Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Temat kompleksowy: „Pomagamy ptakom”.
Temat dnia: „Czworo gości w karmniku”.
Metody: pokaz, rozmowa, ćwiczenie praktyczne.

Cele:

Dziecko:

  • potrafi dobrać odpowiedni rym;
  • przelicza w zakresie czterech (liczebniki główne i porządkowe)
  • rozpoznaje niektóre ptaki (wróbel, sikora, gołąb, gawron);
  • rozumie potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy;
  • doskonali umiejętność posługiwania się nożyczkami;

Środki dydaktyczne:

  • rymowanki (zima, karmnik, bałwanek);
  • opaski z „dziubkami” ptaków;
  • opowiadanie M. Kownackiej „Zima”;
  • sylwety: karmnik, ptaki: wróbel, sikora, gołąb, gawron;
  • duża obręcz;
  • sylwetki ptaków do kolorowania;
  • kredki, klej, nożyczki,
  • karta pracy „Karmnik”;

Przebieg:

  • Dzieci siedzą na dywanie.
  • Kończenie rymowanek:

- Sypie, wieje, drzewa zgina, bo to jest mroźna … (zima)
- O co ptaszki tyle krzyku? Zaraz będzie jedzenie w … (karmniku)
- Stoi w ogrodzie, śmieszny biały panek – wiem to jest … (bałwanek)

  • Zabawa ruchowa „Głodne ptaszki”.

Nauczyciel rozdaje opaski dzieciom – ptaszkom. na środku dywanu kładzie dużą obręcz – karmnik. Dzieci biegając po sali naśladują małe, głodne ptaszki. Na znak nauczyciela (dźwięk grzechotki) zbiegają się do karmnika i palcem naśladują dziobanie ziaren.

  • Dzieci siadają na dywanie.
  • Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwetkę karmnika i opowiadając przypina przy „karmniku” sylwety ptaków.

Bartek umieścił za oknem karmnik, nasypał do niego nasion i okruchów, zawiesił też na gwoździku słoninkę. Schował się za firanką i obserwował, co się dzieje.

Pierwszy przyleciał ciekawy wróbel, porozglądał się, poćwierkał i zaczął jeść okruszki. Druga przyleciała sikorka i zaczęła skubać słoninkę. Trzeci przyleciał gołąbek i zaczął dziobać ziarenka słonecznika. A ostatni, czwarty, przyleciał duży gawron, który nie zmieścił się w karmniku i usiadł na jego dachu. Gdy się schylił, to dostał dziobem do ziarenek. W ten sposób żaden ptak nie pozostał głodny

Dzieci odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela

- Który ptak przyleciał do karmnika pierwszy? (wróbel)
- Który ptak przyleciał do karmnika drugi (sikora)
- Który ptak przyleciał do karmnika trzeci (gołąb)
- Który ptak przyleciał do karmnika czwarty (gawron)

  • Wspólne liczenie ptaków w karmniku
  • Chętne dzieci liczą ptaki znajdujące się w karmniku.
  • Dzieci siadają do stolików wycinają sylwetkę karmnika. Następnie kolorują sylwetki ptaków i naklejają je na sylwetę karmnika.
  • Po skończeniu zadania dzieci pomagają porządkować miejsce pracy i podejmują zabawy dowolne.

Przygotowała i przeprowadziła:
Urszula Grudzińska
Zespół Szkół Publicznych
w Lesznowoli

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·