Jesteś tutaj: Start » Zajęcia otwarte dla rodziców


SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO W GRUPIE KOTA FILEMONA  przeprowadzonego przez Barbarę Błaż w dniu 25 listopada 2010 r.

Temat: Deszczowe zabawy

Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności uczestniczenia w zabawach z elementami improwizacji ruchowej

Cele operacyjne:

-         dostrzegają zmiany w otoczeniu,

-         potrafią określić cechy późnej jesieni,

-         uważnie słuchają i wypowiadają się na określony temat,

-         umiejętnie kierują ruchami ciała i rąk,

-         tworzą pod wpływem różnych bodźców,

-         podejmują działania matematyczno-muzyczne.

Metoda: Klanza, Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona, Ruchu Rozwijającego W. Sherbone,

Forma: praca z całą grupą, praca w zespole z rodzicem,

Środki dydaktyczne: sprzęt audio, płyty: „Moje 3 i 4 lata”, Przedszkole trzylatka,  Piosenki dla przedszkolaka, chusta animacyjna, trójkąt do gry, parasol, gazety, kropelki deszczu – szablony.

Przebieg zajęcia:

1.      Powitanie –

Dzień dobry dzieci – nauczycielka kłania się, pochyla głowę i rozkłada ręce.

Dzień dobry pani  – dziecko macha jedną ręką,

Dzień dobry rodzice – dzieci odwracają się przodem do rodzica i machają jedną ręką,

rodzice machają do wszystkich.

2.      Słuchanie opowiadania „Spacer w deszczu”. B. Formy

3.      Rozmowa na temat treści opowiadania.

Pytania do tekstu?
a) Jak dziewczynce minął dzień w przedszkolu?
b) Co po przedszkolu robi dziewczynka z mamą?
c) Czym się dziewczynka dzisiaj martwiła wyglądając za okno?
d) O co zapytała mama dziewczynkę?
e) Co jej pokazała, co miała w torbie?
f) Dokąd poszły po przedszkolu?
g) Co robiła dziewczynka na spacerze?
h) Przed czym przestrzegała ją mama?
i) Co pokazała jej mama, jakie dźwięki?
j) Co zrobiła dziewczynka jak wróciła do domu?

4.      Pytanie do rodziców:

-         Czy lubią deszcz, tak lub nie i dlaczego?

-         Jaką niespodziankę mogliby zrobić swojemu dziecku

5.      Spacer w deszczu w rytm piosenki „Zła Pogoda”- marsz parami dookoła dywanu.

6.      Słuchanie odgłosu deszczu z nagrania CD.

7.      Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Deszczyk” zabawa wg Klanzy – dzieci inscenizują rytmicznym ruchem muzykę (deszcz – naśladowanie rękami nad głową spadających kropli, wiatr – naśladowanie kołyszących się drzew, błyskawica – klaśnięcie, grzmot – tupnięcie, rysowanie w powietrzu chmur).

8.      Zabawa paluszkowa „Deszczowe kropelki” w rytm tamburyna

Dzieci wraz z rodzicami naśladują deszcz (siedząc):

• w powietrzu

• na kolanach

• na podłodze

• na plecach rodzica..

9.      Zabawa rytmiczno – muzyczna „Kap – kap” – każdy uczestnik otrzymuje 4 deszczowe krople – przeliczanie, rozkładanie według schematu, instrukcji nauczycielki. Śpiewanie według określonego rytmu na sylabie – kap.

10.  Zabawa z naśladowcza gazetą „Wiatr” – dzieci naśladują wiatr wykorzystując gazetę, gładzą ręką i stopą, dmuchają w gazetę, ugniatają ją i rzucają do rodzica. Wrzucają do kosza.

11.  Zabawy z chustą animacyjną.

• Dzieci stoją w kręgu, trzymając chustę animacyjną.

• Na hasło: „drobny deszczyk” – delikatnie poruszają dłońmi (chusta lekko faluje).

• Na hasło: „duży deszcz” – wykonują dynamiczne ruchy rąk (chusta gwałtownie faluje).

• Na hasło: „burza” chowają się pod płachtą.

12.  Zabawa „ Balonik”- dzieci stoją w kole, trzymają chustę za uchwyty. Wolno zwijają chustę, idąc do środka. Gdy wszyscy są już stoją bardzo blisko siebie, zaczynają odwijać chustę, mówiąc wiersz
„ Baloniku nasz malutki rośnij duży okrąglutki,
balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i trach”
Na słowo „TRACH” dzieci wyrzucają chustę mocno do góry i pozwalają jej wylądować
w dowolnym miejscu, a sami siadają w siadzie skrzyżnym.

13.  Pożegnanie:

-         machanie uniesionymi dłońmi do wszystkich uczestników zajęć

zaśpiewanie na melodię „Panie Janie”:

Do widzenia, do widzenia, do miłego zobaczenia!
Spacer w deszczu                        Autor: Bożena Forma

Wesoło minął dzień w przedszkolu.
- Za chwilę przyjdzie mama i pójdę do domu – stwierdziła Marta spoglądając na panią.
- Zawsze idę z mamusią na spacer a dzisiaj? Jeszcze rano była ładna pogoda – z żalem spogląda na spływające po szybie krople deszczu.
- Nie martw się – uśmiecha się pani Marzenka. W tej samej chwili w sali rozbrzmiał głos:
- Marta do domu.
- Do widzenia – dziewczynka grzecznie zwraca się w kierunku pani i wychodzi z sali.
- Córeczko skąd taka smutna mina – z daleka woła mamusia.
- Zobacz, co przyniosłam – Marta zagląda do dużej torby. Czerwone kalosze, które dostała na urodziny i peleryna. Jest także kolorowy parasol. Twarz dziewczynki rozjaśnia uśmiech.
- Ubieraj się idziemy do parku. – Po chwili zawartość torby została ułożona na ławeczce.
- Hura! Co za niespodzianka.
Krople deszczu miarowo uderzają o parasol.
- Deszczowa pogoda też ma swoje uroki. Popatrz, w tafli kałuży odbijają się dwie postacie.
- Jakie kolorowe – śmieje się Marta.
- Przechodzenie przez kałużę to świetna zabawa – woła mamusia.
- Tylko ostrożnie, żeby woda nie wlała się do środka kaloszy, bo będziemy musiały wracać do domu.
- Posłuchaj, jak śmiesznie dzwonią krople deszczu – zatrzymuje się na chwilę Marta, wsłuchując się w miarowe dźwięki.
- Śpiewają deszczową piosenkę – śmieje się mama i nuci.

plim, plim, plum, plum, tralala,
Marta dziś parasol ma.
Ma kalosze pelerynę
i zadowoloną minę.
Słucha jak muzyka gra
plim, plim, plum, plum, tra, la, la.

Kiedy wróciły do domu, Marta wyjęła farby i na dużej kartce namalowała dziewczynkę w czerwonych kaloszach, pelerynie z rozłożonym kolorowym parasolem. Czy wiecie, kto to taki?

Inne publikacje autora:




Skomentuj

Musisz być zalogowany żeby komentować.


© 2003 - 2012 Wychowanie Przedszkolne - portal nauczycieli przedszkola · Wykonanie Theme Junkie & MarkNet ·