Jesteś tutaj: Start » Zajęcia otwarte dla rodziców


Temat kompleksowy:
Poznajemy cztery pory roku.

Temat zajęcia:
Wiosenne dni.

Cele ogólne:

-        próby określania pory roku na podstawie opisu słownego, oraz oglądanych ilustracji,

-        rozpoznawanie pór roku na podstawie charakterystycznych cech np.: jesień – kolorowe liście,

-        wdrażanie do pracy w małych zespołach,

-        zachęcenie rodziców do wspólnej zabawy dziećmi,

-         wzmacnianie więzi emocjonalnej dzieci z rodzicami i nauczycielem,

Cele operacyjne:

-        dziecko wykazuje dużą wiedzę na temat wiosny,

-        chętnie odpowiada na pytania zadawane przez nauczycielkę (wypowiada się całymi zdaniami),

-        dziecka prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym hasłem, sygnałem,

-        ćwiczy analizę i syntezę wzrokową,

-        rozwija umiejętność rytmicznego poruszania się,

-        potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5,

-        potrafi współpracować w grupie.

Formy pracy:

Indywidualna, zespołowa, praca z całą grupą.

Metody pracy:

Słowna, oglądowa, czynna.

Pomoce:
„Dni wiosenne” – wiersz ( słowa A. A. Milne / Irena Tuwim ), ilustracje z odpowiednimi słowami do wiersza, piosenka „Maszeruje wiosna”, magnetofon, kwiat z bibuły, symbole pór roku na ilustracjach, ilustracje przedstawiające cztery pory roku, kwiaty z różną ilością płatków, sylwety motyli, emblematy cyfr 1-5, pocięty obrazek (29 sztuk), kartki papieru, farby, pojemniki z woda, ściereczki do wycierania.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie dzieci i rodziców – zabawa na rozpoczęcie.
,,W kole wszyscy już stoimy
Każdy czyjąś rękę trzyma
I dzień dobry już mówimy
Tak zabawa się zaczyna.”

2. „Dni wiosenne” – wiersz ( słowa A. A. Milne / Irena Tuwim ).

Ach, motylki już fruwają,
dni wiosenne przybywają,
rybki w stawie się pluskają
plim i plum i plim i plum
Turkaweczka w lesie grucha,
brzęczy pszczółka,
bzyka mucha

Kumka żaba i ropucha
kum, kum, kum, kum
Wystrzeliły kwiatów pąki.
Ćwirlą pliszki i skowronki.
Wiosna dzwoni w leśne dzwonki
din, din, din, din.

Świat się śmieje
razem z Misiem,
pachną kwiatki, łąk strojnisie,
i chrabąszcze zleciały się
z prawie wszystkich świata stron.

traw wyjrzały już pierwiosnki,
w gaju śpiewa
wdzięczne piosnki
muzykalny i beztroski,
muzykalny słowik – zuch.
Aż z radości krowa grucha,
ryczy pszczoła, kumka mucha,
a Puchatek w słońcu pucha,
puch, puch, puch.

Rozmowa kierowana na temat treści wiersza.

Nauczycielka – Powiedzcie proszę, po czym poznajecie, że zbliża się wiosna? Jakie są jej charakterystyczne cechy?

Ø  „Słucham mojego słowa”- zabawa dydaktyczna.

Zabawa ćwiczy uważne słuchanie i refleks. Wielkość grupy zależy od długości wybranego tekstu.

Nauczyciel wybiera tekst do czytania. Każde dziecko i rodzic otrzymuje swoje słowo na przydzielonej karteczce (jeśli dzieci nie potrafią czytać, nauczyciel daje odpowiednią ilustrację).

Nauczyciel czyta tekst wiersza a dzieci słuchają uważnie. Jeśli dziecko usłyszy przydzielone mu „jego słowo” (ilustrację), szybko podskakuje razem z rodzicem. Po przeczytaniu całego tekstu wszystkie dzieci i rodzice powinni przynajmniej raz skoczyć.

Ø  „Czego nam brakuje?” – zabawa dydaktyczna.

