Jesteś tutaj: Start » Przyroda, ekologia, pory roku, zdrowie, poznawanie świata, Zajęcia otwarte dla rodziców


Temat: Jesienne zabawy – scenariusz zajęć otwartych z rodzicami ( z zakresu aktywności przyrodniczej)
Grupa: 5-latki
Prowadzący: mgr Joanna Kończyk
Data: 9.11.2015
Cele:
Główne:
 przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych z obchodami św. Marcina
 utrwalenie wiadomości dotyczących jesieni jako pory roku
 integracja rodziców i dzieci ze środowiskiem przedszkolnym
Szczegółowe:
 kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w dostępnym zakresie
 klasyfikowanie liści według określonej cechy (kształt, gatunek)
 utrwalenie wiedzy o przysmakach zwierząt leśnych
 manipulacja materiałem przyrodniczym
 doskonalenie techniki wycinania i estetycznego klejenia
 wdrażanie do porządkowania miejsca pracy po zakończonym działaniu
 rozwijanie wyobraźni, twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej dziecka
 odkrywanie własnych możliwości twórczych w kontakcie z muzyką
 czerpanie radości ze wspólnej zabawy i degustacji wypieczonych rogali

Środki dydaktyczne:
emblematy jeża, wiewiórki, zajączka dla każdego dziecka, koperty z zadaniami dla każdej z grup, kolorowe liście w trzech kształtach, magnetofon, płyta Cd, farby, plastelina, kredki, nożyczki, papier kolorowy, karty pracy, treść masażyku

Formy pracy:
praca zespołowa, praca z całą grupą

Metody pracy:
 oglądowa : pokaz
 słowna: instrukcja, objaśnienia
 zajęć praktycznych: samodzielne działania dzieci
 aktywizujące: tańce i zabawy integrujące grupę

Przebieg:
1. Przywitanie dzieci i rodziców zabawą powitalną „Witające się rączki”
2. Wokół obchodów św. Marcina – kilka słów o tradycji i zwyczaju pieczenia rogalików Marcińskich; wyrabianie rogali drożdżowych – wspólne z rodzicami czynności kulinarne
3. Jesienne zabawy :
Czynności wstępne: dzieci losują z koszyka emblematy przedstawiające jeża, wiewiórkę lub zajączka. . Na znaczkach należy wpisać imię i przyczepić do ubrania. /Tę czynność wykonują zaproszeni rodzice/
4. „Jesienny konkurs”
Nauczycielka prosi, by każda grupa znalazła w sali swoje miejsce oznaczone takim samym emblematem. Informuje, że jest tam niespodzianka. Dla każdej grupy przygotowana jest koperta z zadaniem. Grupy po kolei zapoznają się z zadaniami, przygotowują i prezentują innym odpowiedzi. Rodzice aktywnie uczestniczą w zajęciu pomagając dzieciom w rozwiązywaniu zadań, ale nie wyręczają dzieci.

JEŻYKI
„Jeżyki bardzo lubią spać w liściach. Zanim jednak nasze jeże dotrą do swych norek należy wybrać takie same listki i sprawdzić ile ich jest.”
„Ułóżcie dla rodziny jeżów – mamy, taty i dziecka , kołderkę z liści . Wybierzcie dla każdego jeżyka listki tego samego rodzaju i przyklejcie tyle , ile wskazuje liczba kropek pod jeżykiem. Natomiast na grzbiecie jeżyków narysujcie ich przysmak . Na pewno sobie poradzicie.”

WIEWIÓRKI
„Ktoś zrobił straszny bałagan w spiżarni wiewiórki. Pomóżcie jej i jej rodzinie poukładać wszystkie skarby i wskażcie jej ulubiony przysmak.
Z wszystkich skarbów jesieni wybierzcie przysmak wiewiórki , wytnijcie je i spróbujcie tak poukładać , żeby w każdym koszyku było tyle samo smakołyków. Powodzenia!

ZAJĄCZKI

„Zajączki uwielbiają marchewki. Narysujcie dla każdego zajączka 1 marchewkę i wyklejcie ją plasteliną w odpowiednim kolorze- tak, by marchewka wyglądała smakowicie i apetycznie! Policzcie marchewki i w koszu napiszcie, ile ich jest.
4. Zadanie dla rodziców- malowanie palcem maczanym w farbie (z zasłoniętymi oczami) owocowego przysmaku swego dziecka – jabłko, gruszka.
5. Taniec dzieci i rodziców w parach „Małe czerwone jabłuszko”
6. Lukrowanie rogali, degustacja
7. Masażyk jesienny wg M. Bogdanowicz „Jesień” przy muzyce relaksacyjnej
8. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w zabawie, pożegnanie.

ZADANIA /w kopertach/:
JEŻYKI
„Jeżyki bardzo lubią spać w liściach. Zanim jednak nasze jeże dotrą do swych norek należy wybrać takie same listki i sprawdzić ile ich jest.”
„Ułóżcie dla rodziny jeżów – mamy, taty i dziecka , kołderkę z liści . Wybierzcie dla każdego jeżyka listki tego samego rodzaju i przyklejcie tyle , ile wskazuje liczba kropek pod jeżykiem. Natomiast na grzbiecie jeżyków narysujcie ich przysmak . Na pewno sobie poradzicie.”

WIEWIÓRKI
„Ktoś zrobił straszny bałagan w spiżarni wiewiórki. Pomóżcie jej i jej rodzinie poukładać wszystkie skarby i wskażcie jej ulubiony przysmak.
Z wszystkich skarbów jesieni wybierzcie przysmak wiewiórki , wytnijcie je i spróbujcie tak poukładać , żeby w każdym koszyku było tyle samo smakołyków. Powodzenia!

ZAJĄCZKI

„Zajączki uwielbiają marchewki. Narysujcie dla każdego zajączka 1 marchewkę i wyklejcie ją plasteliną w odpowiednim kolorze- tak, by marchewka wyglądała smakowicie i apetycznie! Policzcie marchewki i w koszu napiszcie, ile ich jest.

 

Inne publikacje autora:

To nie to czego potrzebujesz? Skorzystaj z wyszukiwarki i przeszukaj naszą stronę:
Twoja wyszukiwarka


Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.

© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·