Jesteś tutaj: Start » Porady dla rodziców


Muzyka wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka. Przez swój rytm, harmonię, dynamikę i tempo może wpływać na wyobraźnię, wspomagać proces rozwoju aktywności motorycznej, sprzyjać socjalizacji oraz ułatwiać kształtowanie emocjonalności młodego człowieka.

Edwin Gordon – muzyk, pedagog i psycholog posiadający wieloletnie doświadczenie w umuzykalnianiu małych dzieci i niemowląt stwierdził, że: „przez muzykę dziecko zyskuje wgląd w siebie i w innych oraz w samo życie i, co może być najważniejsze, muzyka umożliwia mu rozwój i utrwala wyobraźnię.”

Natomiast według Natansona  „muzyka w ramach działań terapeutycznych pełni rolę swego rodzaju leku”. Uważa on, że muzyka w sposób dynamiczny zmienia słuchacza (odbiorcę), pobudza go do działania (dziecko, nawet z głębokimi deficytami rozwoju ożywia się, pod wpływem muzyki uaktywnia mięśnie mimiczne, kończyny), skłania do skupienia, a nawet wzruszeń.”  

Do głównych form aktywności muzycznej, najczęściej stosowanych w  edukacji przedszkolnej, należy:

1)      Śpiew.

 Jest to jedna z  najbardziej ulubionych  form działalności muzycznej dzieci. Rozwija  słuch, muzykalność  i sprawność wokalną. Śpiew z uwzględnieniem ćwiczeń oddechowo – emisyjnych, słuchowych, poczucia rytmu ma również ogromne znaczenie logopedyczne.

2)      Gra na instrumentach perkusyjnych oraz muzykowanie elementami dźwiękonaśladowczymi.

Kształci słuch i poczucie rytmu.  Wpływa pozytywnie na sprawność manualną dziecka (np. szybkość, dynamikę, precyzję, koordynację, plastyczność i dokładność ruchów).

3)      Ekspresja plastyczna (malowanie inspirowane słuchaną muzyką).

Rozwija motorykę małą, kształci wyobraźnię, ułatwia rozładowanie emocji.

4)      Ekspresja ruchowa z muzyką ( zabawa, taniec, psychodrama, pantonioma).

Rozwijają ekspresję twórczą i pomagają w uzewnętrznieniu stanów emocjonalno – uczuciowych oraz doskonaleniu motoryki dużej dziecka.

5)      Ekspresja słowna  (tworzenie rymowanek, wierszyków do słuchanej muzyki).

Doskonali mowę przez rytmizowanie sylab, słów, zdań, wyliczanek, wierszyków oraz tworzenie tekstu do podanego rytmu.

6)      Percepcja muzyki.

Wpływa regulująco na emocjonalną sferę aktywności.

Poniżej przedstawiam kilka  propozycji  praktycznego wykorzystania muzyki w kontakcie z dziećmi:

– Tworzenie muzyki do zimowych obrazów.

Rozmowa z dziećmi na temat zimowych krajobrazów przedstawionych na dowolnych ilustracjach prezentowanych przez osobę dorosłą. Następnie tworzenie na instrumentach perkusyjnych muzyki do wybranej ilustracji.

– Roztańczona wstążka.

Dziecko bierze wstążkę i tańczy z nią dowolnie, tak jak podpowiada imu muzyka. Rysuje wstążką różne wzory w powietrzu, najpierw prawą, potem lewą ręką. Bierze druga wstążkę i kreśli wzory dwiema rękami jednocześnie, poruszając nimi najpierw równolegle, a potem każdą ręka inaczej.

– Muzykalny woreczek.

Dziecko, w siadzie skrzyżnym, układa przed sobą woreczek gimnastyczny (może być też tacka z piaskiem). Wystukuje na nim rytm prawa ręką, lewa ręką, obiema rękami jednocześnie, a potem na przemian. „Obrysowuje” woreczek wystukując rytm palcami na podłodze. „Pisze” rytmiczne wzory, litery na woreczkach.