Plan sytuacyjny:

-        dzieci i rodzice siedzą półkolem na dywanie,

-        nauczycielka recytuje im wiersz i prosi, aby wybrane dzieci położyły odpowiednie ilustracje na środku dywanu,

-        prosi, by dzieci przyjrzały się tym ilustracjom,

-        wybiera chętne dziecko, które staje tyłem do ilustracji,

-        po minucie zasłania ilustrację (lub robi to inne chętne dziecko) i prosi o odwrócenie się przodem do ilustracji,

-        pyta dziecko: Czego nie ma? Jakiej ilustracji brakuje?

-        następnie poleca: Poszukajcie w sali przedmiotów, które widzieliście na obrazku.

3. Rytmiczny marsz po obwodzie koła przy piosence wiosennej. Dzieci i rodzice inscenizują ruchem treść piosenki.

Wybrane dziecko jest „wiosną”. Chodzi wokoło dzieci i rodziców (którzy kucają) z kwiatem trzymanym w dłoni. Kogo dotknie kwiatem ten „rozkwita”.

MASZERUJE WIOSNA

Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna i ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu mała torebeczkę

Chętnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony

Ref. Maszeruje …..

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona

Gdybyś zapomniała inną droga poszła , zima by została mroźna.

Ref.  Maszeruje………………

4. „Pory roku” – zabawa dydaktyczna.

-        dzieci i rodzice siadają w kole. Na środku dywanu rozsypane są różne symbole pór roku oraz cztery ilustracje przedstawiające cztery pory roku,

-        nauczycielka dzieli dzieci i rodziców na cztery zespoły,

-        zadaniem poszczególnych zespołów jest odnalezienie konkretnych symboli pory roku, którą przydzieliła im nauczycielka i umieszczenie ich obok ilustracji pór roku,

-        dzieci, po zakończeniu zadania, mówią jakie symbole wybrały i dlaczego i sylabizują każdy z nich.

Ø  „Wyskacz wyraz” – zabawa dydaktyczna.

-        pełna ruchu zabawa pozwala ćwiczyć wiele umiejętności językowych, np. literowanie, sylabizowanie, ortografię,

-        reguły zabawy są bardzo proste i wymagają krótkiego tylko przygotowania. W zależności od tego, jaką umiejętność chcemy z dziećmi ćwiczyć można się bawić i wyskakiwać:
- litery
- sylaby (pasujących do przygotowanych wyrazów)
- trudności ortograficzne (np. z u-ó, rz-ż, h-ch, ń-ni, itp.),

-        w tej wersji zabawy nauczyciel prosi dzieci o rytmiczne wyskakiwanie (sylabizowanie) wybranych wyrazów – ilustracji.

  1. Zabawa muzyczno – ruchowa „ Wiosenna Wycieczka”.

-        zadaniem dzieci jest reagowanie ruchem na muzykę i polecenia nauczyciela.

  1. Zabawa matematyczna „ Kwiaty i motyle”.

-        nauczyciel rozdaje dzieciom kwiaty z różną liczba płatków, dzieci układają kwiaty z części i liczą liczbę płatków. Po przeliczeniu dobierają sylwetki motyli, tak aby było ich tyle samo co płatków. Następnie dobierają odpowiednia cyfrę.

  1. Zabawa ruchowa z elementami skoku „ Żabie skoki”.

-        dzieci – Żabki stoją po jednej stronie sali, ich zadaniem będzie skakać jak najdalej, aż do wyznaczonego miejsca.

  1. Zabawa „ Puzzle”.

-        nauczyciel rozdaje każdemu dziecku pocięty obrazek, jego zadaniem jest złożenie go w całość.

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza „ Banga”.
  1. Praca plastyczna „ Nasz motyl”.

-        Nauczyciel zaprasza rodziców wraz z dziećmi do wykonania motyla.

-        Zadaniem będzie odbić do narysowanego tułowia swoje ręce zaznaczając, iż maja to być ręce i dziecka i rodzica.

Opracowała:

Joanna Gawron,

Iwona Stefaniuk,

Przedszkole Niepubliczne

„Tęczowy Zakątek”

w Legnicy.

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·