„Na Dzikim Zachodzie” – scenariusz animacji dziecięcych.

Autor: Joanna Balcerzak

Scenariusz animacji dziecięcych pt. „Na Dzikim Zachodzie” został stworzony na potrzeby corocznych imprez organizowanych przez Urząd Miasta i Gminy z cyklu „Niedziele dla Milusińskich”. Cała impreza utrzymana jest w jednej tematyce, którą w poniższym scenariuszu jest Dziki Zachód. Postacią przewodnią animacji jest farmer, który wyruszył w podróż w poszukiwaniu złota. Podczas swojej wędrówki spotyka cztery postacie związane z Dzikim Zachodem. Każda z tych postaci ma przygotowane dla dzieci różne zadania związane ze swoim życiem i pochodzeniem. W ten sposób impreza dzieli się na cztery spójne części. Podczas całej imprezy każdy z uczestników tworzy indiański pióropusz z przygotowanych wcześniej elementów. Prowadzący proponuje uczestnikom rozmaite zabawy ruchowe, zręcznościowe oraz muzyczno – ruchowe. Całość utrzymana jest w konwencji pedagogiki zabawy.

 

1.Powitanie uczestników spotkania.

2.Rozpoczęcie – wejście starego farmera.

Farmer wchodzi z koniem i pakunkami, wita się z dziećmi i zaprasza je do zabawy. Znajduje miejsce na kole, w którym rozbija swój obóz.

3.Opowieść farmera o wyprawie po złoto.

4.Zagadki – farmer zadaje dzieciom zagadki dotyczące przedmiotów niezbędnych podczas podróży po złoto. Są to: mapa, bukłak, koc, lampa, zapałki, prowiant.

5.Rozpoczęcie podróży po złoto – zabawa ruchowa do utworu pt. „Galop komediantów”.

6.Spotkanie z indiańskim wodzem Taka Tuka – wódz wita się z dziećmi i krótko o sobie opowiada.

7.Opowieść ruchowa – ilustrowanie ruchem historii opowiadanej przez indiańskiego wodza:

„Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:

/animator przykłada prawą rękę do serca i odchyla ją zataczając półkole, mówiąc:/ Wingapo! (czyt. łingapo)

/dzieci powtarzają/

Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywano tipi.

/dzieci wchodzą pod chustę animacyjną/

W środku namiotów paliło się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce.

/dzieci wyciągają ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku/

Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.

/dzieci wychodzą spod chusty i udają, że wsiadają na konie; konie trochę się wiercą, ale na szczęście udaje się zapanować nad sytuacją/.

Indianie żegnają się z rodziną…

/dzieci posyłają w powietrzu całuski we wszystkie strony/

… i wyruszają na polowanie…

/dzieci siadają na podłodze i uderzają dłońmi o kolana imitując dźwięk stukotu kopyt; można dzieci bardziej rozruszać mówiąc, że pokonujemy przeszkody – podnosimy ręce wysoko do góry, jedziemy przez błoto – lekko stukamy dłońmi o policzki, potem przez szuwary – pocieramy dłońmi o siebie/

… aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon.

/pokazują ruch zsiadania z konia i rozglądają się dookoła/

Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy Indianie zaczęli po cichutku skradać się w tamtymkierunku.

/dzieci skradają się w kierunku pokazanym przez animatora/



Udało się znaleźli bizona! Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!

/dzieci naśladują wykonywanie strzału z łuku/

Bizon upolowany! W wiosce zapanowała wielka radość.

/dzieci skaczą z radości/

8.ROZDANIE DZIECIOM PASKÓW DO PIÓROPUSZY.

9.Zabawa taneczna, pląs „Polowanie na bizona”

10.Indiański Tor Przeszkód:

  • Przejście przez szarfy,
  • Przeciągnięcie się po ławeczce,
  • Slalom,
  • Przejście po drabinkach,
  • Skoki do hula hop.

11.ROZDANIE DZIECIOM PIERWSZEGO PIÓRA.

12.Zabawa taneczna, pląs „Wódz indiański miał siedmiu synów”.

13.Indiańskie malowanie twarzy.

14.Zabawa taneczna, pląs „Zorro”.          gitara

15.Tajna wiadomość – wódz indiański prezentuje dzieciom zaszyfrowaną wiadomość dotyczącą kolejnego bohatera – FYREZS.

16.Cukierki – postać Grzybka.

CZĘŚĆ II:

17.Zabawa ruchowa do utworu pt. „Galop komediantów”.

18.Spotkanie z szeryfem – na kole pojawia się szeryf, wita się z dziećmi i opowiada o sobie. Zaprasza dzieci do wspólnej podróży przez wielki kanion.

19.Zabawa taneczna, pląs „Wyprawa przez wielki kanion”

20.Zadanie zręcznościowe – strzelanie do plastikowych butelek za pomocą woreczka z grochem.          2 drabinki, ławeczka, 15 butelek z wodą lub piaskiem, 9 woreczków

21.ROZDANIE DZIECIOM DRUGIEGO PIÓRA.

22.Zabawa taneczna, pląs „Kowbojska gimnastyka”

23.Zadanie zręcznościowe – rzut lassem na rogi byka.

24.ROZDANIE DZIECIOM TRZECIEGO PIÓRA.

25.Zabawa taneczna, pląs „Będzie chodzić wokół góry kiedy przyjdzie”

26.Tajna wiadomość – szeryf prezentuje dzieciom zaszyfrowaną wiadomość dotyczącą kolejnego bohatera

CZĘŚĆ III:

27.Zabawa ruchowa do utworu pt. „Galop komediantów”.

28.Spotkanie z Indianką – na kole pojawia się Indianka, wita się z dziećmi i opowiada o sobie. Zaprasza dzieci do wspólnej podróży przez wielki kanion.

29.Zabawa taneczna, pląs „Zwierzęta Dzikiego Zachodu”

30.Zabawy z chustą animacyjną:

  • Podrzucanie piłeczki,
  • Bilard,
  • Zmiana kolorów,
  • Chowanie się pod chustę

31.Zabawa taneczna, pląs “A ram sam sam”

32.Zabawa taneczna, pląs „Ułana”

33.Zabawa taneczna, pląs „Miczitanka”

34.Indiańskie tatuaże.

35.Tajna wiadomość – Indianka prezentuje dzieciom zaszyfrowaną wiadomość dotyczącą kolejnego bohatera – odsłanianie fragmentów obrazka.

36.Cukierki – postać Grzybka.

CZĘŚĆ IV:

37.Zabawa ruchowa do utworu pt. „Galop komediantów”.

38.Spotkanie z kowbojką – na kole pojawia się kowbojka, wita się z dziećmi i opowiada o sobie. Zaprasza dzieci do nauki tańca kowbojskiego.

39.Pierwsza część nauki kowbojskiego tańca.

40.Zabawa zręcznościowa – dojenie krowy.

41.ROZDANIE DZIECIOM CZWARTEGO PIÓRA

42.Druga część nauki kowbojskiego tańca.

43.Zabawa bieżna – bieg z kapeluszem.               3 kapelusze

44.ROZDANIE DZIECIOM PIĄTEGO PIÓRA

45.Trzecia część nauki kowbojskiego tańca.

46.Wykonanie pióropuszy.

47.Odnalezienie skarbu, przyciągnięcie skrzyni za pomocą długiej liny. Otwarcie skrzyni ze skarbem. Rozdanie dzieciom prezencików.

48.Wspólny taniec kowbojski.

49.Zakończenie imprezy.

 

 


Dodaj komentarz