Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata


Konkurs przyrodniczy dla dzieci 5,6 – letnich.
Cel główny:
Utrwalenie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących jesienną w przyrodzie.
Cele operacyjne. Dziecko:
- zna nazwy warzyw i owoców – rozwiązuje zagadki tematyce przyrodniczej,
- przelicza w dowolnym zakresie – wie, dlaczego należy, spożywać warzywa i owoce,
- smakując, odgaduje nazwę owoców i warzyw – wie, jak wygląda las
- potrafi współpracować w grupie
Metody:
- zadań stawianych dzieciom
- samodzielnych doświadczeń
Pomoce dydaktyczne:
Samoprzylepne kółka w kolorze: niebieskim, zielonym, żółtym, naturalne okazy warzyw i owoców,owoce suche: żołędzie, kasztany, orzechy, fasola, słonecznik, liście, ilustracje leśnych zwierząt,piosenka „Mamy dziś apetyt wielki”, nagranie „Jesień” Vivaldiego, sylwety do makiety lasu.

Organizacja zajęcia:
dzieci podzielone na trzy zespoły, plansza to zapisywania wyników, drużyny otrzymują l -3 punktów za rozwiązanie zagadki, koszyki, l- warzywa i owoce, 2- owoce suche, koszyki z
plastikowymi sylwetami do makiety las.
Przebieg zajęcia:
Pacynka:
Dzień dobry dzieci. Usłyszałem wasze głosy i przybyłem na wezwanie. Jaki miłe to spotkanie. Razem ze mną przybyli: jeżyk, sarenka i wiewiórka. Mamy dla was zagadkę. Kto pomyśli odgadnie, do wspólnej zabawy przystąpi ładnie. „Z drzew spadają bajecznie kolorowe liście
Jarzębina się stroi w koralowe kiście,
Coraz chłodniej na dworze, słońce krócej świeci”.
Jaka to pora roku dzieci?

I konkurs
Teraz konkurs zaczynamy raz, dwa trzy. Nagrodę zdobędziemy, gdy zagadki rozwiążemy!
Każda grupa otrzymuje kosz z naturalnymi okazami.
Dzieci nazywają okazy,segregują i przeliczają.
Warzywa:: marchew, pietruszka, papryka, ogórek..
Owoce: jabłko, gruszka, banan, pomarańcza
Owoce suche: orzechy, kasztany , żołędzie.
Na planszy, nauczycielka poszczególnym zespołom zapisuje punkty.

II konkurs. Poznaj po smaku, co to jest.
Na l stoliku: kawałek jabłka i marchewki
Na 2 stoliku: kawałek winogrona i ogórka.
Na 3 stoliku: kawałek gruszki i papryki.
Jednemu dziecku z grupy zawiązujemy oczy. Dzieci określają smak owocu lub warzywa i odgadują ich nazwę. Na planszy, nauczycielka zapisuje punkty.
Wspólna recytacja fragmentu wiersza J. Brzechwy „Na straganie.”

III konkurs „Jesienny obrazek ” słuchanie muzyki Vivaldiego „Jesień”. Na dywanie leżą duże arkusze papieru. Każda z drużyn, z owoców suchych, układa jesienny obrazek. Na planszy, nauczycielka zapisuje punkty.
IV konkurs „Zagadki”. Jako rozwiązania zagadki, dzieci pokazują ilustracje. 1.Kiedy rośnie, to się zieleni. Kiedy leci – złotem się mieni. / liść/ 2.W dziupli swej na drzewie. Gdy nikt o tym nie wie orzeszków zapasy na złe czasy. / wiewiórka/ 3.Kolczasty zwierzaczek, ma z igieł kubraczek Latem drepcze po borze, zima śpi w leśnej norze /jeż/.
4. Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy. I widzi i słyszy, poluje na myszy /sowa/. 5. Jest cały rudy, mieszka w norze, Mistrz wybiegów i zasadzki. Strzeż w kurniku kury i kaczki /lis/. 6. Z chmurki spadaj ą małe i duże. A na ziemi robią kałuże /krople deszczu/.

V konkurs „Makieta lasu”.
Każda drużyna otrzymuje koszyk z sylwetami drzew, zwierząt, grzybów. Układa makietę lasu.
- Proszę pokazać grzyby jadalne, trujące, zwierzęta które mieszkają w dziupli, pokaż drzewo które nazywa się dąb, świerk, brzoza. Ilość punktów zależy od ilości prawidłowo udzielonych odpowiedzi.
VI konkurs „Co wiemy o jesieni”.
Jak jesienią zwierzęta przygotowuje się do zimy? Wybierz prawidłową odpowiedź.
1.Wiewiórka. A/ Zasypia w śniegu. B/ Gromadzi szyszki i orzechy w kilku dziuplach.
2.Jeż. A/ prosi myszkę, aby wpuściła go do swojej norki. B/ zagrzebany w liściach śpi.
3.Niedźwiedź. A/ Wędruje go ciepłych krajów. B/ Zasypia w grocie, która nazywa się gawra.
4.Drzewa. A/ zwijają się w kłębek. B/ Z drzew spadają liście.
Pytania otwarte:
1. Dlaczego liście spadają z drzew?
2. Jak przyjdzie pora roku, gdy skończy się jesień?
3. Jaka jest jesienią pogoda?
Zliczenie punktów dla poszczególnych zespołów. Podsumowanie konkursu. Wręczenie dzieciom dyplomu za udział w konkursie.

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·