu Ziemia.

9. Zakończenie – Quiz:

  • Planetą, na której żyją ludzie i zwierzęta jest:

- Wenus

- Ziemia

- Jowisz?

  • Śmieci wyrzucamy:

- do lasu

- do pojemników na śmieci

- przez okno?

  • Ziemia krąży dookoła:

- Słońca

- Księżyca?

  • „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…”

- Mikołaj Kopernik

- Julian Tuwim

- Jan Brzechwa

Opracowała: Małgorzata Wojtasiak – Miejskie Przedszkole w Uniejowie

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·