-Wiosna.

Dziecko maluje  farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, inspirowane  słuchaną muzyką „Cztery pory roku” Wiosna.

– Kominiarz

Dziecko krzyżuje dłonie (prawa na lewą) i ustawia je przed sobą wierzchnią strona do góry, tak aby małe palce były obok siebie. Rytmicznie recytuje początek wierszyka „Idzie kominiarz po drabinie”, jednocześnie splata kolejno palce.: małe, środkowe, serdeczne i wskazujące. Recytując zakończenie tekstu – „Fiku mikui już w kominie” – odwraca dłonie tak, aby splecione place znalazły się w ich wnętrzu. Połączone dłonie tworzą „komin”, przez który należy wystawić kciuk prawej ręki, czyli „kominiarza”.

– Muzyka, która leczy.

Przykłady utworów, które mają pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny dziecka.

Muzyka klasyczna i popularna(nazwisko kompozytora i tytuł utworu):

 

Muzyka filmowa(nazwisko kompozytora i tytuł filmu):

 

A.Chaczuturian : Taniec z szablami z baletu Gajane.  Cavatin, S. Myers: Łowca jeleni.
F.Chopin: Etiuda E-dur op.10 nr 3; Walc cis-moll op.64 nr 2; Ediuta „Rewolucyjna” c-moll op.10 nr 12.  J. Barry : Niemoralna propozycja; Tańczący z wilkami.
H.Crucius: Szczęście we dwoje.  J. Wiliams, J. Bock: Skrzypek na dachu.
P.Czajkowski:  Andante cantabile z ”Serenady na skrzypce”.  P.Bachelet: Emmanuelle.
J.S.Bach : Koncert fortepianowy A-dur,cz.II;II suita h-moll na flet i orkiestrę; III Koncert Brandenburski G-dur; Ave Maria;Aria z III suity orkiestrowej D-dur.  W.Kilar: Pianista; Pan Tadeusz ; Ziemia obiecana; Trędowata.
J. Boccherini: Monuet z kwintetu smyczkowego op.13 nr5.  F.Lai,C.Signan: Love story.
J. Brahms: Taniec węgierski fis-mol nr 5.  H. N. Mancini: Różowa pantera.
A.Dworak: Humoreska op. 101 nr 7; Taniec słowiański nr 2.  R. Morgan, L.L. Stock: Ojciec chrzestny.
B.Flies: Kołysanka.  E. Morricone: Misja.
F. Liszt: Pocieszenie.  M. Nyman: Fortepian.
F. Mendelssohn-Bartholdy: Uwertura do „Snu nocy letniej”.  R. Sakamoto: Ostatni cesarz.
V. Mont: Czardasz.  E. Serra, B. Conti: Wielki błękit.
W.A.Mozart:  Marsz turecki(Rondo alla turca) a-mol; Uwertura do „Wesela Figara”; Symfonia nr 40 KV 550 g-moll cz.1.  M. Steiner: Przeminęło z wiatrem; Casablanka.
J. Strauss: Nad pięknym modrym Dunajem; Walc Wino kobiety i śpiew op. 333.  N. Rota: La Strada; Romeo i Julia.
R. Szuman: Marzenia ze „Scen dziecięcych”op.15, nr7. J.Williams :Gwiezdne wojny;  Imperium kontratakuje; „Powrot Jedi;  Park Jurajski , Lista Schindlera, E.T.

 

Opr. Anna Wantke

Literatura:

1)      „Arteterapia w teorii i praktyce” E. Konieczna, Impuls 2007.

2)      „Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych przez wizualizacje i inne techniki arteterapii” J.Gładyszewska – Cylulko, Impuls 2010.

3)      E. Woźnicka „Terapeutyczne walory muzyki” w Wychowanie Przedszkolne nr 1 styczeń 2010.

 

Inne publikacje autora:

To nie to czego potrzebujesz? Skorzystaj z wyszukiwarki i przeszukaj naszą stronę:
Twoja wyszukiwarka

Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.

© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·